REGION
Dworzec PKP w Skarżysku otwarty. Wciąż trwają prace na torach i peronach
Po prawie dwuletnim remoncie, zmodernizowany XIX-wieczny budynek dworca kolejowego Skarżysko-Kamienna został udostępniony podróżnym. Jest on całkowicie dostosowany do potrzeb niepełnosprawnych oraz wyposażony w nowoczesny system informacji pasażerskiej. Wciąż trwają prace przy rozbiórce kładki dla pieszych i budowie przejścia podziemnego – utrudnione jest przejście między peronami.
Podczas remontu odnowiono elewację budynku, kolumnadę przed głównym wejściem, a także balustrady na pierwszym piętrze. Odtworzono także historyczną stolarkę okienną i drzwiową. Wnętrze dworca również przeszło metamorfozę. Wykończono je wapieniem, a witryny lokali są całkowicie przeszklone. Dla podróżnych otwarte są dwie kasy biletowe, w planach są także skrytki bagażowe i automaty do sprzedaży biletów. Na górnych piętrach znajdą się przestrzenie biurowe dla spółek kolejowych oraz Izba Tradycji Kolejowej.
- Dworzec zachował zgodność z tradycją, bo był remontowany pod nadzorem konserwatora zabytków. Jest też nutka nowoczesności, która jest dziś podstawą dla nas wszystkich. Skarżysko-Kamienna jako miasto rozwinęło się dzięki budowie kolei, mam nadzieję, że ten dworzec również przyczyni się do rozwoju miasta – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister Infrastruktury.
- Jesteśmy świadkami modernizacji infrastruktury pasażerskiej. Mam nadzieję, że na wiosnę przyszłego roku będziemy się już cieszyli zmodernizowanymi peronami, przejściem podziemnym i wszystkimi udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami – dodał wiceminister.
- Ten dworzec jest częścią ważnego przedsięwzięcia – modernizacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko Kamienna-Sandomierz. Cała inwestycja to ponad 570 milionów złotych z Funduszy Europejskich i budżetu państwa. Sam dworzec to 20 milionów z projektu, a 12 milionów pochodzi z Funduszy Europejskich – wyjaśniał Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
- Pamiętam ten dworzec jeszcze z lat 2015-17 przed rozpoczęciem remontu. Przesiadałam się z bardzo ciężką walizką, przechodziłam przejściem nad torami. Było to bardzo uciążliwe i trudne. Tym bardziej cieszy mnie, że oprócz modernizacji samego budynku dworca i peronów będzie także wybudowane przejście podziemne i windy – zaznaczyła Anna Krupka, wiceminister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
- Odkąd pamiętam, mówiło się, że Skarżysko koleją stoi. Dziś historyczna chwila, kiedy historia łączy się z nowoczesnością. Realizowany jest tu także program Dostępność+ poprzez wszystkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych – przypomniał Piotr Wawrzyk, wiceminister spraw zagranicznych.
- Dworzec w Skarżysku - Kamiennej jest miejscem wyjątkowym dla całego regionu. Mam nadzieję, że modernizacja dworca, a także dalszy rozwój infrastruktury kolejowej przyczyni się do tego, że przedsiębiorcy będą inwestowali także w Starachowicach i Ostrowcu Świętokrzyskim - mówiła poseł PiS Agata Wojtyszek.
- Nie sposób w tym miejscu nie wspomnieć o przedstawicielu rządu Prawa i Sprawiedliwości, świętej pamięci Przemysławie Gosiewskim. To dzięki niemu świętokrzyskie jest w programie Polski wschodniej. Nawet najdalsza podróż rozpoczyna się od pierwszego kroku. Mieszkańcy Skarżyska i wszyscy, którzy będą tu wsiadać i wysiadać, wszyscy mogą stawiać te kroki w tak nowoczesnym miejscu – powiedział senator Krzysztof Słoń.
– Przebudowa zabytkowego, wybudowanego w 1885 r. dworca kolejowego w Skarżysku-Kamiennej, była nie lada wyzwaniem, gdyż wymagała połączenia historycznej tkanki budynku z nowoczesnymi systemami i urządzeniami. Szczególnie, że jest to obiekt nie tylko wiekowy, ale również okazały, którego powierzchnia użytkowa wynosi ponad 4 tysiące m kw. Inwestycja pochłonęła blisko 32 mln zł brutto i była współfinansowana ze środków z budżetu państwa oraz unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Mam nadzieję, że efekt, który udało się nam osiągnąć, zadowoli korzystających z niego podróżnych, a sam dworzec stanie się pozytywną wizytówką miasta – powiedział Ireneusz Maślany, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.
Na parkingu za dworcem kolejowym wyznaczono miejsca dla 120 samochodów oraz stację ładowania pojazdów elektrycznych. Nowy dworzec jest także przyjazny dla środowiska – zamontowana została instalacja do gromadzenia wody deszczowej, używanej do spłukiwania toalet, na budynku zamontowane budki lęgowe dla ptaków, a w otoczeniu posadzono 9 drzew, 2864 krzewów oraz 6000 metrów kwadratowych trawników.
Łączny koszt przebudowy dworca kolejowego w Skarżysku-Kamiennej to nieco ponad 32 mln złotych brutto. Wykonawcą prac budowlanych była firma SKB S.A., a dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt. Została ona wykonana w ramach w Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz z budżetu państwa.
Wciąż trwają prace związane z przebudową peronów i budową przejścia podziemnego. Peron I jest niedostępny dla pociągów, a przy peronie II stają wyłącznie składy Kolei Mazowieckich, jeżdżące na trasie Skarżysko Kamienna-Radom. Wszystkie inne połączenia odjeżdżają z peronu III. Przejście odbywa się przez tory. Aby dojść z peronu II na III, należy okrążyć budynek dworca.
W otwarciu dworca PKP uczestniczyli także poseł PiS Andrzej Kryj, poseł Solidarnej Polski Mariusz Gosek, senator Jarosław Rusiecki, wojewoda Zbigniew Koniusz i marszałek Andrzej Bętkowski.
http://emkielce.pl/region/dworzec-w-skarzysku-otwarty-wciaz-trwaja-prace-na-torach-i-peronach#sigProGalleriadf0f05378e