REGION
IKP - pomoc w zarządzaniu zdrowiem
Tylko w tym roku do świętokrzyskiego NFZ wpłynęło ponad sto wniosków związanych z nieprawidłowościami. Wszystkie dotyczyły informacji zamieszczonych w Internetowym Koncie Pacjenta.
Mieszkańcy Świętokrzyskiego sprawdzając historie swojego leczenia często odkrywają wizyty, których nie było.
– Chodzi między innymi o świadczenia z zakresu neurologii, logopedii czy stomatologii – podaje Agnieszka Białas-Sitarska, rzecznik świętokrzyskiego oddziału NFZ.
By zgłosić wątpliwości wystarczy zaledwie jeden klik i wybór z listy: Opis nieprawidłowości w zgłoszeniu/przedmiot zgłoszenia:
- - Nie udzielono mi tego świadczenia
- - Zapłaciłem sam za to świadczenie-nie mam dowodu wpłaty
- - Zapłaciłem sam za to świadczenie-mam dowód wpłaty
- - Inne
– Każde zgłoszenie, które trafia do Oddziału jest dokładnie sprawdzane. Zawsze prosimy świadczeniodawcę o przesłanie dokumentacji medycznej. Najczęściej okazuje się, że powodem nieścisłości jest błędnie wpisany PESEL. W przypadku dużej ilości zgłoszeń dotyczących jednej placówki (np. gdy jest podejrzenie wyłudzenia środków finansowych z Funduszu) sprawa przekazywana jest do organów ścigania. W tym roku przekazaliśmy dwa takie wnioski. Dotyczyły świadczeń ze stomatologii i ginekologii – wyjaśnia rzecznik.
Dzięki IKP można uzyskać informacje między innymi o: e-receptach wystawionych, zrealizowanych, a także o tych, które zostały zrealizowane częściowo; dawkowaniu leku, który przepisał lekarz; bezpłatnych lekach dla osób 65+ i do 18. roku życia czy też historii wizyt w przychodni/u lekarza oraz innych zdarzeniach medycznych, również finansowanych prywatnie.
Warto mieć prywatną kartę własnego zdrowia w jednym miejscu – bezpłatną aplikację Ministerstwa Zdrowia czyli Internetowe Konto Pacjenta.
Z informacji Centrum e-Zdrowie wynika, że, do tej pory Internetowe Konto Pacjenta ma już ponad 18 mln użytkowników, a aplikację mojeIKP zainstalowało już 7 mln osób.