Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM
Reklama UBZ 092025
KAMERY
Słoń
RadioeMFM
KOŚCIÓŁ
Kielce miastem różańca? Weź udział w modlitewnym wyzwaniu
16 września 2025
Katecheza o fundamencie wiary w katedrze
15 września 2025
Uroczystości odpustowe i nowe wotum dla Matki Bożej Bolesnej w Mnichowie
15 września 2025
Ksiądz Paweł Ścisłowicz: Rozpoczynamy XV Tydzień Wychowania
15 września 2025
[FOTO] Biskup Kielecki Jan Piotrowski poświęcił kaplicę św. Anny w Pińczowie
14 września 2025
Obchodzimy Święto Podwyższenia Krzyża Świętego
14 września 2025
Jubileuszowy Dzień Ministranta. Była wspólna modlitwa i wiele atrakcji
13 września 2025

GALERIA

Korona trenuje w przerwie reprezentacyjnej
Pierwszy trening Korony Kielce
20 lat temu pod pomnikiem św. Jana Pawła II w Kielcach...
Orszak Trzech Króli 2025 cz. 2
Orszak Trzech Króli 2024 cz.1
Mecz
SPORT
Industria leci do Lizbony po kolejne punkty
17 września 2025, 15:13
[Dogrywka] Prezes Grzegorz Domagała: Leżymy infrastrukturalnie
17 września 2025, 13:46
Młodzi olimpijczycy znów zawitają do Kielc
17 września 2025, 11:17
Historyczny medal Jakuba Hajduka z FORTIS Bilard Kielce
17 września 2025, 10:44
Dwóch Koroniarzy wśród najlepszych 8. kolejki
16 września 2025, 16:04
Uraz Kaddaha niegroźny. Problemy Vlaha?
16 września 2025, 11:51
Ruszyła sprzedaż biletów na hit w Hali Legionów
16 września 2025, 11:22
PUBLICYSTYKA
Marek Jończyk: Przywracamy pamięć o naszych bohaterach
17 września 2025, 10:54
Ksiądz Tomasz Moskal: Objawienia Matki Bożej w Gietrzwałdzie w 1877 roku
15 września 2025, 10:48
Jakub Mularczyk: Westerplatte jest symbolem męstwa, heroizmu, niezłomności polskich żołnierzy
11 września 2025, 09:23
BIZNES
Czy warto teraz kupić mieszkanie? Analiza rynku 2025
04 września 2025, 16:04
Odśnieżanie ciągnikiem – sprzęt dla gospodarstw rolnych
03 września 2025, 11:42
Anonimizacja vs. pseudonimizacja – co wybrać w zależności od celu biznesowego
20 sierpnia 2025, 14:30
CIEKAWOSTKI
Ile kosztuje pompa ciepła do nowego domu?
17 września 2025, 09:49
Jak ocenić potencjał pracownika?
10 września 2025, 12:46
Bezpieczne ogrodzenie dla dzieci – funkcje i certyfikaty, które warto znać
09 września 2025, 20:34
AUDYCJE RADIOWE
Tomasz Domański: 17 września 1939 roku Polska dostała od Sowietów cios w plecy
17 września 2025, 09:13
Bez Kitu: Czy jesteśmy przygotowani na sytuacje kryzysowe?
16 września 2025, 17:46
Rozmowa w Radiu eM - Karol Picheta, wójt Strawczyna
16 września 2025, 14:39
Piotr Kisiel: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka ma już 80 lat
16 września 2025, 10:09
Fascynująca nauka - Czy jesteśmy sami we Wszechświecie?
15 września 2025, 15:45
Wszystko w temacie – Jak reagować na sytuacje kryzysowe?
13 września 2025, 07:48
Andrzej Mochoń: Memorial to Miles to wyjątkowe wydarzenie
12 września 2025, 14:15

MUZYKA

Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.

środa, 12 kwietnia 2023 18:41 / Autor: Michał Sierlecki
Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.
Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.
Michał Sierlecki
Michał Sierlecki

12 maja ukaże się zremasterowany album Jean-Luca Ponty'ego „Open Mind”. Będzie to pierwsza z trzech reedycji legendarnych płyt francuskiego skrzypka jazzowego. Kolejną będzie „Individual Choice”, która ukaże się 9 czerwca. Na album „No Absolute Time” poczekamy do 14 lipca. Płyty zostały zremasterowane przez nominowanego do nagrody Grammy 2023 Christopha Stickela i ukażą się jako CD i winyl. Album „No Absolute Time” będzie dostępne jako 2LP, po raz pierwszy w historii na winylu.

Urodzony w 1942 roku francuski skrzypek Jean-Luc Ponty przeniósł grę na skrzypcach do świata nowoczesnego jazzu. W 1970 roku, za namową Franka Zappy, Ponty przeniósł się do Stanów Zjednoczonych. Przez następne lata koncertował z Zappą, Mahavishnu Orchestra i Chickiem Corea’ą, a także stał się jednym z pionierów jazz-rocka i jazz-fusion. Eksperymentując z syntezatorami na początku lat 80., nie spodziewał się, że zarówno „Individual Choice”, jak i „Open Mind”, będą miały ogromny wpływ na młodsze pokolenia twórców muzyki elektronicznej nawet 30-40 lat później. Indywidualny wybór i otwarty umysł oznaczały również zmianę i dalszy rozwój w jego twórczości kompozytorskiej. Album „No Absolute Time” powstał pod wpływem zachodnioafrykańskich rytmów. Współpracując z afrykańskimi muzykami, Jean-Luc Ponty stworzył płytę pioniersko krzyżując jazz, fusion i world music.

 

„Individual Choice” - We wczesnych latach siedemdziesiątych Ponty kupił sobie sekwencer i syntezator, które zabierał ze sobą w ze sobą w podróż, aby nagrywać nowe pomysły. W 1982 roku muzyk miał zasłużoną reputację prekursora jazz-rocka i jazz fusion. W wywiadzie na temat reedycji albumu „Individual Choice” z 1983 roku Ponty powiedział: To, co nagrywałem na tym nowym sekwencerze, podsunęło mi pomysł na pewną nietypową koncepcję, aby wykorzystać te nagrania jako rytmiczne tło, nie zrezygnować z perkusji. Planowałem nagrać nowy album, na którym będę grał wszystkie partie w tle na moich syntezatorach, a później dodam skrzypce w studio. Zaprosiłem też kilku gości. Goście to George Duke (klawisze), Allan Holdsworth (gitara), Rayford Griffin (perkusja) i Randy Jackson (bas). Fanom wcześniejszych albumów, takich jak „Cosmic Messenger” i „Upon The Wings Of Music”, muzyka mogła wydać się znajoma, ale pokazała również ewolucję Ponty'ego jako kompozytora. Na tym etapie swojej kariery był on równie ciekawy nowych dźwięków i tego, jak kształtują one harmonię i melodię.

 

Album „Open Mind” (1984) to kolejny krok - głębsza eksploracja świata syntezatorów i sekwencerów oraz ich wpływu na występy na żywo i nagrywanie w studio. Tutaj złożone wzory rytmiczne przesuwają się w tle, podczas gdy nowe dźwięki pojawiają się i znikają jakby wybuchały. Ponty zdecydował się użyć maszyny rytmicznej Rolanda i dalej zgłębiać koncepcję, którą wprowadził w „Individual Choice”. Dodatkowo poprosił dwóch długoletnich przyjaciół, George'a Bensona oraz Chicka Coreę, o solówki w różnych utworach.

 

„No Absolute Time”. W 1993 roku Ponty odkrył, że zachodnioafrykańskie rytmy, których użył w swoim projekcie Tchokola, były tak bogate, że zdecydował się wykorzystać niektóre z nich ponownie na „No Absolute Time”. W nagraniach udział wzięli: basista Guy Nsangué i gitarzysta Martin Atangana, obaj z Kamerunu oraz perkusiści Abdou Mboup z Senegalu, Sydney Thiam z Francji i marokańczyk Moktar Samba. Ponty przygotował wszystkie podkłady klawiszowe i pojechał do Paryża, aby nagrać sekcję rytmiczną. Reszta albumu została nagrana w Los Angeles z amerykańskim klawiszowcem Wallym Minko i gitarzystą Kevinem Eubanksem jako gościem w jednym z utworów. Album emanuje rytmem i pokazuje, jak Ponty zręcznie łączy muzykę elektroniczną, którą pomógł spopularyzować, z rytmami z Afryki Zachodniej.

 

źródło: MYSTIC PRODUCTION

SŁOWO DNIA

Zapraszamy do nas

Wesprzyj nas!
Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO