REGION
CPK konsultuje „szprychy”. Zarząd chce zmian
Trwają dyskusje dotyczące kolejowych „szprych”, które mają prowadzić do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dwie z nich będą przebiegać przez nasz region. Władze województwa zaproponowały zmiany w stosunku do propozycji rządowych.
Przypomnijmy, że według wstępnych wariantów pociągi w Świętokrzyskiem mają jeździć szprychami nr 6 i nr 7. Ta pierwsza ma przebiegać przez Podkarpacie, Ostrowiec Świętokrzyski i Grójec. – Chcielibyśmy, aby CPK uwzględniło nasze wcześniejsze postulaty, aby w tym śladzie znalazł się Sandomierz, ale również Skarżysko-Kamienna i Starachowice. To dla nas ważne przede wszystkim z punktu widzenia gospodarczego, bo wiemy, że mamy tam strefy ekonomiczne. Takie rozwiązanie wpłynęłoby na rozwój naszego regionu – tłumaczy Mariusz Gosek, członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego.
Z kolei szprycha nr 7 zostanie podzielona na dwie nitki. Jedna z nich będzie prowadziła przez Nowy Sącz, Busko-Zdrój, Kielce, a ze stolicy województwa świętokrzyskiego do Opoczna. Tutaj władze regionu będą starały się o wyremontowanie 1,5-kilometrowego odcinka linii nr 73 do Buska-Zdroju.
– Miejscowość będzie połączona z Tarnowem przez Żabno. Chcielibyśmy, aby również dalszy odcinek, na który dofinansowanie mamy otrzymać w ramach programu Kolej Plus, został wykonany przez CPK, ponieważ nie musielibyśmy posiadać wkładu własnego – dodaje Gosek. Zarząd Województwa chce, aby szprycha przebiegała w pobliżu Targów Kielce. Z naszego miasta do Warszawy będziemy mogli dojechać w godzinę i dwadzieścia minut.
Od 10 lutego na stronie Centralnego Portu Komunikacyjnego pojawi się formularz, dzięki któremu każdy mieszkaniec będzie mógł wypowiedzieć się na temat proponowanych rozwiązań. Konsultacje potrwają do 10 marca.