REGION
Nowe metody oszustów telefonicznych
Przestępcy ciągle modyfikują swoje metody i pojawiają się przypadki, kiedy to sprawcy przedstawiają się jako np. pracownicy banku. Policjanci apelują o szczególną ostrożność, bo sposobów na oszustwa cały czas przybywa.
Zwiększa się społeczna świadomość dotycząca tzw. oszustw na telefon. Mimo tego przestępcy cały czas wymyślają nowe metody na wyłudzenie pieniędzy.
– Bardzo często zdarza się, że nieuczciwy rozmówca podczas prowadzonej konwersacji proponuje, by zweryfikować jego tożsamość. Wówczas przestępca instruuje, by nie odkładając słuchawki wybrać na tarczy swojego telefonu numer alarmowy 112. Z uwagi na już trwające połączenie nie przerwie to rozmowy. Jednak w słuchawce zapewne odezwie się inna osoba, która potwierdzi, że wcześniej rozmowę prowadził policjant czy pracownik banku – informuje asp. Małgorzata Perkowska-Kiepas z KMP w Kielcach.
Inną metodą sprawców jest nakłonienie osoby, która odebrała telefon do wypłaty swoich oszczędności i wykonania błyskawicznego przelewu na wskazany rachunek. Często dzieje się tak wobec pieniędzy, które rzekomo mają być zagrożone kradzieżą. W tych sytuacjach przestępca przekazuje również instrukcje, by zainstalować konkretną aplikację na naszym telefonie, a następnie uruchomić obsługę bankowości elektronicznej. Potem oszust wskazuje numer telefonu do autoryzacji (za którym oczywiście również czeka złodziej) i prosi o przekazanie loginu oraz hasła do naszego konta.
– Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów podczas rozmowy telefonicznej. Pamiętajmy również o tym, że policja nigdy nie informuje postronnych osób o swoich akcjach i podejmowanych działaniach. Funkcjonariusze nie odbierają i nie przekazują pieniędzy. Jeśli dzwoni do ciebie ktoś, kto podszywa się pod członka twojej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmuj żadnych pochopnych działań, nie informuj ile masz pieniędzy w domu lub na koncie, natychmiast rozłącz tą rozmowę. Upewnij się, czy twoja rodzina rzeczywiście potrzebuje pomocy – dodaje asp. Perkowska-Kiepas.
Są bardziej praktyczne sposoby na zabezpieczenie seniorów przez oszustwami telefonicznymi. Ciekawym pomysłem jest np. ustalenie hasła, które być może w sytuacji odebrania telefonu od oszusta uchroni oszczędności naszych najbliższych.