Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM
Radio eM

REGION

Spóźniony pociąg. Jakie masz prawa?

środa, 21 lipca 2021 15:13 / Autor: Wojciech Dudkowski
Spóźniony pociąg. Jakie masz prawa?
Spóźniony pociąg. Jakie masz prawa?
Wojciech Dudkowski
Wojciech Dudkowski

Wiele osób wybiera kolej jako środek transportu na wakacje. Często na swe uczelnie jeżdżą nią także studenci. Jednak przez Polskę przewinęła się ostatnio fala opóźnień pociągów. Trudne warunki pogodowe, trwające remonty torów oraz przypadki zerwania sieci trakcyjnej nasiliły ten problem. Co możemy zrobić w przypadku, jeśli nasz opóźni się i stracimy skomunikowanie bądź spieszymy się na samolot?

Natalia, kielczanka, podczas wakacji w górach musiała udać się do Warszawy z dokumentami potrzebnymi do rejestracji na studia:

- Wybrałam pociąg Pendolino z Krakowa do Warszawy, bo wydawało mi się, że gwarantuje on dotarcie na Dworzec Centralny o określonej godzinie. Miał być na miejscu o 12:23 , a ja musiałam dotrzeć na uczelnię przed 15.00. Miałam 2,5 godziny zapasu -  mówi.

Niestety, po drodze natrafiła na problemy:

- Pociąg praktycznie od początku miał opóźnienie, w Krakowie popsuła się winda dla niepełnosprawnych, gdzieś dalej była 15-minutowa przerwa techniczna, aż w końcu konduktor poinformował, że pociąg ma awarię, do tego jest problem z torami i Pendolino dotrze do Warszawy z opóźnieniem ponad… 150 minut! W stolicy byłam po 15.00 – relacjonuje Natalia. Jak udało nam się ustalić, faktycznie tego dnia doszło do awarii sieci trakcyjnej na Centralnej Magistrali Kolejowej.

- Mimo wydanych blisko 100 zł na podróż koleją okazało się, że nie jestem w stanie dotrzeć od 6.10 do 15.00 z Poronina do Warszawy. Dla mnie to skandal! – żali się kielczanka.

Mocno opóźnionym  pociągiem w ostatnich dniach jechała także pani Iwona. Wracała znad morza do Warszawy pociągiem Express Intercity Neptun. Był opóźniony o około 80 minut

- Na początku na dworcu otrzymaliśmy komunikat, że pociąg będzie opóźniony  o 5, 10, 15 minut, potem przestali go zapowiadać, aż w końcu okazało się, że będzie to 80 minut. W pociągu nie dostałam napoju ani przekąski, musiałam się o nie dopomnieć w wagonie restauracyjnym. A warto dodać, że jechałam w 1 klasie, gdzie są one w cenie biletu – relacjonuje. Dobrze wspomina zachowanie konduktorów w pociągu:

- Konduktor podczas sprawdzania biletów zachował się bardzo w porządku. Wyjaśnił, że ten skład jechał do Sopotu z Wiednia, i przyjechał z dwugodzinnym opóźnieniem. Co ciekawe, PKP wiedziało, że pociąg z Sopotu do Warszawy ruszy z takim opóźnieniem, ale nie informowało o tym z góry, tylko podawało je co 10-15 minut. Jeden z pasażerów w moim wagonie powiedział ze przez opóźnienie pociągu nie zdąży na samolot. Konduktor powiedział też, że można domagać się za to opóźnienie częściowego zwrotu kosztów – dodaje Iwona, która zdecydowała się skorzystać z formularza reklamacyjnego i zwrócić się do przewoźnika o częściowy zwrot kosztów podróży:

- Wybrałam opóźniony pociąg, długość opóźnienia i załączyłam bilety. Otrzymałam częściowy zwrot kosztów po kilku dniach – podsumowuje pasażerka.

Sprawy te regulują przepisy unijne, a konkretnie art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1371/2007 dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Szczegółową instrukcję postępowania przedstawia na swojej stronie internetowej Urząd Transportu Kolejowego.

Przy opóźnieniu powyżej godziny mamy możliwość powrotu do stacji wyjazdu, kontynuacji podróży w najbliższym możliwym terminie bądź w innym, późniejszym terminie. Należy uzyskać odpowiednie poświadczenie od konduktora lub kasjera.

Jeżeli pociąg opóźni się powyżej godziny, pasażerowi przysługuje zwrot 25% ceny biletu, jeżeli dwie godziny lub więcej – 50%. Ten przepis obowiązuje jednak wyłącznie w pociągach pospiesznych i ekspresowych PKP Intercity oraz w komercyjnych pociągach dalekobieżnych pozostałych przewoźników (np. Music Regio, KM Słoneczny, ŁKA Sprinter), a minimalna kwota zwrotu  wynosi 4 euro, poniżej zwroty nie są wypłacane.

Wniosek o wypłatę zwrotu należy wysłać przewoźnikowi pocztą, poprzez internetowy formularz reklamacyjny bądź przekazać w kasie biletowej. Należy do niego dołączyć bilet na połączenie, do którego składamy reklamacje.

Przewoźnik ponosi także odpowiedzialność odszkodowawczą. Można zwrócić się do niego o zwrot kwoty poniesionej na nocleg, posiłek bądź taksówkę.  Gdy przewoźnik nie uzna naszej reklamacji, przysługuje nam możliwość złożenia odwołania do Rzecznika Praw Pasażera Kolei bądź do sądu.

Co w sytuacji kiedy miałeś bilet na połączenie z przesiadką, a pociąg, którym jedziesz jest opóźniony?

Należy zgłosić to drużynie konduktorskiej, która przekaże tę informację dyspozytorom. Podejmą oni decyzję o ewentualnym skomunikowaniu pociągów. Jeżeli nie zostaną one skomunikowane, możesz zgłosić się do kasy biletowej, aby wymienić bilet na najbliższe połączenie do miejsca docelowego

Aktualne informacje o punktualności pociągów dostępne są na stronie portalpasazera.pl

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

TWÓJ NEWS
POSŁUCHAJ
WIDEO