MIASTO
Dwujęzyczne nauczenie rozwija młodych ludzi
III Świętokrzyski Kongres Dwujęzyczności rozpoczął kolejną edycję projektu „Nauczanie Dwujęzyczne”. 15 listopada w budynku UJK nauczyciele i studenci poznali zalety edukowania przy użyciu języka obcego.
Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach zorganizowało kongres, którego celem była promocja nauczania dwujęzycznego w świętokrzyskiej edukacji. Uczestnicy dowiedzieli się m.in. jak wygląda dwujęzyczność w przedszkolu oraz poznali wyniki diagnozy przeprowadzonej przez ŚCDN na temat tego zagadnienia w regionie.
– Widzimy, że na naszym terenie w ostatnich latach wzrosła liczba placówek zainteresowanych dwujęzycznością. Chcemy wspierać nauczycieli i zachęcać dyrektorów, żeby nie bali się zrobić kolejnego kroku. Język angielski nie jest tylko przedmiotem, ale stał się także narzędziem, za pomocą którego przekazujemy wiedzę – tłumaczy Izabela Krzak-Borkowska, koordynatorka kongresu oraz projektu.
W Kielcach są szkoły, w których niektórzy nauczyciele całą wiedzę przekazują w języku angielskim. Dojście do tego poziomu wymaga czasu.
– Zaczynamy powoli, czyli początkowo nie są to pełne treści realizowane z wykorzystaniem narzędzia, którym jest język obcy. Natomiast jesteśmy przekonani, że po stopniowym wdrożaniu się, nauczyciele coraz chętniej będą korzystać z takich metod nauczania – dodaje Izabela Krzak-Borkowska.
Dzięki współpracy z ŚCDN, w Szkole Podstawowej nr.13 w Kielcach dzieci uczą się historii i geografii za pomocą metody CLIL (Content and Language Integrated Learning), czyli zintegrowanego nauczania przedmiotu oraz języka obcego.
– Za każdym razem tłumaczymy im, że nie muszą mówić dokładnie gramatycznie, po prostu treść jest najważniejsza. To podstawowy krok, aby nauczyć się wyrażać w języku obcym. Gdy się komunikujemy, nie zastanawiamy się, jakiego czasu mamy użyć lub formy czasownika, lecz po prostu mówimy – zaznacza Edyta Partyka-Kowalska, nauczycielka.
Na spotkaniu obecne były różne wydawnictwa promujące takie działania. Prezentowali oni gotowe książki oraz aplikacje wspomagające nauczycieli. Odbyły się także wykłady, które poszerzyły wiedzę na temat edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Zaprezentowały się także instytucje zaangażowane w nauczanie dwujęzyczne.
Jeden z wykładów wygłosiła Monika Regulska, która opowiedziała o programie eTwinning.
– To forma współpracy międzynarodowej w formule online. Oferuje nauczycielom i studentom bardzo bogate w treści, bezpłatne szkolenia. Można na nich nauczyć się posługiwania się nowymi technologiami oraz rozwinąć kreatywność. Na takich wydarzeniach można też nawiązać kontakty z nauczycielami z innych krajów – mówi.