Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM
BasenyKW
KAMERY
RadioeMFM
KOŚCIÓŁ
Siostry Nazaretanki świętują trzy jubileusze. Przed nami wielkie uroczystości
23 października 2025
Inauguracja roku akademickiego na Wesołej 54
22 października 2025
Ks. doktor Andrzej Kwaśniewski: W 1925 roku zreorganizowano diecezję kielecką
22 października 2025
Biskup Jan Piotrowski: Treścią działalności misyjnej Kościoła jest nadzieja
22 października 2025
Obraz i Wiara: Katecheza o aniołach w kieleckiej katedrze
20 października 2025
[FOTO] Arie operowe i operetkowe na pomoc hospicjum
20 października 2025
Biskup Marian Florczyk: Jan Paweł II zachęcał do otwarcia się na naukę Jezusa
20 października 2025

GALERIA

Korona Kielce - Górnik Zabrze 1:1
Korona trenuje w przerwie reprezentacyjnej
Pierwszy trening Korony Kielce
20 lat temu pod pomnikiem św. Jana Pawła II w Kielcach...
Orszak Trzech Króli 2025 cz. 2
SPORT
Lijewski: Te punkty były potrzebne jak powietrze
23 października 2025, 22:28
Świetny Karalek i równe połowy. Industria ma bardzo ważne punkty
23 października 2025, 20:26
Długosz coraz bliżej powrotu. Co z Popovem?
23 października 2025, 12:48
Nie skomplikować już skomplikowanej sytuacji. Industria zagra w Bukareszcie
23 października 2025, 12:07
Idzie nowe w Lidze Mistrzów. Skorzysta Industria
22 października 2025, 14:43
[Dogrywka] Piłkarsko-hokejowa kolejka Ligi Mistrzów
22 października 2025, 12:58
Miał być Katar, będzie Turcja
22 października 2025, 11:35
PUBLICYSTYKA
Ksiądz Dariusz Gącik: Święte karmelitanki pokazują, jak zbliżyć się do Boga
20 października 2025, 12:21
Dr Marzena Grosicka: Księdzu Jerzemu Popiełuszce komuniści najpierw odbierali dobre imię
15 października 2025, 11:48
Tomasz Natkaniec: krótko i na temat "kieleckiego lustra"
10 października 2025, 15:26
BIZNES
Nowy skup telefonów w Kielcach - wymień stary telefon na gotówkę
16 października 2025, 08:59
Producent kontraktowy kosmetyków: producent private label
14 października 2025, 08:33
Czym jest KSeF API?
24 września 2025, 11:34
CIEKAWOSTKI
Jak zaplanować długi weekend z dziećmi w Krakowie?
22 października 2025, 13:53
Karma mokra dla psa – najlepsze rozwiązanie dla psów małych ras
22 października 2025, 13:31
Sucha karma dla psów – dlaczego jest polecana przez weterynarzy?
22 października 2025, 13:25
AUDYCJE RADIOWE
Autyzm to nie choroba, przekonują o tym już od 25 lat!
23 października 2025, 14:21
Kamil Kołbuc: Przypominamy postać Stefana Artwińskiego
23 października 2025, 09:18
Wszystko w temacie – Oddaj chwałę bohaterom
22 października 2025, 13:41
Renata Janik: Dbamy o bezpieczeństwo mieszkańców regionu
21 października 2025, 09:50
Fascynująca nauka – Śmiech - darmowy lek?
20 października 2025, 15:45
Jako pacjent - „Masz prawo”
17 października 2025, 14:43
Waldemar Bartosz: Jan Paweł II i ks. Popiełuszko zmienili dzieje historii
17 października 2025, 09:30
KIERUNEK JESIEŃ
Kierunek - jesień: Jak zadbać o opony?
16 października 2025, 12:30
Kierunek – jesień: Jak przygotować swój samochód?
09 października 2025, 12:30

MUZYKA

Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.

środa, 12 kwietnia 2023 18:41 / Autor: Michał Sierlecki
Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.
Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.
Michał Sierlecki
Michał Sierlecki

12 maja ukaże się zremasterowany album Jean-Luca Ponty'ego „Open Mind”. Będzie to pierwsza z trzech reedycji legendarnych płyt francuskiego skrzypka jazzowego. Kolejną będzie „Individual Choice”, która ukaże się 9 czerwca. Na album „No Absolute Time” poczekamy do 14 lipca. Płyty zostały zremasterowane przez nominowanego do nagrody Grammy 2023 Christopha Stickela i ukażą się jako CD i winyl. Album „No Absolute Time” będzie dostępne jako 2LP, po raz pierwszy w historii na winylu.

Urodzony w 1942 roku francuski skrzypek Jean-Luc Ponty przeniósł grę na skrzypcach do świata nowoczesnego jazzu. W 1970 roku, za namową Franka Zappy, Ponty przeniósł się do Stanów Zjednoczonych. Przez następne lata koncertował z Zappą, Mahavishnu Orchestra i Chickiem Corea’ą, a także stał się jednym z pionierów jazz-rocka i jazz-fusion. Eksperymentując z syntezatorami na początku lat 80., nie spodziewał się, że zarówno „Individual Choice”, jak i „Open Mind”, będą miały ogromny wpływ na młodsze pokolenia twórców muzyki elektronicznej nawet 30-40 lat później. Indywidualny wybór i otwarty umysł oznaczały również zmianę i dalszy rozwój w jego twórczości kompozytorskiej. Album „No Absolute Time” powstał pod wpływem zachodnioafrykańskich rytmów. Współpracując z afrykańskimi muzykami, Jean-Luc Ponty stworzył płytę pioniersko krzyżując jazz, fusion i world music.

 

„Individual Choice” - We wczesnych latach siedemdziesiątych Ponty kupił sobie sekwencer i syntezator, które zabierał ze sobą w ze sobą w podróż, aby nagrywać nowe pomysły. W 1982 roku muzyk miał zasłużoną reputację prekursora jazz-rocka i jazz fusion. W wywiadzie na temat reedycji albumu „Individual Choice” z 1983 roku Ponty powiedział: To, co nagrywałem na tym nowym sekwencerze, podsunęło mi pomysł na pewną nietypową koncepcję, aby wykorzystać te nagrania jako rytmiczne tło, nie zrezygnować z perkusji. Planowałem nagrać nowy album, na którym będę grał wszystkie partie w tle na moich syntezatorach, a później dodam skrzypce w studio. Zaprosiłem też kilku gości. Goście to George Duke (klawisze), Allan Holdsworth (gitara), Rayford Griffin (perkusja) i Randy Jackson (bas). Fanom wcześniejszych albumów, takich jak „Cosmic Messenger” i „Upon The Wings Of Music”, muzyka mogła wydać się znajoma, ale pokazała również ewolucję Ponty'ego jako kompozytora. Na tym etapie swojej kariery był on równie ciekawy nowych dźwięków i tego, jak kształtują one harmonię i melodię.

 

Album „Open Mind” (1984) to kolejny krok - głębsza eksploracja świata syntezatorów i sekwencerów oraz ich wpływu na występy na żywo i nagrywanie w studio. Tutaj złożone wzory rytmiczne przesuwają się w tle, podczas gdy nowe dźwięki pojawiają się i znikają jakby wybuchały. Ponty zdecydował się użyć maszyny rytmicznej Rolanda i dalej zgłębiać koncepcję, którą wprowadził w „Individual Choice”. Dodatkowo poprosił dwóch długoletnich przyjaciół, George'a Bensona oraz Chicka Coreę, o solówki w różnych utworach.

 

„No Absolute Time”. W 1993 roku Ponty odkrył, że zachodnioafrykańskie rytmy, których użył w swoim projekcie Tchokola, były tak bogate, że zdecydował się wykorzystać niektóre z nich ponownie na „No Absolute Time”. W nagraniach udział wzięli: basista Guy Nsangué i gitarzysta Martin Atangana, obaj z Kamerunu oraz perkusiści Abdou Mboup z Senegalu, Sydney Thiam z Francji i marokańczyk Moktar Samba. Ponty przygotował wszystkie podkłady klawiszowe i pojechał do Paryża, aby nagrać sekcję rytmiczną. Reszta albumu została nagrana w Los Angeles z amerykańskim klawiszowcem Wallym Minko i gitarzystą Kevinem Eubanksem jako gościem w jednym z utworów. Album emanuje rytmem i pokazuje, jak Ponty zręcznie łączy muzykę elektroniczną, którą pomógł spopularyzować, z rytmami z Afryki Zachodniej.

 

źródło: MYSTIC PRODUCTION

SŁOWO DNIA

Zapraszamy do nas

Wesprzyj nas!
Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO