Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

REGION

Z czego słynie świętokrzyskie?

sobota, 06 lutego 2021 11:45 / Autor: Adrianna Linertowicz
Z czego słynie świętokrzyskie?
Fot. Piotr Michalec
Z czego słynie świętokrzyskie?
Fot. Piotr Michalec
Adrianna Linertowicz
Adrianna Linertowicz

Duże walory przyrodnicze i kulturowe, pomniki historii, cisza i spokój, gościnność, klimat legend i tajemnic, a także… scyzoryki. Jak wynika z diagnozy, której przygotowanie zlecił Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego, to właśnie z tym kojarzy się nasz region.

Analiza została przeprowadzona przez zespół ekspertów ze Stowarzyszenia Regional Study Association – Sekcja Polska, pod kierunkiem dr hab. Macieja Smętkowskiego, profesora Uniwersytetu Warszawskiego. Z opracowania pn. „Diagnoza stanu turystyki w województwie świętokrzyskim” możemy dowiedzieć się m.in. jak wpłynęła pandemia na obecną sytuację turystyczną w naszym regionie, z czym się kojarzy ziemia świętokrzyska, jaki jest jej potencjał turystyczny, a także jakie ma mocne i słabe strony. Całość dokumentu ma charakter analizy jakościowej.

Jak się okazuje, turyści doceniają walory świętokrzyskich krajobrazów i przyrody, a nasze województwo kojarzą głównie z Łysicą oraz ogólnie - z Górami Świętokrzyskimi. Pojawiły się także skojarzenia z lasami, aktywnym wypoczynkiem, poszczególnymi miastami (najczęściej wskazywano na Kielce i Sandomierz) i bogatym dziedzictwem historyczno-kulturowym. Powszechnie znana jest również Jaskinia Raj oraz słynny, kielecki dworzec.

Turyści przybywają tu głównie dla możliwości obcowania z naturą, wypoczywania na świeżym powietrzu i zaznania psycho-fizycznego relaksu w otoczeniu różnorodnej przyrody. Według odwiedzających, świętokrzyskie jest świetnym miejscem na piesze wycieczki po górach, przejażdżki rowerowe i zwiedzanie zabytków. Przyciąga też geoturystyka, a więc obecność gór, skał, jaskiń i kopalni.

diagnoza

W przedstawionej analizie widoczna jest jednak też druga strona medalu. Negatywne skojarzenia z województwem świętokrzyskim to między innymi stereotyp kieleckiej biedy, mentalne zacofanie i marginalizacja regionu, brak perspektyw na przyszłość (niskie zarobki, obszar odpływu, „ucieczka za pieniędzmi”), zaniedbania, czy brak rozpoznawalnej kuchni regionalnej. Z analizy wynika, że wizerunkowo ciąży nam Pogrom Kielecki, negatywny stereotyp scyzoryka, ale też wygląd miast poprzemysłowych (Skarżysko, Ostrowiec). Poza tym turystów rozczarowuje duża ilość drobnych opłat i ogólny stan dróg.

W badaniu przyjęto duży zakres analizowanych danych. Jest to pierwsza diagnoza mająca strategiczny charakter dla turystyki, jaka została przeprowadzona w województwie świętokrzyskim. Jej wyniki zostały przyjęte przez zarząd województwa 22 grudnia 2020 roku.

Dodatkowo na potrzeby analizy zlecone zostały ogólnopolskie badania pn. „Znajomość i wizerunek województwa świętokrzyskiego”, które zostały przeprowadzone w październiku ubiegłego roku przez pracownię ARC Rynek i Opinia.

Ze szczegółowymi raportami można zapoznać się pod linkami:

„Diagnoza stanu turystyki w województwie świętokrzyskim” oraz „Znajomość i wizerunek województwa świętokrzyskiego”.

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO