REGION
Podatek od prezentów? Fiskus nie jest Świętym Mikołajem
Dbasz o dobre relacje z kontrahentem i w związku z tym chcesz mu dać świąteczny prezent? Uważaj, bo może się okazać, że zainteresuje się wami fiskus.
Zbliża się wspomnienie św. Mikołaja i Święta Bożego Narodzenia. To czas kiedy tradycyjnie obdarowujemy się prezentami w rodzinie, czy w ramach prowadzonego biznesu, aby zadbać o kontakty z naszymi klientami i pracownikami.
Przepisy skarbowe mogą nas w tym względzie zaskoczyć. Jeśli dajemy prezent kontrahentowi, to nieopodatkowane przez fiskusa są podarunki o małej wartości. Warunkiem jest jednak, że wręczane są one osobom, które nie są naszymi pracownikami.
– Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych taki prezent nie może być droższy niż 200 złotych. Jeśli wręczamy kontrahentowi podarunek wyższy niż wskazana kwota, obdarowany musi zapłacić podatek dochodowy od kwoty wartości upominku – przypomina Monika Piątkowska, doradca podatkowy.
Wspomniany limit nie ma jednak zastosowania dla prezentów, jakie pracodawca przekazuje swoim podwładnym. Te w całości podlegają opodatkowaniu.
– Trzeba również pamiętać, że kwota limitu dla prezentów, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jest inna, niż w przypadku podatku dochodowego. Chodzi o podarki, których suma wartości dla jednej osoby w ciągu roku nie przekroczyła 100 złotych netto lub gdy są to prezenty o małej wartości poniżej 20 złotych netto. Jeśli nie spełniamy warunków zwolnienia powinniśmy doliczyć podatek należny do wartości upominków – dodaje Monika Piątkowska.
Jednoznaczne jest również ujęcie wydatków na prezenty jako kosztów uzyskania przychodu u darczyńcy.
– Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztem uzyskania przychodów nie są koszty reprezentacji, z tym, że w ustawie nie określono jednoznacznie, co należy rozumieć pod pojęciem reprezentacji. Przyjmuje się jednak, że wydatkami na reprezentację są koszty ponoszone w celu wykreowania pozytywnego wizerunku firmy. Inaczej natomiast postrzegane są wydatki na reklamę, których celem jest rozpowszechnianie informacji o firmie i jej produktach. Takie wydatki stanowią koszt podatkowy – podkreśla.
Prezenty o niewielkiej wartości opatrzone w logo firmy nie będą więc miały charakteru reprezentacyjnego i mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodu.