REGION
„Ciche godziny” w Lidlu
„Ciche godziny” to akcja skierowana do osób dotkniętych autyzmem, ich rodzin oraz opiekunów. Inicjatywa została opracowana we współpracy z Fundacją JiM, a jej głównym celem jest ułatwienie zakupów klientom z ASD. W 2019 roku takie rozwiązanie wprowadził Auchan. Teraz na potrzeby ludzi odpowiedział Lidl.
Autyzm jest obecnie diagnozowany u jednego na sto żyjących w Polsce dzieci. Oznacza to, że w naszym kraju jest czterysta tysięcy osób zmagających się z tą dolegliwością.
Jak informuje Lidl „Głównym założeniem akcji, nad której wprowadzeniem sieć pracowała już od dawna, jest zapewnienie odpowiednich warunków codziennego funkcjonowania osobom ze spektrum autyzmu. Z raportu z analizy badania ankietowego przygotowanego przez Fundację JiM, wynika że dla większości osób z ASD zakupy są negatywnym doświadczeniem, a najbardziej uciążliwymi czynnikami w ich trakcie jest hałas, ostre oświetlenie czy kolejki do kasy.”
„Ciche godziny” w praktyce oznaczają wyciszoną muzykę oraz komunikaty. Klienci ze spektrum autyzmu są w tym czasie obsługiwani poza kolejnością w kasach pierwszeństwa.
Zarząd sklepu podkreśla jednak, że w aktualnej sytuacji pandemii z kas pierwszeństwa mogą także korzystać seniorzy, wolontariusze, pracownicy służby zdrowia oraz służby mundurowe. „Udogodnienia dla osób ze spektrum autyzmu będą możliwe, kiedy sytuacja się unormuje i funkcjonowanie sklepów powróci do regularnych zasad” - czytamy na stronie.
„Ciche godziny” w Lidlu obowiązują bezterminowo we wszystkich sklepach sieci Lidl, w każdy piątek w godzinach 8 -10 oraz w soboty od 19 do 21.
Z kolei w Auchan osoby dotknięte autyzmem mogą komfortowo zrobić zakupy w każdy wtorek w godzinach 15-17.