Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM

REGION

Bezpieczniej pociągiem z Kielc do Częstochowy dzięki nowoczesnym rozjazdom

piątek, 16 listopada 2018 12:18 / Autor: Beata Kwieczko
Beata Kwieczko

24 nowe rozjazdy zapewnią bezpieczniejsze i sprawniejsze podróże na trasie Kielce – Częstochowa. W Szczukowicach pod Kielcami kończy się montaż jednego z najdłuższych rozjazdów. Dzięki temu przez województwo świętokrzyskie pociągi pojadą płynniej.

Nowe rozjazdy oznaczają dla pasażerów sprawne i szybkie podróże, a w ruchu towarowym efektywny przewóz ładunków. Obecnie kończy się montaż nowoczesnego rozjazdu w Szczukowicach na linii z Kielc do Częstochowy. Dzięki wymianie istotnych elementów toru, pociągi pojadą bezpieczniej z prędkością do 120 km/h. Na trasie zamontowano już większość, 22 z 24 rozjazdów planowanych w województwie świętokrzyskim, m.in. w Ludyni, Żelisławicach i Rykoszynie. Wszystkie nowe rozjazdy wyposażone są w system elektrycznego ogrzewania. Takie rozwiązanie chroni urządzenia przed zamarzaniem i gwarantuje właściwe działanie w trudnych warunkach zimowych.

Szybki montaż – mniej zmian na linii

Nowoczesne rozjazdy są montowane w tzw. technologii blokowej. Przewóz odbywa się specjalnymi wagonami, tzw. platformami. Takie rozwiązanie znacznie skraca prace i ogranicza zmiany w rozkładzie jazdy pociągów, gdyż roboty najczęściej zajmują tylko jeden tor. Stare rozjazdy i przylegające do nich tory są demontowane, a na przygotowanym podtorzu, szybko można ułożyć nowe. Technologia blokowa została wykorzystana m.in. przy montażu długiego rozjazdu o promieniu 1200 metrów w Szczukowicach.

Projekt rozjazdowy zwiększa poziom bezpieczeństwa na kolei

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Programu Kolejowego za ponad 66 miliardów złotych zwiększają poziom bezpieczeństwa w przewozach pasażerskich i towarowych. To m.in. montowanie nowoczesnych urządzeń sterowania, budowa wiaduktów, wymiana torów i sieci trakcyjnej. Jednym z działań w tym obszarze jest projekt „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym – etap II”. Całkowita wartość projektu to ponad 214,5 miliona złotych netto. Dofinansowanie UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi około 182 milionów złotych netto. Prace zaplanowano na lata 2018-2019. Na sieci kolejowej zamontowano już blisko 200 nowych rozjazdów.

Opracowanie na podstawie komunikatu prasowego

Nowy numer!
46/2020 46/2020
TWÓJ NEWS
POSŁUCHAJ
WIDEO