Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

PUBLICYSTYKA

Pacjenci się skarżą

poniedziałek, 18 grudnia 2017 05:51 / Autor: Tygodnik eM Kielce
Pacjenci się skarżą
Pacjenci się skarżą
Tygodnik eM Kielce
Tygodnik eM Kielce

Nieprawidłowo wykonane badania, źle postawiona diagnoza, nieuprzejmy specjalista czy niechęć lekarzy do wypisywania skierowań na badania diagnostyczne – to tylko kilka z długiej listy skarg, jakie zgłaszają świętokrzyscy pacjenci. Wszystkimi zajmują się odpowiednie instytucje.

W Polsce istnieje wiele podmiotów, które rozpatrują skargi pacjentów. Wśród nich są między innymi Izba Lekarska, Izba Pielęgniarska, Rzecznik Praw Pacjenta. Niekiedy chorzy mylnie uważają, że mogą dochodzić swych praw w NFZ. Istotnie, sekcja skarg i wniosków funkcjonuje także w świętokrzyskim oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia, ale jak podkreśla Beata Szczepanek, rzecznik instytucji, Fundusz zajmuje się jedynie skargami dotyczącymi funkcjonowania i organizacji placówek medycznych.

– Rozpatrywanie spraw związanych z diagnostyką medyczną, sposobem leczenia czy zachowaniem personelu medycznego leży w gestii innych instytucji. Oczywiście, jeżeli trafi do nas zgłoszenie, w którym pacjent wyjaśnia na przykład, że postawiono mu złą diagnozę bądź nie wypisano leków, które powinien przyjmować, my takich zgłoszeń nie odrzucamy, ale przesyłamy do odpowiedniej instytucji, informując o tym pacjenta – wyjaśnia Beata Szczepanek.

Zła organizacja i nieuczciwość

W tym roku, do 14 listopada, do świętokrzyskiego NFZ wpłynęło 168 skarg. – Aż jedna trzecia z nich została skierowana pod inny adres – zaznacza rzecznik Funduszu. – Pozostałe dotyczyły ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i podstawowej opieki zdrowotnej. Pacjenci zgłaszali między innymi trudności z dostępem do lekarza, ponieważ ten na przykład nie pojawiał się w przychodni w tych godzinach, w których powinien. Sygnalizowano nam też wiele problemów z rejestracją. Były informacje o odmowie przyjęcia pacjenta i niewyznaczeniu mu najbliższego terminu wizyty, a nawet o takim przypadku, że w danej przychodni wyznaczano tylko jeden dzień w roku na rejestrację. Jest to oczywiście niezgodne z przepisami. Pacjent ma prawo zarejestrować się każdego dnia, o każdej godzinie, gdy tylko rejestracja jest czynna. Oczywiście jeżeli to nie jest przypadek nagły i pilny, może zdarzyć się, że nie będzie przyjęty w tym samym dniu, ale wtedy osoba pełniąca dyżur w rejestracji ma obowiązek wyznaczyć mu najbliższy wolny termin – tłumaczy Szczepanek.

Nie brakuje także skarg dotyczących zwykłej lekarskiej nieuczciwości. – Dzięki temu, że funkcjonuje u nas coś takiego jak Zintegrowany Informator Pacjenta czyli ZIP, każdy, kto ma do niego dostęp może śledzić swoją historię leczenia. Wiele osób właśnie w ten sposób odkrywa hochsztaplerstwa specjalistów. Zgłaszali się do nas pacjenci, informując, że w ostatnim czasie nie byli u danego lekarza, lub korzystali z jego prywatnych usług, tymczasem mają wpisaną wizytę refundowaną przez NFZ. Lekarz przyjmował więc podwójną zapłatę za jedną usługę: z NFZ i od pacjenta. Już kilka takich spraw toczy się w sądzie – informuje rzecznik.

Do Rzecznika Praw Pacjenta

Ze wszystkimi problemami, które pacjenci napotykają korzystając z systemu ochrony zdrowia, można zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta. Jak się okazuje, w naszym regionie chętnie korzystamy z jego usług.

– Do 30 listopada wpłynęło do nas 977 zgłoszeń z województwa świętokrzyskiego dotyczących funkcjonowania systemu ochrony zdrowia. Dodam, że były to nie tylko skargi, ale również wszelkiego rodzaju zapytania i zgłoszenia pacjentów z tego regionu kraju – informuje Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta. A na co konkretnie się skarżymy?

- Większość zgłoszeń w zakresie konkretnej specjalizacji medycznej dotyczyło opieki psychiatrycznej; było to 160 sygnałów. Skargi osób przebywających na oddziałach psychiatrycznych są najczęściej związane z przedłużającym się pobytem w placówce. Pacjenci nie zgadzają się z proponowanym czasem leczenia, zwłaszcza po przyjęciu do szpitala psychiatrycznego bez ich zgody. Zastrzeżenia dotyczą również relacji międzyludzkich pomiędzy chorymi przebywającymi w tym samym pokoju na oddziale. Pojawiają się też skargi na brak dostępu do dokumentacji medycznej. Spośród wszystkich takich zgłoszeń, 75 było związanych z medycyną rodzinną: pacjenci skarżą się najczęściej na niską jakość udzielanych świadczeń zdrowotnych oraz na odmowę wystawiania skierowań do specjalistów. 50 dotyczyło świadczeń ortopedycznych. W tym przypadku największe zastrzeżenia budzi czas oczekiwania na świadczenie specjalistyczne. Pozostałe zgłoszenia dotyczyły między innymi chorób wewnętrznych, położnictwa i ginekologii, medycyny ratunkowej oraz rehabilitacji – wymienia Bartłomiej Chmielowiec.

***

Warto pamiętać, że każda skarga, która trafia do Rzecznika Praw Pacjenta, jest szczegółowo rozpatrywana i na wniosek skarżącego wyjaśniana, a sam pacjent jest informowany o przebiegu sprawy. Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo na stronie em.kielce.pl.

Iwona Gajewska-Wrona

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO