Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM
Reklama UBZ 092025
KAMERY
Słoń
szopka
KOŚCIÓŁ
Wolontariusze z naszej diecezji rozpoczęli odbudowę misji w Maggotty
15 listopada 2025
Modlili się w intencji wcześniaków
15 listopada 2025
[FOTO] Poznaj wyjątkowe świątynie jubileuszowe: Bazylika świętego Marcina w Pacanowie
15 listopada 2025
[FOTO] Poznaliśmy stypendystów Funduszu im. biskupa Czesława Kaczmarka
14 listopada 2025
Kinga Reczka: Katecheza „Obraz i Wiara” tym razem – o świętości
14 listopada 2025
[FOTO] Biskup Jan Piotrowski: Świętość ma wiele imion
12 listopada 2025
Modlili się za zmarłych literatów
12 listopada 2025

GALERIA

Święto Niepodległości 2025
Kielczanie ruszyli na cmentarze
Korona Kielce - Górnik Zabrze 1:1
Korona trenuje w przerwie reprezentacyjnej
Pierwszy trening Korony Kielce
Mecz
SPORT
Industria miażdży Azoty w lidze
15 listopada 2025, 17:26
Akademicy triumfują z MKS-em i czekają na bielszczan
14 listopada 2025, 14:03
„Mogliśmy wygrać i zremisowaliśmy. Zrobiliśmy krok do przodu”
14 listopada 2025, 12:23
Industria wygrała konkurs na najgłupiej stracone zwycięstwo
13 listopada 2025, 20:23
„Nie sprzedawajmy iluzji. Będą mnie za to krytykować”
12 listopada 2025, 15:18
[Dogrywka] Historyczny wyścig ominie Kielce. „To była promocja naszego regionu"
12 listopada 2025, 13:22
Kielczanie górą w Rzeszowie
10 listopada 2025, 11:57
PUBLICYSTYKA
Tomasz Domański: Kościół katolicki budził w Polakach świadomość narodową
12 listopada 2025, 10:02
Ksiądz Tomasz Gocel: Polska przetrwała w Kościele katolickim
10 listopada 2025, 08:01
Poseł Bartłomiej Dorywalski: Jestem dumny z biało-czerwonej
10 listopada 2025, 07:59
BIZNES
Praca kuriera w Kielcach – Uber Eats, Wolt czy Glovo?
14 listopada 2025, 16:02
Jak zakończyć umowę leasingową przed czasem – możliwości i konsekwencje
03 listopada 2025, 11:08
Nowy skup telefonów w Kielcach - wymień stary telefon na gotówkę
16 października 2025, 08:59
CIEKAWOSTKI
Nowy salon Sinsay w Kielcach już otwarty! Ruszaj na zakupy!
05 listopada 2025, 12:15
Busy do Niemiec, Belgii i Holandii - informator biletowy
03 listopada 2025, 09:16
Odnowa biologiczna i fizjoterapia. Wszystko o turnusach nad Bałtykiem
28 października 2025, 16:43
AUDYCJE RADIOWE
To warto wiedzieć o polisach i ubezpieczeniach
14 listopada 2025, 17:23
Audycja dla rolników "Grunt to rozmowa" - odc. 11.2025 r.
13 listopada 2025, 14:58
Tomasz Pleban: Nagrodzimy zasłużonych mieszkańców powiatu
13 listopada 2025, 09:41
Fascynująca nauka - Podróż do krainy snów
12 listopada 2025, 11:51
Mirosław Gębski: Kolejny raz wesprzyjmy „Małą Polskę”
12 listopada 2025, 11:36
Piotr Michalec: Wspólnymi siłami możemy odbudować naszą szopkę bożonarodzeniową
12 listopada 2025, 10:09
Krzysztof Słoń: Święto Niepodległości celebrujmy radośnie
10 listopada 2025, 10:07
KIERUNEK JESIEŃ
Kierunek – jesień: dlaczego akumulator jest tak ważny?
24 października 2025, 14:10
Kierunek - jesień: Jak zadbać o opony?
16 października 2025, 12:30
Kierunek – jesień: Jak przygotować swój samochód?
09 października 2025, 12:30

MUZYKA

Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.

środa, 12 kwietnia 2023 18:41 / Autor: Michał Sierlecki
Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.
Jean-Luc Ponty. Reedycje legendarnych albumów.
Michał Sierlecki
Michał Sierlecki

12 maja ukaże się zremasterowany album Jean-Luca Ponty'ego „Open Mind”. Będzie to pierwsza z trzech reedycji legendarnych płyt francuskiego skrzypka jazzowego. Kolejną będzie „Individual Choice”, która ukaże się 9 czerwca. Na album „No Absolute Time” poczekamy do 14 lipca. Płyty zostały zremasterowane przez nominowanego do nagrody Grammy 2023 Christopha Stickela i ukażą się jako CD i winyl. Album „No Absolute Time” będzie dostępne jako 2LP, po raz pierwszy w historii na winylu.

Urodzony w 1942 roku francuski skrzypek Jean-Luc Ponty przeniósł grę na skrzypcach do świata nowoczesnego jazzu. W 1970 roku, za namową Franka Zappy, Ponty przeniósł się do Stanów Zjednoczonych. Przez następne lata koncertował z Zappą, Mahavishnu Orchestra i Chickiem Corea’ą, a także stał się jednym z pionierów jazz-rocka i jazz-fusion. Eksperymentując z syntezatorami na początku lat 80., nie spodziewał się, że zarówno „Individual Choice”, jak i „Open Mind”, będą miały ogromny wpływ na młodsze pokolenia twórców muzyki elektronicznej nawet 30-40 lat później. Indywidualny wybór i otwarty umysł oznaczały również zmianę i dalszy rozwój w jego twórczości kompozytorskiej. Album „No Absolute Time” powstał pod wpływem zachodnioafrykańskich rytmów. Współpracując z afrykańskimi muzykami, Jean-Luc Ponty stworzył płytę pioniersko krzyżując jazz, fusion i world music.

 

„Individual Choice” - We wczesnych latach siedemdziesiątych Ponty kupił sobie sekwencer i syntezator, które zabierał ze sobą w ze sobą w podróż, aby nagrywać nowe pomysły. W 1982 roku muzyk miał zasłużoną reputację prekursora jazz-rocka i jazz fusion. W wywiadzie na temat reedycji albumu „Individual Choice” z 1983 roku Ponty powiedział: To, co nagrywałem na tym nowym sekwencerze, podsunęło mi pomysł na pewną nietypową koncepcję, aby wykorzystać te nagrania jako rytmiczne tło, nie zrezygnować z perkusji. Planowałem nagrać nowy album, na którym będę grał wszystkie partie w tle na moich syntezatorach, a później dodam skrzypce w studio. Zaprosiłem też kilku gości. Goście to George Duke (klawisze), Allan Holdsworth (gitara), Rayford Griffin (perkusja) i Randy Jackson (bas). Fanom wcześniejszych albumów, takich jak „Cosmic Messenger” i „Upon The Wings Of Music”, muzyka mogła wydać się znajoma, ale pokazała również ewolucję Ponty'ego jako kompozytora. Na tym etapie swojej kariery był on równie ciekawy nowych dźwięków i tego, jak kształtują one harmonię i melodię.

 

Album „Open Mind” (1984) to kolejny krok - głębsza eksploracja świata syntezatorów i sekwencerów oraz ich wpływu na występy na żywo i nagrywanie w studio. Tutaj złożone wzory rytmiczne przesuwają się w tle, podczas gdy nowe dźwięki pojawiają się i znikają jakby wybuchały. Ponty zdecydował się użyć maszyny rytmicznej Rolanda i dalej zgłębiać koncepcję, którą wprowadził w „Individual Choice”. Dodatkowo poprosił dwóch długoletnich przyjaciół, George'a Bensona oraz Chicka Coreę, o solówki w różnych utworach.

 

„No Absolute Time”. W 1993 roku Ponty odkrył, że zachodnioafrykańskie rytmy, których użył w swoim projekcie Tchokola, były tak bogate, że zdecydował się wykorzystać niektóre z nich ponownie na „No Absolute Time”. W nagraniach udział wzięli: basista Guy Nsangué i gitarzysta Martin Atangana, obaj z Kamerunu oraz perkusiści Abdou Mboup z Senegalu, Sydney Thiam z Francji i marokańczyk Moktar Samba. Ponty przygotował wszystkie podkłady klawiszowe i pojechał do Paryża, aby nagrać sekcję rytmiczną. Reszta albumu została nagrana w Los Angeles z amerykańskim klawiszowcem Wallym Minko i gitarzystą Kevinem Eubanksem jako gościem w jednym z utworów. Album emanuje rytmem i pokazuje, jak Ponty zręcznie łączy muzykę elektroniczną, którą pomógł spopularyzować, z rytmami z Afryki Zachodniej.

 

źródło: MYSTIC PRODUCTION

SŁOWO DNIA

Zapraszamy do nas

Wesprzyj nas!
Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO