REGION
Świętokrzyskie drogi w budowie. Co z najważniejszymi odcinkami?
W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała do użytku odcinek obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego i rozpoczęła budowę drugiego odcinka obwodnicy Morawicy. Kontynuowane są inne inwestycje, a wkrótce ruszą kolejne przedsięwzięcia. Coraz bliżej również budowy trasy S74 przez kielce.
W sumie w naszym regionie realizowanych jest dziesięć dużych kontraktów o wartości ponad pięciu miliardów złotych.
– Realizujemy obecnie sześć świętokrzyskich odcinków drogi ekspresowej S74 o łącznej długości 104 kilometrów. Ekspresowa trasa skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Będzie stanowić także połączenie pomiędzy węzłami autostrad A1, A2 a trasą S19 Via Carpatia. Roboty budowlane prowadzone są już na obwodnicy Opatowa i łączniku północnym do tej obwodnicy. Trwa opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka S74 od Cedzyny do Łagowa. Do wojewody świętokrzyskiego złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla kolejnych czterech odcinków S74 – informuje Małgorzata Pawelec-Buras z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W ubiegłym roku rozpoczęły się roboty budowlane na obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej nr 9 i 74 oraz na łączniku północnym do obwodnicy w ciągu DK74.
– Budowa obwodnicy Opatowa przekroczyła w tym roku półmetek. Ogólne zaawansowanie prac wynosi obecnie ponad 70 procent, a samych robót ziemnych ponad 90 procent. W ramach inwestycji budowanych jest 14 mostów, wiaduktów i estakad. Gotowe są także konstrukcje sześciu dużych przepustów ekologicznych. Obwodnicą Opatowa i łącznikiem północnym powinniśmy pojechać w drugim kwartale 2025 roku – podkreśla Małgorzata Pawelec-Buras.
Do końca roku planowane jest uzyskanie decyzji ZRID dla odcinka S74 Mniów – Kielce (16,4 kilometra). To pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych, które potrwają do 2026 roku.
– Dla dwóch odcinków S74: od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa (27,5 km) i od Łagowa do Opatowa (18,3 kilometra), opracowane zostały projekty budowalne, co umożliwiło złożenie wniosków o wydanie decyzji ZRID odpowiednio w lipcu i sierpniu. Zakończenie robót planowane jest w 2027 roku. Dobiegł zaś końca pierwszy etap prac nad dokumentacją projektową dla odcinka S74 węzeł Kielce Zachód – Kielce (5 kilometrów). W marcu złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji ZRID. Roboty budowlane na tych trzech odcinkach S74 planowane są w przyszłym roku – dodaje rzecznik GDDKiA.
W marcu podpisano umowę na realizację najdłuższego w woj. świętokrzyskim, 30-kilometrowego odcinka S74 Cedzyna – Łagów. Aktualnie trwa opracowanie dokumentacji projektowej.
Zaawansowanie robót na budowie obwodnicy Wąchocka to zaś blisko 65 procent.
– W ramach inwestycji w ciągu drogi krajowej nr 42 wybudowana zostanie dwujezdniowa droga o długości 11,7 kilometra biegnąca nowym śladem, omijająca Parszów po stronie północnej, a Wąchock po południowej. Zaprojektowanych zostało 11 obiektów inżynierskich, takich jak mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt oraz cztery przepusty – informuje Pawelec-Buras. Wykonane zostały konstrukcje nośne dziesięciu mostów i wiaduktów. Kierowcy korzystają już z wiaduktu nad DK42 w Ratajach i przejazdu pod tą trasą w Wąchocku. Wdrożenie stałej organizacji i zakończenie całej inwestycji planowane jest do połowy przyszłego roku.
W czerwcu zaś wojewoda świętokrzyski wydał decyzję ZRID dla drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej, co umożliwiło rozpoczęcie robót budowlanych. Trasa o długości 4,4 kilometra pobiegnie nowym śladem i będzie przedłużeniem przebudowanego wcześniej odcinka drogi, czyli pierwszego etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej.
W drugim etapie powstanie droga, która ominie od wschodu obie miejscowości. Zaprojektowane zostały obiekty inżynierskie, takie jak około 500-metrowa, najdłuższa na sieci dróg krajowych w województwie świętokrzyskim, estakada nad Czarną Nidą z funkcją przejścia dla zwierząt. Druga estakada, nieco krótsza, bo licząca około 300 metrów, także z funkcją przejścia dla zwierząt dużych, powstanie nad rzeką Morawka. Po zrealizowaniu drugiego etapu inwestycji, czyli w 2026 roku, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała 8,5 kilometra długości.