Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

SPORT

Przychody Korony większe, ale finansowo idziemy w dół

czwartek, 16 lipca 2015 10:11 / Autor: Damian Wysocki
Przychody Korony większe, ale finansowo idziemy w dół
Przychody Korony większe, ale finansowo idziemy w dół
Damian Wysocki
Damian Wysocki

W środę, 15 lipca na Stadionie Narodowym w Warszawie ogłoszono wyniki siódmej edycji rankingu „Ekstraklasa piłkarskiego biznesu”. Raport uwzględnia czynniki sportowe, marketingowe, mediowe i finansowe z poprzedniego roku i sezonu. Korona zajęła w nim 10. miejsce.

 

W ostatecznym rankingu raportu „Ekstraklasa piłkarskiego biznesu" za rok 2014, przygotowanego przez ekspertów EY i Spółki Ekstraklasa, zwycięzcą został Lech Poznań, który zebrał maksymalną liczbę punktów za finanse i efektywność sportową, a w rubryce „Marketing i medialność” był drugi, za Legią Warszawa, którą pokonał w pozostałych kategoriach. Trzecie miejsce przypadło Lechii Gdańsk.

W klasyfikacji finansowej Korona Kielce zajęła czternaste miejsce, tym samym odbijając się od dna w stosunku do zeszłorocznej edycji, kiedy to uplasowała się na ostatniej pozycji.

Przez dwa lata z rzędu Korona nie potrafiła przebić bariery 11 mln PLN przychodów ze sprzedaży. W końcu udało się to w 2014 roku. Klub poprawił swój wynik sprzed dwunastu miesięcy o ponad 2 mln PLN, osiągając prawie 13 mln PLN przychodów. Ta wartość dała złocisto-krwistym dwunaste miejsce wśród klubów Ekstraklasy.

Wpływy z dnia meczu drużyny z Kielc wyniosły w 2014 roku 1,3 mln PLN. Jest to wynik niższy o ponad 200 tys. PLN w porównaniu do roku 2013.

Korona zajęła w tej kategorii dziewiąte miejsce wśród klubów Ekstraklasy. Mimo, że wartość ta daje miejsce w środku stawki, to warto zauważyć, że rozkład tego wskaźnika jest mocno asymetryczny (średnia wynosi 3,5 mln PLN, mediana 1,4 mln PLN). Wynika to z faktu, że wpływy samej Legii stanowią 37% łącznych wpływów z dnia meczu w Ekstraklasie. Sprawia to, że w dolnej części zestawienia jest bardzo ciasno.

Korona kontynuuje natomiast nieprzerwane od 2012 roku wzrosty w przychodach z tytułu reklamy i sponsoringu. W 2014 roku wyniosły prawie 5,6 mln PLN, czyli o 1 mln PLN więcej niż w roku 2013. Do wartości osiąganych za czasów sponsoringu Kolportera jeszcze bardzo daleko, ale umowa z agencją menadżerską Hanseatisches Fussball Kontor daje nadzieję na usprawnienie finansowej strony klubu i wsparcie w znalezieniu nowego, znaczącego inwestora. Kielczanie na tle innych klubów Ekstraklasy przeciętnie radzą sobie z dywersyfikacją przychodów. Wskaźnik na poziomie 0,34 jest minimalnie lepszy niż średnia ligowa (0,37). W poprzednich latach jego wartości kształtowały się podobnie.

Przychody ze sprzedaży wystarczają klubowi na pokrycie zaledwie 58% kosztów działalności operacyjnej. Przychodów nie wystarcza klubowi nawet na pokrycie kosztów wynagrodzeń – aby to zrobić, należałoby dodać jeszcze prawie 600 tys. PLN z innych źródeł.

Kolejny rok z ujemnym wynikiem netto (-8,9 mln PLN)  przyczynił się do jeszcze większego obciążenia zobowiązaniami.

Ich łączna wartość od 2011 roku corocznie wzrasta w szybkim tempie. Na koniec 2014 roku przekroczyły już barierę 10 mln PLN. W konsekwencji, po niemal dwukrotnym pogorszeniu wskaźnika obciążenia aktywów zobowiązaniami w 2012 roku, w tej edycji pozostał on na poziomie zbliżonym do 2013 roku, wynosząc 4,5. Daje to Koronie jedenaste miejsce w tej kategorii, przy średniej ligowej 3,29. Słabe wyniki finansowe niekorzystnie odbijają się na płynności spółki. Od 2011 roku, kiedy wskaźnik płynności zespołu z Kielc osiągnął 0,99, zaczął systematycznie spadać, w roku 2014 do poziomu 0,07.  Korona pod tym względem zostaje daleko w tyle za resztą klubów.

Kolejnym wskaźnikiem, który plasuje klub z Kielc w dolnej połowie stawki, jest koszt jednego zdobytego punktu w wynagrodzeniach zawodników. W 2014 roku każde zdobyte oczko kosztowało 266,9 tys. PLN i jest to wartość zdecydowanie przewyższająca średnią – 210 tys. PLN. W przypadku Korony istotny wpływ na tę wartość ma jednak nie tylko wysokość wynagrodzeń zawodników, ale również słaba forma sportowa. Łączny koszt płac piłkarzy wyniósł w roku 2014 10,4 mln PLN.  Sytuacja finansowa Korony z roku na rok się pogarsza. Natomiast wzrost przychodów z roku 2014 i ewentualny nowy sponsor z pewnością dają nadzieję fanom klubu na lepszą przyszłość, zarówno pod względem finansowym, jak i sportowym.

źródło: Raport "Ekstraklasa piłkarskiego biznesu"

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO