MIASTO
Nieuczciwi sprzedawcy i nieetyczne praktyki. Rzecznik konsumentów ma co robić
![Nieuczciwi sprzedawcy i nieetyczne praktyki. Rzecznik konsumentów ma co robić](/media/k2/items/cache/34b036a339c8348eee9839e73dcab76e_XL.jpg)
![Nieuczciwi sprzedawcy i nieetyczne praktyki. Rzecznik konsumentów ma co robić](/media/k2/items/cache/34b036a339c8348eee9839e73dcab76e_L.jpg)
Wprowadzanie w błąd co do rzeczywistych opłat, wykorzystywanie niewiedzy, podszywanie się pod inne firmy… Praktyk nieuczciwych firm, z którymi możemy spotkać się także i w naszym mieście nie brakuje. Z czym mierzy się miejski rzecznik konsumentów?
W tym momencie miejski rzecznik konsumentów prowadzi dziesięć spraw. Ale prawdziwe apogeum jeszcze nie nastąpiło. Jak mówi Dariusz Pyk piastujący wspomniane stanowisko, wkrótce powinna ruszyć lawina zgłoszeń.
- W tym momencie prowadzę trzy grupy spraw. Pierwsza obejmuje problemy związane z dostawcą gazu. Jeden z podmiotów operujących w Kielcach, od dłuższego czasu skutecznie wprowadza klientów w błąd – chodzi o tożsamość firmy, której nazwa jest łudząco podobna do PGNiG, a także stawki za energię. W efekcie klienci podpisują niekorzystne umowy, opiewające na dużo wyższe kwoty – opowiada Dariusz Pyk.
Kolejna grupa to umowy zawierane na tak zwanych „pokazach”. To praktyka niestety dość powszechna – zazwyczaj do starszej osoby dzwoni miła pani i zaprasza na spotkanie, podczas którego będzie można odebrać darmowy upominek. I się zaczyna…
- Podczas takich wydarzeń, goście uczestniczą w pokazach różnego rodzaju sprzętów – na przykład rehabilitacyjnego. Później są namawiani na zakup tych akcesoriów. Kwoty, jakie trzeba zapłacić za dany sprzęt są zazwyczaj bardzo wysokie, pojawiają się też problemy z odstąpieniem od umowy – wyjaśnia miejski rzecznik konsumentów.
Nie brakuje także przykładów nieuczciwych sprzedawców w Internecie. Tu problemów jest bez liku – niedostarczenie towaru w ogóle, dostarczenie wadliwego produktu, lub zupełnie niezgodnego z zamówieniem.
- Najtrudniejsza sytuacja jest wtedy, gdy mamy do czynienia z tak zwanymi firmami „słupami”, które znikają z sieci po dokonaniu transakcji – stwierdza Dariusz Pyk.
Rocznie, miejski rzecznik konsumentów rozpatruje około trzystu spraw.
![Zmiana dyrektora w KCK. Klimczak-Kołakowska zrezygnowała](/media/k2/items/cache/ffa903d07ee3a7199e968fd9164121db_L.jpg)
![Kino letnie i „zapylacze” w Ogrodzie Botanicznym](/media/k2/items/cache/ca0d12e82e0aac1dd3ab32471f199d64_L.jpg)
![Przy Leśnej jednak nie będzie szkoły? Nadzór budowlany wstrzymał prace](/media/k2/items/cache/95f50e852d54c11cda3fb00b41038d52_L.jpg)
![W Kielcach będzie więcej wiat przystankowych?](/media/k2/items/cache/8533d924ac699ea136e84b1244950b43_L.jpg)
![Podaruj książkom drugie życie](/media/k2/items/cache/a2ace4ed5c58418aa6cc7ef81dc03c95_L.jpg)
![Piknik dla osób niewidomych w Pietraszkach. Uczestnicy dotarli na... tandemach](/media/k2/items/cache/7ee343933cfd5881e9d104df4cede5fa_L.jpg)
![Warsztaty, masaż i spotkania z terapeutą w Świętokrzyskim Klubie Abstynentów](/media/k2/items/cache/016ee1eb51d94fa3441f124ffe987df0_L.jpg)
![Uwaga, oszukują na ZUS! Zamiast dodatku, strata kilkudziesięciu tysięcy](/media/k2/items/cache/62db69791b307b04f66dc58047012892_L.jpg)
![Harcerski koncert galowy zbliża się wielkimi krokami](/media/k2/items/cache/369bea722a811ffba0976c1ae8bdacfc_L.jpg)