Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

REGION

Dzień premier podczas Transexpo 2022

czwartek, 13 października 2022 14:43 / Autor: Radio eM
Dzień premier podczas Transexpo 2022
Dzień premier podczas Transexpo 2022
Radio eM
Radio eM

Dwunastometrowy elektryk od ARP, Arthur z zapowiedzią produkcji w Polsce czynowy Isuzu. Tegoroczne Transexpo w Targach Kielce nie rozczarowuje, jeśli chodzi o ilość premier i prezentowanych pojazdów. Wrażenie robiły też same pokazy.

Pierwszy dzień targów Transexpo w Targach Kielce rozpoczął się od ekscytującej premiery dwunastometrowego autobusu elektrycznego Agencji Rozwoju Przemysłu - PILEA 12E. Jest to pierwszy w kraju autobus z baterią w podłodze, co obniżyło jego środek ciężkości i pozwoliło na zastosowanie płaskiej podłogi na całej jego długości. Te dwa elementy znacząco wpływają na komfort jazdy i poruszania się po autobusie. Dużym atutem autobusu PILEA jest też zasięg ponad 400 km na jednym ładowaniu. Sam pokaz, trwający45 minut, uświęcony został występem Cosmic Sound. Prezentację prowadził znany dziennikarz i konferansjer Tomasz Kammel.

– Nie jestem zwolennikiem hasła „dobre, bo polskie” tylko „dobre, bo dobre”, a jeśli dodatkowo jest to produkt polski, tak jak w przypadku autobusu PILEA 12 e, to jeszcze lepiej – mówił w trakcie prezentacji Tomasz Kammel, zachwalając najnowszy 12-metrowy autobus pochodzącej z Solca Kujawskiego firmy.

8-metrowiec od ISUZU

Swoją premierę miał też autobus konkurencyjnej firmy Isuzu. NovoCiti VOLT to pierwszy e-pojazd tej firmy o długości 8 metrów. Wyposażony jest w silnik elektryczny TM4 Sumo MD o mocy 255 kW.NovoCiti VOLT zapewni zerową emisję i obniżony poziom hałasu w miastach. Dodatkowo pojazd zapewnia najlepszą manewrowość wśród pojazdów elektrycznych. Prezentacji towarzyszył orientalny pokaz tańca brzucha i równie orientalny poczęstunek, składający się m. in. z klasycznych kebabów.

Rodzina elektryków od MAN

Swojego elektryka zaprezentowała także firma MAN. MAN Lion's City E osiąga zasięg ponad 350 kilometrów po jednym naładowaniu akumulatora. Pojazd dostępny w trzech rozmiarach: najmniejsza wersja o długości 10, 12 i 18 metrów, która została zaprezentowana podczas Transexpo.

–  Każda z wersji autobusu została stworzona z myślą o zeroemisyjności i maksymalnej wygodzie dla pasażerów oraz poczuciu podróżowania w luksusowych warunkach – mówi dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska na region środkowych wschód, Claus Wallenstein.

Każdy model jest opcjonalnie dostępny z innowacyjnym systemem wymiany lusterek MAN OptiViewi wieloma innymi opcjonalnymi systemami wspomagania, które zapewniają większe bezpieczeństwo kierowcy, pasażerom i innym użytkownikom dróg.Na tegorocznym IAA Nutzfahrzeugew Hannoverze pojazd otrzymał tytuł „Autobusu roku”. Drugim pojazdem omawianym podczas spotkania był elektryczny van. MAN eTGE kombi może przewieźć 8 osób. Samochód jest też przystosowany do transportu osób niepełnosprawnych, a to dzieci całkowicie płaskiej podłodze, pod którą zamontowane zostały baterie. Prezentowana wersja była wyposażona we wszystkie opcje fabryczne, m.in. pełne światła LED, nawigację z 8” wyświetlaczem, kamerę cofania, pakiet elektryczny z podgrzewanymi fotelami oraz kierownicą, a także komfortowy amortyzowany fotel kierowcy.Prezentacja odbyła się w ciekawym miejscu, ponieważ we wnętrzu autobusu Lion’s City E.

Elektryczny Startup z Niemiec i polska produkcja

Inne, bo wodorowe rozwiązanie zaprezentowała podczas Transexpo nowo powstała firma Arthur z Niemiec. Model H2 BUS to autobus wodorowy, który w całości będzie produkowany w Lublinie. Autobus będzie czerpał energię z ogniwa paliwowego mocy między 60 a 125 kW. Wodór do zasilania autobusu będzie tankowany pod ciśnieniem 350 bar. Maksymalny zasięg autobusu na jednym tankowaniu wodoru to 450 kilometrów. W pokazie brał udział współzałożyciel firmy Arthur, Philip Gröner.

– W naszej opinii ekologia nie musi oznaczać wyrzeczeń. Operatorzy transportu publicznego nie powinni zmieniać sposobu operowania transportem tylko dlatego, że zmienili autobusy, na elektryczne. Dlatego chcemy dostarczyć te same osiągi i wygodę dla naszych klientów. Skupiliśmy się więc na stworzeniu najlepszej możliwej alternatywy dla silnika diesla – mówi Philip Gröner.

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO