REGION
Nikłe zainteresowanie funduszem autobusowym, a wykluczenie komunikacyjne trwa
![Nikłe zainteresowanie funduszem autobusowym, a wykluczenie komunikacyjne trwa](/media/k2/items/cache/900e386034ca652f46a2f6ef375ae278_XL.jpg)
![Nikłe zainteresowanie funduszem autobusowym, a wykluczenie komunikacyjne trwa](/media/k2/items/cache/900e386034ca652f46a2f6ef375ae278_L.jpg)
Świętokrzyskie jest jednym z województw wykazujących najmniejsze zainteresowanie Funduszem Rozwoju Przewozów Autobusowych, którego zadaniem jest walka z „białymi plamami” na komunikacyjnych mapach regionów. Tymczasem wiele miejscowości w Świętokrzyskiem wciąż jest wykluczonych komunikacyjnie. Dlaczego nie próbujemy sięgać po pieniądze, które są na wyciągnięcie ręki?
Skrzelczyce są miejscowością położoną mniej więcej w połowie drogi między Pierzchnicą, a Wolą Morawicką. To druga co do wielkości wieś w gminie Pierzchnica. Tymczasem jej mieszkańcy mogą liczyć zaledwie na kilka połączeń dziennie do Kielc.
– W dni robocze do godziny jedenastej mamy 4-5 kursów. Na powrót również są cztery kursy. W sobotę do stolicy województwa wyrusza jeden autobus około godziny 6., a z powrotem mamy również jeden – około 19. Nie mamy czym przemieszczać się nawet między wsiami, a kursy do niektórych miejscowości są przez przewoźnika uznawane za nierentowne – żali się Monika Pasternak, mieszkanka Skrzelczyc.
– W innych regionach, aby wykorzystać możliwość dofinansowanie kursów i udźwignąć ich organizowanie, gminy podpisują między sobą porozumienia. Uruchamiając linie, wskazują organizatora transportu publicznego, czyli gminę wnioskującą w ich imieniu. Kosztami dzielą się w zależności od tego, jak długie odcinki przebiegają przez daną gminę. Taka forma pozwala na szybkie złożenie wniosku i otrzymanie wsparcia – mówi Bogdan Oleksiak, dyrektor departamentu transportu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Choć ustawa o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych weszła w życie w lipcu, a od sierpnia można aplikować o dotacje na uruchamianie linii autobusowych w wykluczonych komunikacyjnie miejscowościach, to w województwie świętokrzyskim zainteresowanie nimi jest nikłe. Podkarpackie wnioskowało jak na razie o 207 linii obsługujących 3,5 mln wozokilometrów, a łódzkie o 92 linie dla 2,5 mln wozokilometrów. Tymczasem samorządy w województwie świętokrzyskim zawnioskowały o 78 linii obsługujących zaledwie 560 tys. wozokilometrów.
Zdaniem posła Prawa i Sprawiedliwości Bogdana Latosińskiego skutecznym sposobem na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym byłoby łączenie stolic powiatów. Zachęca on do rozmów właśnie na poziomie starostw powiatowych. – Jeśli poszczególny powiat ułoży swoją siatkę istniejących już połączeń, to będzie mógł do niej z łatwością dołączyć miejscowości, które są wykluczone i na tej podstawie powołać nowe linie – tłumaczy poseł.
Na ten rok polski rząd przeznaczył na Fundusz Rozwoju Połączeń Autobusowych kwotę 300 mln złotych.
![Zderzenie na skrzyżowaniu](/media/k2/items/cache/ddc85fab72515eee822cac3bd986b2c3_L.jpg)
![Zaginęła 16-letnia mieszkanka Wolicy](/media/k2/items/cache/233fef8314f2f68907408e80c034200e_L.jpg)
![Szpital w Starachowicach dostał dotacje na materace przeciwodleżynowe](/media/k2/items/cache/ae250a0b92d85c563f59cafd71b4a034_L.jpg)
![Stypendium Starosty Kieleckiego](/media/k2/items/cache/8401cb4a2fb1e0bd98fe770f5a7b49a3_L.jpg)
![Będzie remont na krajowej „dziewiątce”. Ogłoszono przetarg](/media/k2/items/cache/8237b883932ff7ed4402d9f2988fb034_L.jpg)
![Wyruszcie z nami po regionie](/media/k2/items/cache/5b72465258d0f2836aa30e38373a46b0_L.jpg)
![Znamy wyniki egzaminów ósmoklasisty. Kielce liderem w regionie](/media/k2/items/cache/733bd35a979fa2789ce57c63867d093c_L.jpg)
![Wojewoda uhonorował naszych strażaków – mistrzów Polski](/media/k2/items/cache/96a9c4ead4c8774c5a5e57ad5440ecd7_L.jpg)
![Zagnańsk rowerowym centrum regionu?](/media/k2/items/cache/fdc9a7ee9194c3534055d3fcd624e585_L.jpg)