REGION
Czy uczniowie i nauczyciele są przygotowani na naukę zdalną?
![Czy uczniowie i nauczyciele są przygotowani na naukę zdalną?](/media/k2/items/cache/61387e919688040eeb8a4bf3ebc8c60e_XL.jpg)
![Czy uczniowie i nauczyciele są przygotowani na naukę zdalną?](/media/k2/items/cache/61387e919688040eeb8a4bf3ebc8c60e_L.jpg)
W ubiegłym roku szkolnym uczniowie spędzili kilka miesięcy na zdalnym nauczaniu. 1 września powrócą do szkolnych ławek, ale nie ma pewności, czy za jakiś czas znów nie będą uczyć się online. Jakie wnioski nasuwają się z dotychczasowych doświadczeń?
Podczas zdalnej edukacji nauczyciele i uczniowie borykali się z wieloma trudnościami, wśród których największy stanowił dostęp do internetu, szczególnie wśród osób zamieszkujących tereny wiejskie i małe miejscowości.
Wyniki badań przeprowadzonych przez Centrum Cyfrowe pokazały, że wśród mieszkańców i nauczycieli z regionu świętokrzyskiego 87 procent uczniów miało braki sprzętowe, a 58 procent problemy z łączem internetowym. Ograniczony dostęp do komputera lub laptopa, zawodne łącze i brak umiejętności posługiwania się internetem wykazały także badania zrealizowane przez firmę Nexera.
– Prawie wszystkie szkoły w regionie świętokrzyskim są podłączone do internetu. 80 procent placówek posiada stałe łącze przewodowe, jednak główny problem pojawia się w domach uczniów i nauczycieli, którzy albo nie mają wystarczająco szybkiego i niezawodnego łącza albo brakuje im odpowiedniej ilości sprzętu, aby z komputera w jednym czasie korzystało kilkoro dzieci – mówi Paweł Biarda, członek zarządu Nexery.
Ponadto, jedynie połowa nauczycieli uważa, że uczniowie są wystarczająco przygotowani do nauki online, a 4 na 10 nauczycieli nie wie, w jaki sposób uczyć dzieci przez internet.
Podczas nauki zdalnej uczniowie musieli opanować obsługę nie tylko elektronicznych platform i aplikacji, ale też arkuszy kalkulacyjnych oraz programów do tworzenia prezentacji multimedialnych. Jak wynika z badania Nexery, ponad 80 procent dzieci i młodzieży wykorzystywało internet do samodzielnej nauki lub odrabiania lekcji.
Eksperci doszli również do wniosków, że edukacja zdalna przyniosła wiele korzyści.
– Dzięki dostępowi do internetu w szkole pedagodzy mogą prowadzić indywidualne konsultacje z uczniami online, udostępniać im cyfrowe materiały uzupełniające oraz umożliwiać oddawanie prac domowych online. Także komunikacja z rodzicami może być prowadzona drogą mailową albo poprzez różne aplikacje, co pozwala na bliższy i regularny kontakt z opiekunami – wyjaśnia Paweł Biarda.
W regionie świętokrzyskim z tej możliwości korzysta aż 94 procent nauczycieli.
Nauczyciele dzięki internetowi mogą także podnosić swoje kwalifikacje, uczestnicząc w kursach online oraz poprzez samokształcenie. Wiedzę w taki sposób zdobywało 4 na 10 pedagogów z naszego regionu.
![Sceny rodem z filmu akcji w… Nowej Wsi](/media/k2/items/cache/f02a009a4f5bdf3b203bc68fff0929c6_L.jpg)
![Pobiegnij w szczytnym celu. Zostały ostatnie dwa tygodnie na zapisy](/media/k2/items/cache/8419d3e53727a1484582d80521454c5e_L.jpg)
![Podpalenie wagonu kolejki i kłopoty trojga nastolatków](/media/k2/items/cache/e2a0d890deca0ad20ee1642e14c91a13_L.jpg)
![Rewolucja w leczeniu pacjentów pulmonologicznych w szpitalu w Czerwonej Górze](/media/k2/items/cache/77672b3f0c0d134c9431804038bd5bf8_L.jpg)
![Utonięcia w regionie. Służby biją na alarm](/media/k2/items/cache/27f62f535b1f6b506caf2837fc337fad_L.jpg)
![Cytomammobus dotrze do kolejnych miejscowości](/media/k2/items/cache/08a3196be102b97b8a16c5c452f82f17_L.jpg)
![Miliony na inwestycje w ochronę powietrza w regionie](/media/k2/items/cache/7e32fd3e98a5ebdc673e9c87e81aad4d_L.jpg)
![Oddaliła się z zakładu opiekuńczego. Odnaleźli ją policjanci](/media/k2/items/cache/edde4743d3a9a8e4cc9f3649d1448ac7_L.jpg)
![Wspólne leczenie uzdrowiskowe dla małżonków](/media/k2/items/cache/67ac7a12bc73b9bca724d6498edf3ebf_L.jpg)