Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM
BasenyKW
KAMERY
RadioeMFM
KOŚCIÓŁ
Dziesięć lat Rycerzy Kolumba w Domaszowicach. Modlił się z nimi biskup Jan Piotrowski
05 lipca 2025
Mężczyźni chwycili za Różaniec. Z modlitwą przeszli ulicami Kielc
05 lipca 2025
[FOTO] Modlitwą upamiętnili ofiary wydarzeń z 4 lipca 1946 roku
04 lipca 2025
Zbliża się pierwszy piątek miesiąca. Diecezja kielecka wspiera misje
03 lipca 2025
Kolejny Męski Różaniec już w pierwszą sobotę lipca
03 lipca 2025
Ks. Marek Blady: Zapraszam na Kielecką Pieszą Pielgrzymkę na Jasną Górę
02 lipca 2025
[Lista] Zmiany wikariuszy w diecezji kieleckiej. Zobacz gdzie trafi ponad 40 kapłanów
01 lipca 2025

GALERIA

Pierwszy trening Korony Kielce
20 lat temu pod pomnikiem św. Jana Pawła II w Kielcach...
Orszak Trzech Króli 2025 cz. 2
Orszak Trzech Króli 2024 cz.1
Finał Świętokrzyskiego Festiwalu Kolęd i Pastorałek
SPORT
Porażka w drugim sparingu
05 lipca 2025, 17:47
Kolarze wyruszyli z kieleckiego Rynku!
05 lipca 2025, 11:32
Suzuki Korona z reprezentantkami na Euro
04 lipca 2025, 16:01
Korona zapowiada prezentację drużyny przed nowym sezonem
04 lipca 2025, 12:42
Szykawka znalazł nowy klub. Chce pomóc w awansie
03 lipca 2025, 12:45
Miesiąc intensywnych przygotowań Industrii Kielce
03 lipca 2025, 12:32
Nowi w sztabie Jacka Zielińskiego
02 lipca 2025, 14:04
PATRONITE
"Nathalie" - audiobook dla naszych Patronów
16 kwietnia 2025, 20:49
Dziękujemy naszym Patronom!
06 marca 2025, 12:27
Zostań naszym Patronem!
14 lutego 2025, 11:57
PUBLICYSTYKA
Letnie bale, czyli jak dawniej bawili się ziemianie
04 lipca 2025, 14:17
Ks. biskup Marian Florczyk: Sport kształtuje ciało i ducha
04 lipca 2025, 14:14
Ks. dr Andrzej Kwaśniewski: Prymas Stefan Wyszyński był w Kielcach i Wiślicy
18 czerwca 2025, 12:18
BIZNES
Wybór odpowiedniej bluzy roboczej bawełnianej – co warto wiedzieć?
23 czerwca 2025, 09:12
Dostawa jako kluczowy element doświadczenia zakupowego w e-commerce
15 kwietnia 2025, 15:44
Jak szybko znaleźć tani kontener magazynowy?
29 maja 2025, 11:47
CIEKAWOSTKI
Coaching w Kielcach: jak odkryć potencjał i osiągnąć swoje cele
04 lipca 2025, 10:46
Poruszanie się po technologii nowej generacji odkurzaczy robotycznych
02 lipca 2025, 09:48
Ruszaj się mądrze - aktywności fizyczne wspierające zdrowe stawy
30 czerwca 2025, 12:44
AUDYCJE RADIOWE
Ryszard Śmietanka-Kruszelnicki: Pogrom Żydów nie został wyjaśniony
04 lipca 2025, 09:18
Bartłomiej Dorywalski: Mniej pieniędzy na remont i budowę dróg w Świętokrzyskim
03 lipca 2025, 09:14
Agata Binkowska (SSE „Starachowice”): Działamy na rzecz przedsiębiorców
02 lipca 2025, 11:30
Grzegorz Piec: Zapraszamy na „Kuźnice Koneckie”
01 lipca 2025, 09:44
Pacjent, którego nie zapomnę: Wakacje to czas na profilaktykę
01 lipca 2025, 09:35
Wojciech Purtak: Żeromszczyzna latem tętni życiem. Zapraszam na festiwal "Otwarte książki"
30 czerwca 2025, 09:53
Remigiusz Szczepaniak: O zdrową cerę należy zadbać od środka
27 czerwca 2025, 13:46

MUZYKA

Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.

środa, 12 kwietnia 2023 18:41 / Autor: Michał Sierlecki
Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.
Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.
Michał Sierlecki
Michał Sierlecki

12 maja ukaże się zremasterowany album Jean-Luca Ponty'ego „Open Mind”. Będzie to pierwsza z trzech reedycji legendarnych płyt francuskiego skrzypka jazzowego. Kolejną będzie „Individual Choice”, która ukaże się 9 czerwca. Na album „No Absolute Time” poczekamy do 14 lipca. Płyty zostały zremasterowane przez nominowanego do nagrody Grammy 2023 Christopha Stickela i ukażą się jako CD i winyl. Album „No Absolute Time” będzie dostępne jako 2LP, po raz pierwszy w historii na winylu.

Urodzony w 1942 roku francuski skrzypek Jean-Luc Ponty przeniósł grę na skrzypcach do świata nowoczesnego jazzu. W 1970 roku, za namową Franka Zappy, Ponty przeniósł się do Stanów Zjednoczonych. Przez następne lata koncertował z Zappą, Mahavishnu Orchestra i Chickiem Corea’ą, a także stał się jednym z pionierów jazz-rocka i jazz-fusion. Eksperymentując z syntezatorami na początku lat 80., nie spodziewał się, że zarówno „Individual Choice”, jak i „Open Mind”, będą miały ogromny wpływ na młodsze pokolenia twórców muzyki elektronicznej nawet 30-40 lat później. Indywidualny wybór i otwarty umysł oznaczały również zmianę i dalszy rozwój w jego twórczości kompozytorskiej. Album „No Absolute Time” powstał pod wpływem zachodnioafrykańskich rytmów. Współpracując z afrykańskimi muzykami, Jean-Luc Ponty stworzył płytę pioniersko krzyżując jazz, fusion i world music.

 

„Individual Choice” - We wczesnych latach siedemdziesiątych Ponty kupił sobie sekwencer i syntezator, które zabierał ze sobą w ze sobą w podróż, aby nagrywać nowe pomysły. W 1982 roku muzyk miał zasłużoną reputację prekursora jazz-rocka i jazz fusion. W wywiadzie na temat reedycji albumu „Individual Choice” z 1983 roku Ponty powiedział: To, co nagrywałem na tym nowym sekwencerze, podsunęło mi pomysł na pewną nietypową koncepcję, aby wykorzystać te nagrania jako rytmiczne tło, nie zrezygnować z perkusji. Planowałem nagrać nowy album, na którym będę grał wszystkie partie w tle na moich syntezatorach, a później dodam skrzypce w studio. Zaprosiłem też kilku gości. Goście to George Duke (klawisze), Allan Holdsworth (gitara), Rayford Griffin (perkusja) i Randy Jackson (bas). Fanom wcześniejszych albumów, takich jak „Cosmic Messenger” i „Upon The Wings Of Music”, muzyka mogła wydać się znajoma, ale pokazała również ewolucję Ponty'ego jako kompozytora. Na tym etapie swojej kariery był on równie ciekawy nowych dźwięków i tego, jak kształtują one harmonię i melodię.

 

Album „Open Mind” (1984) to kolejny krok - głębsza eksploracja świata syntezatorów i sekwencerów oraz ich wpływu na występy na żywo i nagrywanie w studio. Tutaj złożone wzory rytmiczne przesuwają się w tle, podczas gdy nowe dźwięki pojawiają się i znikają jakby wybuchały. Ponty zdecydował się użyć maszyny rytmicznej Rolanda i dalej zgłębiać koncepcję, którą wprowadził w „Individual Choice”. Dodatkowo poprosił dwóch długoletnich przyjaciół, George'a Bensona oraz Chicka Coreę, o solówki w różnych utworach.

 

„No Absolute Time”. W 1993 roku Ponty odkrył, że zachodnioafrykańskie rytmy, których użył w swoim projekcie Tchokola, były tak bogate, że zdecydował się wykorzystać niektóre z nich ponownie na „No Absolute Time”. W nagraniach udział wzięli: basista Guy Nsangué i gitarzysta Martin Atangana, obaj z Kamerunu oraz perkusiści Abdou Mboup z Senegalu, Sydney Thiam z Francji i marokańczyk Moktar Samba. Ponty przygotował wszystkie podkłady klawiszowe i pojechał do Paryża, aby nagrać sekcję rytmiczną. Reszta albumu została nagrana w Los Angeles z amerykańskim klawiszowcem Wallym Minko i gitarzystą Kevinem Eubanksem jako gościem w jednym z utworów. Album emanuje rytmem i pokazuje, jak Ponty zręcznie łączy muzykę elektroniczną, którą pomógł spopularyzować, z rytmami z Afryki Zachodniej.

 

źródło: MYSTIC PRODUCTION

SŁOWO DNIA

Zapraszamy do nas

Wesprzyj nas!
Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO