REGION
Bezpłatna i ekologiczna
Już od ponad 500 dni w Starachowicach funkcjonuje bezpłatna komunikacja publiczna. To był strzał w dziesiątkę. Liczba pasażerów znacząco wzrosła, a osób, które decydują się przesiąść z własnego samochodu do transportu zbiorowego, stale przybywa.
W ten weekend rozpoczyna się Europejski Tydzień Mobilności - kampania zainicjowana przez Komisję Europejską w 2002 roku, odbywająca się corocznie w drugiej połowie września. Jej zwieńczeniem jest Dzień bez Samochodu.
Celem kampanii jest zachęcenie mieszkańców miast do zmiany niekorzystnych dla zdrowia przyzwyczajeń i wybrania alternatywnych, ekologicznych środków transportu: chodzenia pieszo, jazdy na rowerze czy korzystania z komunikacji miejskiej. Starachowice pokazują, jak należy realizować to w praktyce - i to nie przez tydzień, lecz cały rok.
Statystyki są zachwycające
- Na wprowadzenie bezpłatnej komunikacji zdecydowaliśmy się w obliczu rosnących cen paliw. Mieliśmy do wyboru ciąć kolejne połączenia, zwiększać ceny biletów, bądź zaryzykować i pójść w zupełnie innym kierunku - wspomina Marek Materek, prezydent Starachowic. - Postanowiłem wykorzystać kryzys energetyczny do przekonania większej liczby mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. To nam się udało. Cyfry mówią same za siebie.
Pierwszego, szczegółowego podsumowania dokonano po roku funkcjonowania bezpłatnej komunikacji. Wyniki były zaskakujące. Od kwietnia 2022 r. do kwietnia 2023 r. z transportu zbiorowego skorzystało blisko 3,5 miliona pasażerów. To znakomity rezultat.
Jak wygląda to, gdy porównamy poszczególne miesiące? Dla przykładu, w marcu 2022 r., gdy zakup biletu był koniecznością, miejskimi autobusami przewieziono około 133 tysiące pasażerów. Dwanaście miesięcy później z bezpłatnej komunikacji autobusowej skorzystało już 375 tysięcy osób. Oznaczało to wzrost liczby pasażerów aż o 180 procent!
Kolejne miesiące pokazują, że zainteresowanie tą formą transportu nie maleje, jest wręcz przeciwnie - nawet w wakacje, gdy zamknięte są szkoły, a wiele osób wyjeżdża na urlopy, w porównaniu z poprzednim rokiem pasażerów było znacznie więcej.
Nowoczesne, ekologiczne autobusy
- Bezpłatna komunikacja jest skierowana do mieszkańców oraz osób, które opłacają w Starachowicach swoje podatki. Te grupy pasażerów są uprawnione do przejazdów bez biletów - informuje prezydent Marek Materek.
Ale to nie jedyna forma zachęty. Celem głównym Starachowic było utworzenie spójnego systemu transportu komunikacji publicznej na terenie miasta poprzez modernizację infrastruktury oraz zakup taboru niskoemisyjnego, co wpływa na ograniczenie emisji pyłów i substancji szkodliwych do atmosfery.
Przy wsparciu środków zewnętrznych, Miasto Starachowice unowocześniło 100% taboru komunikacji publicznej - w poprzednim roku zakupiło 20 sztuk fabrycznie nowych, ekologicznych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG, wyposażonych dodatkowo w moduł hybrydowy.
Zakończyła się także budowa nowej bazy oraz stacji ładowania gazem ziemnym CNG. Na przystankach pojawiły się pierwsze elektroniczne tablice, w autobusach pasażerowie spoza Starachowic mogą korzystać z płatności zbliżeniowych w tzw. kasownikach wielofunkcyjnych, dostępna jest również aplikacja pozwalająca szybko sprawdzić rozkład jazdy autobusów i obecne położenie pojazdów.
Kilometry dróg rowerowych
Miasto konsekwentnie zachęca także do korzystania z jednośladów, czemu służy rozbudowa infrastruktury rowerowej. Kolejne kilometry dróg rowerowych pozwalają zwiększyć bezpieczeństwo i komfort poruszania się zarówno rowerzystów, jak i pieszych. W ostatnich miesiącach prace zakończyły się, lub dobiegają końca na kilkunastu odcinkach.
Na budowę ścieżek rowerowych Starachowice pozyskały duże środki zewnętrzne - w sumie to aż 95% dofinansowania, tylko 5% środków pochodzi z budżetu miasta.
- Te ścieżki poprawią bezpieczeństwo dzieciaków, którzy chcą dotrzeć do szkoły rowerem. Ale również umożliwią one bezpieczne dotarcie do pracy wszystkim mieszkańcom, którzy chcą swoim jednośladem przemieścić się do swojego zakładu pracy - wyjaśnia prezydent Marek Materek.
W ramach projektu, przy dwóch stacjach kolejowych utworzono również centra przesiadkowe Starachowice Wschodnie i Starachowice Dolne, zmodernizowano wiaty przystankowe (w tym wiaty z dachami wypełnionymi roślinnością) oraz zainstalowano system informacji pasażerskiej. W trakcie jest przebudowa kilku ulic oraz modernizacja oświetlenia ulicznego.
Projekt zakłada również wdrożenie systemu roweru miejskiego oraz zakup wiat Bike & Ride. Miasto podpisało już umowę z wykonawcą, miejskie rowery pojawią się na ulicach jeszcze w tym roku.