Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM
sdfe
KAMERY
Jedność
KOŚCIÓŁ
Biskup Jan Piotrowski modlił się w intencji nowego papieża
09 maja 2025
Droga Światła w Kościele Akademickim
08 maja 2025
Ksiądz Mateusz Szostak z Rzymu: Cieszymy się z nowego papieża
08 maja 2025
Biskup Jan Piotrowski o papieżu Leonie XIV
08 maja 2025
Pokój Łez. To tutaj nowy papież rozpoczyna swój pontyfikat
08 maja 2025
[AKTUALIZACJA] Drugi dzień konklawe. O której godzinie możemy poznać nowego papieża?
08 maja 2025
Biskup Jan Piotrowski: Św. Stanisław czerpał siłę z Eucharystii
08 maja 2025

GALERIA

20 lat temu pod pomnikiem św. Jana Pawła II w Kielcach...
Orszak Trzech Króli 2025 cz. 2
Orszak Trzech Króli 2024 cz.1
Finał Świętokrzyskiego Festiwalu Kolęd i Pastorałek
Szopka bożonarodzeniowa Radia eM 2024!
Korona Kielce
SPORT
Korona zachwyca. Kielczanie krok od najlepszej rundy w Ekstraklasie
08 maja 2025, 16:22
Bilardowa Ekstraklasa wraca do Galerii Echo. Hit na szczycie tabeli już w piątek
08 maja 2025, 12:28
Remacle uszkodził więzadła w kolanie. Koniec sezonu i przygody z Koroną?
07 maja 2025, 11:57
Kielczanin w elicie! Jakub Chrobot leci na koniec świata
06 maja 2025, 15:14
Znów zagramy dla Leszka Salvy
06 maja 2025, 14:43
Okołowielkanocne zmartwychwstanie Błanika. Skrzydłowy ponownie wyróżniony
06 maja 2025, 12:26
Zieliński: Nadal budujemy twierdzę Kielce i idziemy w górę tabeli
05 maja 2025, 21:37
PATRONITE
"Nathalie" - audiobook dla naszych Patronów
16 kwietnia 2025, 20:49
Dziękujemy naszym Patronom!
06 marca 2025, 12:27
Zostań naszym Patronem!
14 lutego 2025, 11:57
Facebook emkielce
PUBLICYSTYKA
Marek Jończyk: Konsekwencje II wojny światowej Polska odczuwa do dziś
06 maja 2025, 12:49
Album: "Maryja w sztuce"
06 maja 2025, 10:59
Od Konstytucji do Niepodległości. Mija 234. rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja
03 maja 2025, 06:24
BIZNES
Co sprawia, że magnesy neodymowe są najmocniejszymi magnesami na świecie?
07 maja 2025, 15:20
Najlepsze rozwiązania dla transportu bel – przegląd chwytaków
03 kwietnia 2025, 09:56
Oczyszczalnia biologiczna czy ekologiczna – która opcja jest lepsza dla Ciebie?
21 marca 2025, 09:42
CIEKAWOSTKI
Czarne jeansy – ponadczasowy wybór do każdej stylizacji
07 maja 2025, 14:00
Jaką lodówkę wybrać?
05 maja 2025, 08:31
Sucha czy mokra karma dla kota? Co jest lepszym wyborem dla Twojego pupila?
28 kwietnia 2025, 14:32
AUDYCJE RADIOWE
Renata Drozd: Zapraszam na koncert patriotyczny
09 maja 2025, 09:51
Ostrzegam przed lekceważeniem zmian skórnych
08 maja 2025, 15:37
Przeciwdziałać znęcaniu się nad zwierzętami
08 maja 2025, 14:14
[AUDIO] My Polacy nie możemy się wstydzić niczego
08 maja 2025, 13:12
Renata Janik: Za nami dobry rok
08 maja 2025, 09:27
Wybory. Co Kościół może a czego nie powinien?
07 maja 2025, 20:30
Ojciec albo tata, to zależy od relacji
07 maja 2025, 13:47

MUZYKA

Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.

środa, 12 kwietnia 2023 18:41 / Autor: Michał Sierlecki
Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.
Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.
Michał Sierlecki
Michał Sierlecki

12 maja ukaże się zremasterowany album Jean-Luca Ponty'ego „Open Mind”. Będzie to pierwsza z trzech reedycji legendarnych płyt francuskiego skrzypka jazzowego. Kolejną będzie „Individual Choice”, która ukaże się 9 czerwca. Na album „No Absolute Time” poczekamy do 14 lipca. Płyty zostały zremasterowane przez nominowanego do nagrody Grammy 2023 Christopha Stickela i ukażą się jako CD i winyl. Album „No Absolute Time” będzie dostępne jako 2LP, po raz pierwszy w historii na winylu.

Urodzony w 1942 roku francuski skrzypek Jean-Luc Ponty przeniósł grę na skrzypcach do świata nowoczesnego jazzu. W 1970 roku, za namową Franka Zappy, Ponty przeniósł się do Stanów Zjednoczonych. Przez następne lata koncertował z Zappą, Mahavishnu Orchestra i Chickiem Corea’ą, a także stał się jednym z pionierów jazz-rocka i jazz-fusion. Eksperymentując z syntezatorami na początku lat 80., nie spodziewał się, że zarówno „Individual Choice”, jak i „Open Mind”, będą miały ogromny wpływ na młodsze pokolenia twórców muzyki elektronicznej nawet 30-40 lat później. Indywidualny wybór i otwarty umysł oznaczały również zmianę i dalszy rozwój w jego twórczości kompozytorskiej. Album „No Absolute Time” powstał pod wpływem zachodnioafrykańskich rytmów. Współpracując z afrykańskimi muzykami, Jean-Luc Ponty stworzył płytę pioniersko krzyżując jazz, fusion i world music.

 

„Individual Choice” - We wczesnych latach siedemdziesiątych Ponty kupił sobie sekwencer i syntezator, które zabierał ze sobą w ze sobą w podróż, aby nagrywać nowe pomysły. W 1982 roku muzyk miał zasłużoną reputację prekursora jazz-rocka i jazz fusion. W wywiadzie na temat reedycji albumu „Individual Choice” z 1983 roku Ponty powiedział: To, co nagrywałem na tym nowym sekwencerze, podsunęło mi pomysł na pewną nietypową koncepcję, aby wykorzystać te nagrania jako rytmiczne tło, nie zrezygnować z perkusji. Planowałem nagrać nowy album, na którym będę grał wszystkie partie w tle na moich syntezatorach, a później dodam skrzypce w studio. Zaprosiłem też kilku gości. Goście to George Duke (klawisze), Allan Holdsworth (gitara), Rayford Griffin (perkusja) i Randy Jackson (bas). Fanom wcześniejszych albumów, takich jak „Cosmic Messenger” i „Upon The Wings Of Music”, muzyka mogła wydać się znajoma, ale pokazała również ewolucję Ponty'ego jako kompozytora. Na tym etapie swojej kariery był on równie ciekawy nowych dźwięków i tego, jak kształtują one harmonię i melodię.

 

Album „Open Mind” (1984) to kolejny krok - głębsza eksploracja świata syntezatorów i sekwencerów oraz ich wpływu na występy na żywo i nagrywanie w studio. Tutaj złożone wzory rytmiczne przesuwają się w tle, podczas gdy nowe dźwięki pojawiają się i znikają jakby wybuchały. Ponty zdecydował się użyć maszyny rytmicznej Rolanda i dalej zgłębiać koncepcję, którą wprowadził w „Individual Choice”. Dodatkowo poprosił dwóch długoletnich przyjaciół, George'a Bensona oraz Chicka Coreę, o solówki w różnych utworach.

 

„No Absolute Time”. W 1993 roku Ponty odkrył, że zachodnioafrykańskie rytmy, których użył w swoim projekcie Tchokola, były tak bogate, że zdecydował się wykorzystać niektóre z nich ponownie na „No Absolute Time”. W nagraniach udział wzięli: basista Guy Nsangué i gitarzysta Martin Atangana, obaj z Kamerunu oraz perkusiści Abdou Mboup z Senegalu, Sydney Thiam z Francji i marokańczyk Moktar Samba. Ponty przygotował wszystkie podkłady klawiszowe i pojechał do Paryża, aby nagrać sekcję rytmiczną. Reszta albumu została nagrana w Los Angeles z amerykańskim klawiszowcem Wallym Minko i gitarzystą Kevinem Eubanksem jako gościem w jednym z utworów. Album emanuje rytmem i pokazuje, jak Ponty zręcznie łączy muzykę elektroniczną, którą pomógł spopularyzować, z rytmami z Afryki Zachodniej.

 

źródło: MYSTIC PRODUCTION

Wesprzyj nas!
Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO