CIEKAWOSTKI
Jak płacić za autostrady w Polsce?
Sieć dróg i autostrad w Polsce stale się rozwija i między innymi przez to wiele z nich jest płatnych. W ten sposób pozyskiwane są środki na ich utrzymanie w odpowiednim stanie technicznym, a także na dalszy rozwój sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce. Które dokładnie autostrady są płatne i jak zapłacić za przejazd nimi?
Jakie autostrady są obecne w Polsce?
W tym momencie w naszym kraju obecnych jest sześć autostrad, a do tego jedna jest w planach. Po ukończeniu mają one mieć łączną długość wynoszącą 2105,2 km, a obecnie jest to 1767,7 km, co oznacza, że obecnie w Polsce wybudowanych jest 83,96% autostrad spośród tych, które zostały zaplanowane.
W tym momencie autostrady w Polsce można podzielić na trzy grupy. Mamy grupę główną, czyli trzy najważniejsze drogi w całym kraju, które łączą zachód ze wschodem lub wschód z zachodem. Oprócz tego spotkamy trzy autostrady krótsze, które nie mają aż tak dużego znaczenia i stanowią obwodnicę lub małe odcinki łączące inne drogi z granicami naszego państwa, a trzecia grupa to autostrady, a w zasadzie autostrada, która jest dopiero w planach. Mowa tu o drodze A50, która miałaby połączyć Centralny Port Komunikacyjny z Mińskiem Mazowieckim. Trudno jest jednak w jej wypadku powiedzieć kiedy powstanie i czy w ogóle do tego dojdzie.
Trzy autostrady z grupy mniejszych to autostrada A6, A8 oraz A18. A6 łączy węzeł Kołbaskowo na drodze S6, czyli granicę kraju z drogą S3, gdzie drogi łączą się z pomocą węzła Rzęśnica. Stanowi ona najszybszą drogę z północno-zachodniej Polski do Niemiec. Autostrada A8 to po prostu autostradowa obwodnica Wrocławia i biegnie ona przez 22,4 km od węzła Wrocław Południe do węzła Wrocław Psie Pole. Autostrada A18 łączy węzeł Krzyżowa na A4 z granicą z Niemcami. Obecnie ukończone jest jednak zaledwie 35,4% tej drogi, a w planach jest wybudowanie jej o długości 27,2 km.
Najważniejsze autostrady to oczywiście te płatne. Jedyna w pełni ukończona to autostrada A4. Biegnie ona od zachodniej granicy w Jędrzychowicach do przejścia granicznego do we wsi Korczowa. W wielu miejscach wymaga jednak remontu. Druga autostrada biegnąca na linii zachód-wschód to droga A2. Zaczyna się we Świecku, a obecnie kończy pod Kałuszynem, na wschód od Warszawy. Jak zostanie w pełni ukończona, to będzie jednak biec aż do przejścia granicznego z Białorusią w Kukurykach. Ostatnia to autostrada A1. Łączy się ona w Rusocinie z obwodnicą trójmiasta, a planowane zakończenie będzie na przejściu granicznym w Gorzyczkach, gdzie można dostać się do Czech. Więcej informacji o polskich autostradach można poznać na stronie https://autostrady.com.pl/autostrady/polska/.
Które autostrady są płatne i jak za nie płacić?
W naszym kraju płatne są tylko trzy największe autostrady. Nie oznacza to jednak, że mowa tu o ich całości. Zapłacić należy jedynie za przejazd szczególnymi odcinkami. W wypadku autostrady A4 mowa tu na przykład o odcinku od Wrocławia do konurbacji Śląskiej, a także od konurbacji Śląskiej do Krakowa. Za pierwszy z odcinków należy zapłacić z pomocą nowego systemu eToll. POmiędzy Katowicami a Krakowem spotkamy tradycyjne bramki.
W wypadku autostrady A1 sprawa jest jeszcze prostsza. Biegnie ona z samej północy na południe, lecz płatny jest jedynie odcinek Rusocin - Nowa Wieś. Oznacza to, że zapłacić należy za przejazd od okolic trójmiasta do punktu tuż za Toruniem. Opłata jest dość rozsądna, a opłacić ją można na bramkach lub z pomocą specjalnej aplikacji.
Znacznie gorzej wygląda sytuacja na autostradzie A2. Tam należy opłacić większość podróży. Bezpłatny jest tylko odcinek od Łodzi na wschód, a także ten, który jest częścią obwodnicy Poznania. Za opłacenie podróży z Poznania do Warszawy należy zapłacić poprzez system eToll. Z kolei odcinek Świecko-Nowy Tomyśl jest opłacany na bramkach.