Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM
Reklama UBZ 092025
KAMERY
RadioeMFM
KOŚCIÓŁ
Kaplica adoracji Najświętszego Sakramentu w Występie. Poświęcił ją biskup Jan Piotrowski
23 grudnia 2025
Ksiądz Dariusz Gącik: Pan Jezus stał się człowiekiem, aby dać nam zbawienie
23 grudnia 2025
Biskup Jan Piotrowski modlił się za ubogich i potrzebujących
23 grudnia 2025
Wyjątkowa szopka neapolitańska i żywa szopka w parafii Szaniec
22 grudnia 2025
Ubodzy i potrzebujący spotkają się na Wigilii w WDK
22 grudnia 2025
Biskup Jan Piotrowski poświęcił naszą Szopkę Bożonarodzeniową
22 grudnia 2025
Ksiądz Karol Zegan: Święty Józef to wzór nie tylko dla mężczyzn
22 grudnia 2025

GALERIA

Korona Kielce - Wisła Płock 1:1
Święto Niepodległości 2025
Kielczanie ruszyli na cmentarze
Korona Kielce - Górnik Zabrze 1:1
Korona trenuje w przerwie reprezentacyjnej
SPORT
Były napastnik reprezentacji Polski w Koronie Kielce
23 grudnia 2025, 20:09
Kielczanie wicemistrzami Polskiej Ligi Boksu
22 grudnia 2025, 11:53
Najpierw powrót w meczu, następnie z kompletem punktów do Kielc
21 grudnia 2025, 19:06
Kto Koroniarzem Roku? Rusza głosowanie
19 grudnia 2025, 13:38
Industria sprowadza drugiego Wolffa? Hitowy transfer stał się faktem
19 grudnia 2025, 12:44
Podsumowanie rundy: Najlepsza jedenastka Korony
18 grudnia 2025, 13:32
Zmiany na stanowisku trenera przygotowania fizycznego Industrii
18 grudnia 2025, 12:12
PUBLICYSTYKA
Dr Marzena Grosicka: Propaganda w stanie wojennym budowała napięcie i grozę
10 grudnia 2025, 15:51
Ksiądz Andrzej Kwaśniewski: Czasopismo "Jutrzenka" i początki mediów diecezji kieleckiej
08 grudnia 2025, 14:58
dr Ryszard Śmietanka-Kruszelnicki (IPN): We Włoszczowie młodzież stanęła w obronie krzyży
03 grudnia 2025, 14:20
BIZNES
Sukces w świecie suplementów - jak stworzyć własną markę?
17 grudnia 2025, 16:00
Jak efektywnie importować maszyny z Chin?
17 grudnia 2025, 15:01
Trzypunktowy układ zawieszenia (TUZ) – czym jest i jak zapewnia efektywną pracę silnika?
16 grudnia 2025, 14:17
CIEKAWOSTKI
[MATERIAŁ PARTNERA] Bal Sylwestrowy po szlachecku
18 grudnia 2025, 09:04
Kluczowe aspekty produkcji suplementów diety
17 grudnia 2025, 14:54
Dlaczego balony pozostają głównym elementem każdego święta
16 grudnia 2025, 14:10
AUDYCJE
Bez Kitu: O istocie Świąt Bożego Narodzenia
23 grudnia 2025, 17:21
ABC Zdrowia: Głód to zły doradca przy stole
23 grudnia 2025, 09:41
Grzegorz Domagała: Cieszę się, że mogę wspierać świętokrzyski sport
22 grudnia 2025, 15:36
Renata Janik: Przyjęliśmy budżet województwa na kolejny rok
19 grudnia 2025, 09:47
O świątecznym drzewku i nie tylko w "Weekendzie z blondynką"
18 grudnia 2025, 11:07
Norbert Sierpień: Szopka znów rozbłyśnie – dzięki Wam
18 grudnia 2025, 09:33
Fascynująca nauka - Świat kolorów, świat iluzji
18 grudnia 2025, 09:24
KIERUNEK JESIEŃ
Kierunek – jesień: dlaczego akumulator jest tak ważny?
24 października 2025, 14:10
Kierunek - jesień: Jak zadbać o opony?
16 października 2025, 12:30
Kierunek – jesień: Jak przygotować swój samochód?
09 października 2025, 12:30

MUZYKA

Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.

środa, 12 kwietnia 2023 18:41 / Autor: Michał Sierlecki
Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.
Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.
Michał Sierlecki
Michał Sierlecki

12 maja ukaże się zremasterowany album Jean-Luca Ponty'ego „Open Mind”. Będzie to pierwsza z trzech reedycji legendarnych płyt francuskiego skrzypka jazzowego. Kolejną będzie „Individual Choice”, która ukaże się 9 czerwca. Na album „No Absolute Time” poczekamy do 14 lipca. Płyty zostały zremasterowane przez nominowanego do nagrody Grammy 2023 Christopha Stickela i ukażą się jako CD i winyl. Album „No Absolute Time” będzie dostępne jako 2LP, po raz pierwszy w historii na winylu.

Urodzony w 1942 roku francuski skrzypek Jean-Luc Ponty przeniósł grę na skrzypcach do świata nowoczesnego jazzu. W 1970 roku, za namową Franka Zappy, Ponty przeniósł się do Stanów Zjednoczonych. Przez następne lata koncertował z Zappą, Mahavishnu Orchestra i Chickiem Corea’ą, a także stał się jednym z pionierów jazz-rocka i jazz-fusion. Eksperymentując z syntezatorami na początku lat 80., nie spodziewał się, że zarówno „Individual Choice”, jak i „Open Mind”, będą miały ogromny wpływ na młodsze pokolenia twórców muzyki elektronicznej nawet 30-40 lat później. Indywidualny wybór i otwarty umysł oznaczały również zmianę i dalszy rozwój w jego twórczości kompozytorskiej. Album „No Absolute Time” powstał pod wpływem zachodnioafrykańskich rytmów. Współpracując z afrykańskimi muzykami, Jean-Luc Ponty stworzył płytę pioniersko krzyżując jazz, fusion i world music.

 

„Individual Choice” - We wczesnych latach siedemdziesiątych Ponty kupił sobie sekwencer i syntezator, które zabierał ze sobą w ze sobą w podróż, aby nagrywać nowe pomysły. W 1982 roku muzyk miał zasłużoną reputację prekursora jazz-rocka i jazz fusion. W wywiadzie na temat reedycji albumu „Individual Choice” z 1983 roku Ponty powiedział: To, co nagrywałem na tym nowym sekwencerze, podsunęło mi pomysł na pewną nietypową koncepcję, aby wykorzystać te nagrania jako rytmiczne tło, nie zrezygnować z perkusji. Planowałem nagrać nowy album, na którym będę grał wszystkie partie w tle na moich syntezatorach, a później dodam skrzypce w studio. Zaprosiłem też kilku gości. Goście to George Duke (klawisze), Allan Holdsworth (gitara), Rayford Griffin (perkusja) i Randy Jackson (bas). Fanom wcześniejszych albumów, takich jak „Cosmic Messenger” i „Upon The Wings Of Music”, muzyka mogła wydać się znajoma, ale pokazała również ewolucję Ponty'ego jako kompozytora. Na tym etapie swojej kariery był on równie ciekawy nowych dźwięków i tego, jak kształtują one harmonię i melodię.

 

Album „Open Mind” (1984) to kolejny krok - głębsza eksploracja świata syntezatorów i sekwencerów oraz ich wpływu na występy na żywo i nagrywanie w studio. Tutaj złożone wzory rytmiczne przesuwają się w tle, podczas gdy nowe dźwięki pojawiają się i znikają jakby wybuchały. Ponty zdecydował się użyć maszyny rytmicznej Rolanda i dalej zgłębiać koncepcję, którą wprowadził w „Individual Choice”. Dodatkowo poprosił dwóch długoletnich przyjaciół, George'a Bensona oraz Chicka Coreę, o solówki w różnych utworach.

 

„No Absolute Time”. W 1993 roku Ponty odkrył, że zachodnioafrykańskie rytmy, których użył w swoim projekcie Tchokola, były tak bogate, że zdecydował się wykorzystać niektóre z nich ponownie na „No Absolute Time”. W nagraniach udział wzięli: basista Guy Nsangué i gitarzysta Martin Atangana, obaj z Kamerunu oraz perkusiści Abdou Mboup z Senegalu, Sydney Thiam z Francji i marokańczyk Moktar Samba. Ponty przygotował wszystkie podkłady klawiszowe i pojechał do Paryża, aby nagrać sekcję rytmiczną. Reszta albumu została nagrana w Los Angeles z amerykańskim klawiszowcem Wallym Minko i gitarzystą Kevinem Eubanksem jako gościem w jednym z utworów. Album emanuje rytmem i pokazuje, jak Ponty zręcznie łączy muzykę elektroniczną, którą pomógł spopularyzować, z rytmami z Afryki Zachodniej.

 

źródło: MYSTIC PRODUCTION

Wesprzyj nas!
Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO