Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

REGION

Stres i odpowiedzialność. Praca operatora numeru 112 nie jest łatwa

środa, 12 lutego 2020 13:34 / Autor: Michał Łosiak
Stres i odpowiedzialność. Praca operatora numeru 112 nie jest łatwa
Stres i odpowiedzialność. Praca operatora numeru 112 nie jest łatwa
Michał Łosiak
Michał Łosiak

Ponad 483 tysiące zgłoszeń odebrali w 2019 roku pracownicy Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach. Niestety, plagą w dalszym ciągu są fałszywe zgłoszenia, które stanowią ponad połowę tej liczby.

Wczoraj obchodziliśmy „Dzień numeru 112”. Jak mówi wojewoda świętokrzyski Zbigniew Koniusz to numer ratujący życie. – To duże osiągnięcie, bo jest to numer uniwersalny, obowiązujący w całej Europie i wielu innych krajach. Może na niego zgłaszać wszystkie niebezpieczne sytuacje. Dziennie przyjmowanych jest w naszym Centrum około 1300 zgłoszeń, z różnego zakresu spraw. Ten numer daje nam gwarancję szybkiej i profesjonalnej pomocy – dodaje przedstawiciel rządu w regionie.

Na jednej zmianie dyżuruje sześciu do dziewięciu pracowników. Średni czas oczekiwania na odebranie zgłoszenia wynosi około 10 sekund. Praca operatora jest więc nie tylko odpowiedzialna, ale również intensywna. – Zbieramy informacje od dzwoniących i przekazujemy je do służb. Odbieramy zgłoszenia, które trafiają do Systemu Powiadamiania Ratunkowego. Posiłkujemy się mapami i usługami lokalizacyjnymi. Niewątpliwie, praca wiąże się ze stresem. Po każdym trudnym zgłoszeniu mamy prawo do dodatkowego odpoczynku, by ponownie wrócić do swoich obowiązków – opisuje swoją pracę operator Hubert Papaj. W 2019 roku operator regionalnego centrum odbierał średnio 125 połączeń.

Zatrważający jest fakt, że aż 58 procent zgłoszeń jest fałszywych. – Miałem zgłoszenie od pana, który pytał się o zepsute światło, czy od pani, która nie mogła wyjechać z miejsca parkingowego. Pojawiają się też głupie żarty od ludzi zamawiających pizzę, czy nietrzeźwych proszących o podwiezienie do domu, ale również zwykłe pomyłki. To typowe blokowanie numeru alarmowego – wymienia przykłady fałszywych zgłoszeń Hubert Papaj.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach uruchomione zostało 18 czerwca 2012 roku. Obsługuje zgłoszenia alarmowe pochodzące z terenu województwa świętokrzyskiego, a w razie potrzeby z terenu całej Polski.

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO