Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

REGION

Niepozorne, ale pięknie położone i z bogatą historią – lotnisko w Pińczowie

środa, 31 lipca 2024 17:44 / Autor: Michał Kita
Niepozorne, ale pięknie położone i z bogatą historią – lotnisko w Pińczowie
fot. arwp.pl
Niepozorne, ale pięknie położone i z bogatą historią – lotnisko w Pińczowie
fot. arwp.pl
Michał Kita
Michał Kita

Tuż nad malowniczym zalewem, w samym sercu Ponidzia znajduje się lotnisko. Chociaż trawiasty obiekt zarządzany przez Aeroklub Regionalny w Pińczowie wydaje się niepozorny, to może poszczycić się długą historią, sięgającą okresu międzywojennego.

– Lotnisko posiada dwa pasy trawiaste, jeden o długości prawie 800 metrów, drugi - ponad 500 metrów. Pasy przecinają się pod skosem. Z lotniska w Pińczowie korzystają w większości motolotniarze i paralotniarze, ale mogą tutaj lądować również samoloty ultralekkie. Na terenie lotniska odbywają się różnego rodzaju imprezy, loty widokowe, a także szkolenia. Aeroklub posiada na własność jedną motolotnię oraz samolot ultralekki. Co więcej nie pobieramy opłat za starty i lądowania z płyty lotniska, należy to jedynie zgłosić na naszą częstotliwość radiową 122.605 i przestrzegać zasad bezpieczeństwa – informuje Damian Łaszek wiceprezes Aeroklubu Regionalnego w Pińczowie.

Mapa-lotniska-2.jpg

Obecnie Aeroklub zrzesza 50 członków, to osoby nie tylko z województwa świętokrzyskiego, ale i innych regionów Polski.

– Aby zostać członkiem Aeroklubu, najlepiej posiadać już jakieś umiejętności i doświadczenie związane z lotnictwem, np. mieć uprawnienia umożliwiające loty paralotnią lub motolotnią. Każdy z członków może korzystać ze sprzętu będącego na wyposażeniu Aeroklubu, w tym m.in. motolotni czy samolotu lekkiego – wyjaśnia Dominik Łaszek.

Aeroklub Regionalny w Pińczowie, jako organizacja pożytku publicznego, nie może świadczyć usług komercyjnych w postaci szkoleń lotniczych. Natomiast na terenie lądowiska odbywają się szkolenia prowadzone przez wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne, w trakcie których można odbyć np. kurs  pilota motolotni.

– Taki kurs motolotniowy to minimum 25 godzin praktyki i 50 godzin teorii. Sterowanie motolotnią jest diametralnie inne od sterowania innymi statkami powietrznymi. Motolotnią sterujemy poprzez zmianę środka ciężkości pod skrzydłem, dzięki czemu można skręcać, przyspieszać lub zwalniać. Ciężko takie latanie porównać do czegokolwiek innego, ponieważ większość urządzeń latających posada sterowanie aerodynamiczne, polegające na wychyleniu lotek lub steru wysokości i kierunku, natomiast w przypadku motolotni sterujemy nią tylko  poprzez zmianę środka  ciężkości – tłumaczy Dominik Łaszek, wiceprezes Aeroklubu Regionalnego.

Mapa-lotniska-1.jpg

Na lotnisku w Pińczowie, poza paralotniami, motolotniami i samolotami ultralekkimi, mogą lądować również małe awionetki, takie jak np. Cesna czy Tecnam. Z lądowiska mogą również korzystać szybowce, z którymi wiążą się początki lotniska w Pińczowie. W 1934 roku powstał w tym miejscu ośrodek szkolenia szybowcowego.

Aeroklub  Regionalny w posiada swój hangar, w którym znajdują się maszyny, a także zaplecze techniczne i administracyjne. Lotnisko w Pińczowie posiada również lądowisko dla helikopterów. Przy lotnisku znajduje się duży parking

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO