MIASTO
Wiosną kielczanie wsiądą na miejskie rowery!
Mieszkańcy stolicy województwa świętokrzyskiego mogą korzystać z hulajnóg, skuterów, a nawet samochodów na minuty. Do pełni szczęścia brakowało im tylko… miejskich rowerów. O uruchomienie tego typu wypożyczalni kielczanie zabiegali od lat. Ta ma ruszyć w maju przyszłego roku.
Przypomnijmy: w 2019 roku Kielce otrzymały ponad osiemnaście milionów złotych unijnego dofinansowania na stworzenie wypożyczalni rowerów miejskich i dziewięciu odcinków ścieżek rowerowych. W ramach inicjatywy w mieście miało pojawić się minimum dwieście dwukołowców, stojaki i specjalne parkingi. Wypożyczalnia powinna ruszyć wiosną 2021 roku. Finalnie zacznie funkcjonować w maju przyszłego roku.
– Mam nadzieję, że rowerem miejskim pojedziemy już 1 maja, przynajmniej takie są plany. W tym miesiącu ogłosimy przetarg na dostawę dwustu pięćdziesięciu dwukołowców – Przemysław Chmiel, dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji.
Wśród dwukołowców królować będą oczywiście tradycyjne rowery. Miasto planuje zakupić również 25 pojazdów ze wspomaganiem elektrycznym, pięć typu tandem (pozwalających na jazdę we dwójkę) i dziesięć typu cargo ze skrzynią z przodu (umożliwiających, na przykład transport zakupów, ale również przewóz dzieci bez dodatkowego fotelika).
– W mieście zostanie wyznaczonych ponad pięćdziesiąt stref parkingowych, w których mieszkańcy będą mogli zostawiać rowery. Zostaną one podzielone na trzy kategorie – duże stacje ze stojakami oraz mapami przeznaczone dla turystów (zlokalizowane w centrum – na rynku oraz przy dworcach, wskazujące miejsca, które warto odwiedzić na rowerach). Druga kategoria to stacje ze stojakami fizycznymi, które umożliwiają przypięcie roweru nie tylko tego z naszej wypożyczalni, ale też prywatnego. I trzeci rodzaj stacji to tak zwane stacje wirtualne, widoczne w aplikacji, oznaczone totemem oraz miejscem do bezpiecznego pozostawienia roweru miejskiego – wylicza.
Na dużych osiedlach stacje dla rowerów zostaną rozmieszczone co trzysta metrów, tak by w ciągu pięciu minut po wyjściu z domu każdy mógł z niej skorzystać. Rowery miejskie, podobnie jak hulajnogi czy skutery, będą aktywowane poprzez aplikacje na telefon. – Po zarejestrowaniu i doładowaniu środków lub podpięciu karty płatniczej będzie można go uruchomić, a później zakończyć podróż – tłumaczy dyrektor.
Ceny wypożyczenia roweru mają być konkurencyjne w stosunku do tych proponowanych przez komunikację miejską. Władze Kielc chciałyby bowiem, by jak najwięcej osób wybierało ten środek transportu do poruszania się po stolicy województwa świętokrzyskiego.
Do maja w Kielcach ma poprawić się również infrastruktura rowerowa. – W ramach projektu zrealizujemy w sumie dziewięć odcinków ścieżek rowerowych. Jesteśmy już po wyłonieniu wykonawcy na trzy pierwsze odcinki w ramach tego zadania – dwa w ciągu alei Solidarności i jeden łącznik Sikorskiego i Jana Nowaka-Jeziorańskiego, tak aby była możliwość dojechania do centrum – informuje Tomasz Zboch, pełnomocnik prezydenta ds. infrastruktury rowerowej.
– Otworzyliśmy też ofertę na dwa kolejne odcinki – aleję Szajnowicza-Iwanowa (od Puscha do Grunwaldzkiej) i odcinek Weterynaryjnej. W tej chwili analizujemy oferty. Jeśli chodzi o ulicę Sandomierską i Warszawską prace nad dokumentacją są na zaawansowanym poziomie. Ścieżki rowerowe powstaną również w ciągu alei Solidarności do Tysiąclecia Państwa Polskiego i ulicy Jarońskich – dodaje.
Jeśli więc planowaliście zakup roweru na wiosnę, poczekajcie. Być może warto.