MIASTO
Inteligentny System Transportowy pogorszy ruch w mieście?
Inteligentny System Transportowy w teorii ma usprawnić ruch samochód, pieszych i rowerów w mieście. Ma kontrolować sygnalizację świetlną, dając kierowcom zarówno tzw. „zieloną falę”, jak i pozwalając pieszym i rowerom na płynniejsze pokonywanie skrzyżowań. Pojawiają się jednak głosy mówiące, że system nie tylko nie usprawni, ale w praktyce może wręcz pogorszyć ruch w mieście.
Grzegorz Borek, członek stowarzyszenia Kieleckie Inwestycje zwraca uwagę, że system ten jest z powodzeniem wykorzystywany w wielu europejskich miastach. Wymaga jednak pełnego połączenia ze sobą wszystkich elementów składających się na ruch uliczny, z czym w Kielcach do dziś mamy spore problemy.
– Przykładem może być sytuacja, gdy ZTM nie był w stanie wprowadzić zmienionych, pandemicznych rozkładów jazdy autobusów do wyszukiwarki połączeń na swojej stronie, w efekcie pokazując połączenia, które nie istniały – mówi.
Przykładem nieudanego wdrożenia ITS jest m. in. Łódź. Tam system przez wiele miesięcy „uczył się” zachowania kierowców, doprowadzając do wielu problemów, a finalnie wcale korków nie zniwelował. Podobny, stworzony wcześniej przez zewnętrzną firmę system, został zakupiony także przez Kielce.
Kolejną wątpliwością, wymienianą przez Grzegorza Borka jest domniemana synergia samochodów z pieszymi i rowerami. W kilku miejscach Kielc wprowadzono tzw. skrzyżowania akomodacyjne, gdzie sensory wykrywają zbliżające się auta, dając im zielone światło, gdy droga podporządkowana jest wolna. Problem polega na tym, że odpowiedzialne za to pętle indukcyjne nie widzą rowerzystów, ani pieszych, całkowicie ich pomijając. Odpowiedzią mogłyby być guziki dla pieszych, te jednak są szeroko krytykowane w miastach w całym kraju, jako nie spełniające swojej funkcji. Gdańsk już zapowiedział, że po pandemii nie planuje ponownego uruchomienia przycisków dla pieszych.
Przykładem dobrego wykorzystania Inteligentnego Systemu Transportowego jest natomiast Berlin, gdzie w trakcie pandemii, w przeciągu jednego dnia systemy były w stanie przetestować nowe rozwiązania i m.in. udostępnić niektóre ulice dla pieszych lub rowerów. Metodę taką w mniejszej skali zastosowano też w Krakowie.
Realizacja Inteligentnego Systemu Transportowego jest w toku i miasto, nawet gdyby chciało, nie może już z niego zrezygnować, ponieważ jest to część większego, unijnego pakietu, w skład którego wchodzą kończone obecnie inwestycje drogowe.
W ramach tworzenia Inteligentnego Systemu Transportowego w Kielcach zostanie zmodernizowanych 61 sygnalizacji świetlnych oraz przebudowane trzy ważne skrzyżowania: ul. Tarnowskiej z ul. Bohaterów Warszawy i ul. Seminaryjską, ul. Zagórskiej z ul. Źródłową oraz ul. Jagiellońską z ul. Grunwaldzką.