BIZNES
Google Adsense a Google Ads – różnice
Firma Google daje Ci możliwość korzystania z różnych programów. Wśród nich jest Google Adsense, który umożliwia Ci zarabianie na reklamach umieszczonych na stronie, oraz Google Ads, który pozwala Ci reklamować się w sieci. Co warto wiedzieć o tych programach i czym się różnią?
Co to jest Google Adsense?
Według BuiltWith ponad 90 tys. stron w Polsce zarabia na reklamach w ramach tego systemu, natomiast globalnie jest to ponad 86 mln. Adsense polega na tym, że umieszczasz kreacje na swoich stronach i zarabiasz na kliknięciach. To jeden z najstarszych systemów tego typu w sieci, który od lat cieszy się dużym zainteresowaniem. Korzystają z niego zarówno właściciele małych, jak i bardzo dużych, popularnych witryn, w tym największe portale internetowe w Polsce. Reklamy mogą mieć formę graficzną, tekstową lub wideo. Ogromną zaletą Adsense jest to, że reklamy są dopasowywane do treści witryny, czyli nie jest tak, że na każdej stronie wyświetla się to samo. To powoduje, że klikalność może być wysoka, przy czym zależy to od użytych formatów kreacji, ich umiejscowienia oraz zawartości witryny. Zarabiać możesz na wyświetlaniu reklam nie tylko na stronie, ale również na kanale na YouTube.
System umożliwia łatwe analizowanie, które kreacje w witrynie osiągają najlepsze wyniki. Opiera się na modelu CPC, czyli płatności za kliknięcie. Do wydawcy trafia 68% kwoty zapłaconej przez reklamodawcę. Wpływ na wysokość wynagrodzenia ma wiele czynników m.in. branża. Wynagrodzenie za kliknięcie wynosi przeważnie od 0,2 USD do 15 USD, ale zazwyczaj średnio nie więcej niż 3 USD. W USA najlepiej zarabia się w takich branżach jak: ubezpieczenia, edukacja online oraz marketing i reklama.
Co to jest i jak działa system Google Ads
Program ten jeszcze kilka lat temu nazywał się Google Adwords. To system, dzięki któremu możesz reklamować produkty czy usługi w wynikach wyszukiwania, Gmailu czy na YouTube. Przygotowujesz kampanię, wpłacasz środki i rozpoczynasz działania. Najpopularniejszą formą rozliczenia jest opłata za kliknięcie, ale są również inne. Możliwa jest także płatność za 1000 wyświetleń reklamy czy obejrzenie przez odbiorcę filmu wideo.
Klikalność reklam zależy od branży. Według Worldstream przeciętnie wynosi 4,4%, ale są takie, gdzie nie przekracza 1% albo jest to blisko 8%. Jedną z najważniejszych informacji związanych z tym systemem reklamowym stanowi wysokość zwrotu z inwestycji. Według Google Economic Impact każdy dolar zainwestowany w kampanię przynosi średnio 8 dolarów zwrotu. To oczywiście nie oznacza, że każda akcja kończy się takim sukcesem. Ten zależy od wielu czynników.
Google Adsense i Ads – różnice
Jak już wiesz, oba programy są systemami reklamowymi, ale skierowanymi do różnych odbiorców. Z Adsense korzystają ci, którzy chcą zarobić na swojej stronie czy kanale na YouTube poprzez wyświetlanie reklam. Ads jest natomiast skierowane do tych, którzy mają produkt lub usługę i chcą je promować w sieci. W przypadku Adsense możesz zarobić i wypłacić środki, a Ads wymaga zainwestowania pieniędzy.
Tym, co je łączy, jest korzystanie z powierzchni reklamowej witryn, które należą do sieci Google Adsense. W Ads wybierasz, gdzie chcesz się reklamować. Mogą to być wyniki wyszukiwarki, ale też witryny w ramach Adsense.
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby korzystać jednocześnie z obu programów. Jeśli masz strony WWW, możesz na nich zarabiać. Reklamy umieszcza się głównie w serwisach informacyjnych, a nie na witrynach firmowych. Zarobione środki możesz inwestować m.in. w reklamę Google Ads i promowanie Twojej oferty.
Korzystanie z Google Ads jest powszechne wśród marketerów. Według badań 77% z nich planowało zwiększyć swoje wydatki na reklamę w tym systemie w 2023 roku.
Chcesz wiedzieć więcej o Google Adsense i Google Ads? Przeczytaj ten artykuł: https://responsywnie.pl/google-ads-a-adsense/.