Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

MIASTO

Nie dla S74 przez Kielce? Drogowcy odpowiadają

środa, 12 lutego 2025 16:43 / Autor: Michał Kita
Nie dla S74 przez Kielce? Drogowcy odpowiadają
fot. Piotr Michalec
Nie dla S74 przez Kielce? Drogowcy odpowiadają
fot. Piotr Michalec
Michał Kita
Michał Kita

Budowa kieleckiego odcinka drogi ekspresowej S74 budzi ogromne emocje. Przeciwko inwestycji, wartej ponad 700 mln złotych, w najbliższy piątek (14 lutego) zamierzają protestować mieszkańcy. Ich zdaniem budowa ekspresówki będzie szkodliwa dla miasta – zniszczy zieleń, a sąsiadujące osiedla zostaną przedzielone ekranami akustycznymi. Dziś do tych zarzutów odniosła się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

W przesłanym do mediów liście GDDKiA podkreśla, że kielecki odcinek S74 to kluczowa inwestycja dla miasta, województwa i połączeń międzyregionalnych.

– Po zakończeniu inwestycji przejazd między węzłem Kielce Zachód na S7/S74 a węzłem Bocianek na S74 zajmie zaledwie trzy minuty. Dziś, m.in. ze względu na duże korki, trwa to aż dziesięciokrotnie dłużej. Z ekspresowej trasy skorzystają zarówno kielczanie, jak i mieszkańcy podkieleckich miejscowości pracujący i uczący się w mieście. Ruch lokalny będzie obsługiwany przez nowe ulice po obu stronach drogi ekspresowej, które połączą się z istniejącą siecią miejską w miejscu dotychczasowych skrzyżowań. Nowa droga nie naruszy istniejącej tkanki miejskiej – powstaje w zarezerwowanym dla niej korytarzu, w śladzie dotychczasowej DK74, na przeważającej długości sąsiadując z terenami niezabudowanymi. Tam, gdzie zaczynają się budynki mieszkalne, trasa zostanie poprowadzona w tunelu, a zajętość terenu pod inwestycję będzie zminimalizowana – informuje GDDKiA.

Poniżej prezentujemy w całości materiał przesłany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Droga ekspresowa S74 to kluczowa inwestycja dla miasta i województwa

Rozpoczęcie budowy odcinka drogi ekspresowej S74 od węzła Kielce Zachód do węzła Kielce Bocianek planowane jest w tym roku po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, którą wydaje Wojewoda Świętokrzyski. To kluczowa inwestycja dla miasta, województwa i połączeń międzyregionalnych.

Nowy odcinek S74, o długości 5 km, połączy zbudowane wcześniej węzły: Kielce Zachód na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7 oraz Kielce Bocianek, wybudowany w ramach ekspresowej S74 Kielce - Cedzyna. Trasa nie tylko ułatwi wjazd do Kielc z łączącej Warszawę i Kraków S7, ale także zepnie w całość dwa odcinki S74 – budowany obecnie Mniów - Kielce Zachód z już funkcjonującym (częściowo miejskim) odcinkiem od Kielc do Cedzyny. Trasa ułatwi mieszkańcom Kielc dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych w woj. podkarpackim.  Mieszkańcom regionu świętokrzyskiego i podkieleckich gmin zapewni komfortowy wjazd do stolicy województwa, a zmotoryzowanym ze wszystkich obszarów skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi w mieście. Mieszkańcy Kielc będą mieli na terenie miasta nowe, bezpieczne chodniki i ścieżki rowerowe, również na tych odcinkach, na których brakowało takich rozwiązań. Dla pieszych i rowerzystów zaprojektowaliśmy bezpieczne ciągi wzdłuż całej inwestycji.

Trzy minuty zamiast trzydziestu

Po zakończeniu inwestycji, przejazd pomiędzy węzłem Kielce Zachód na S7/S74 a węzłem Bocianek na S74 zajmie zaledwie trzy minuty. Dziś, m.in. ze względu na duże korki, trwa to aż dziesięciokrotnie dłużej. Z ekspresowej trasy skorzystają zarówno kielczanie, jak i mieszkańcy podkieleckich miejscowości pracujący i uczący się w mieście. Ruch lokalny obsługiwać będą nowe ulice po obu stronach drogi ekspresowej. Włączymy się z nich w obecne ulice miejskie,  w miejscu dotychczasowych skrzyżowań. Nowa droga nie naruszy istniejącej tkanki miejskiej. Powstaje w zarezerwowanym dla niej korytarzu, w śladzie istniejącej DK74, na przeważającej długości sąsiadującym z terenami bez zabudowy typowo osiedlowej. Tam, gdzie zaczynają się budynki mieszkalne, ekspresowa trasa wprowadzona zostanie w tunel, a zajętość terenu pod inwestycję na tym odcinku będzie zminimalizowana.

Likwidując „wąskie gardło”, jakim obecnie jest przejazd przez miasto i oddzielając ruch tranzytowy od lokalnego, inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa oraz komfortu wszystkich użytkowników trasy. W szczególności będą to piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej, którzy zyskają specjalnie dla nich zaprojektowaną infrastrukturę.

Tranzyt w tunelach, wygodne połączenia lokalne

W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe (Kielce Herby i Kielce Skrzetle) oraz dwa tunele. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową a Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców, ronda nad krótszym tunelem pod ulicą Olszewskiego, a także wiaduktu w ciągu DK73 dla upłynnienia ruchu w obrębie węzła Kielce Bocianek. Wzdłuż nowego odcinka S74 wybudowane zostaną ciągi rowerowe o łącznej długości ok. 10 km i chodniki o długości ok. 13 km, także na odcinkach aktualnie pozbawionych chodników i ścieżek rowerowych.

Zachowane będą wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjnie. Nowoczesne rozwiązania zastosowane na trasie, tj. węzły, wiadukty, ronda i tunele, zapewnią większe bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi i płynność ruchu. Trasa usprawni komunikację na kierunku wschód - zachód poprzez przeprowadzenie ruchu tranzytowanego w wykopie i w tunelach. Ruch lokalny pozostanie na obecnym poziomie. Nowa droga znacznie lepiej zintegruje północne i południowe dzielnice miasta niż obecny, zakorkowany ciąg ulic, który można przeciąć tylko w wyznaczonych miejscach. Jednocześnie ruch pieszy i rowerowy poprowadzony zostanie bez styku z ruchem tranzytowym. Zyskają też pasażerowie komunikacji miejskiej, ponieważ nowe ulice wzdłuż drogi ekspresowej będą wyposażone w zatoki autobusowe, a tam gdzie zachodzi taka potrzeba, nawet po obu ich stronach.

Konsultacje z mieszkańcami i władzami lokalnymi

Rozwiązania w obrębie trasy były wielokrotnie konsultowane i uzgadniane z miastem, miejskimi instytucjami i mieszańcami Kielc. Wynikiem dialogu były liczne zmiany na etapie dokumentacji projektowej oraz materiałów do wniosku o decyzję środowiskową. GDDKiA uzyskała prawomocną i ostateczną decyzję środowiskową, w której zostaliśmy zobowiązani m.in. do nasadzenia takiej samej liczby drzew, jaka podlegać będzie wycince w czasie budowy, bez względu na to, w jakim stanie obecnie znajduje się roślinność. Decyzja środowiskowa, a także uchwalony przez Radę Miasta „Program ochrony środowiska przed hałasem”, zobowiązują GDDKiA do poprawy klimatu akustycznego w ciągu ulic Łódzkiej i Jesionowej, o co wielokrotnie zwracali się także sami mieszkańcy. Gdyby S74 nie była realizowana, obowiązek ustawienia ekranów musiałoby przejąć miasto. Upłynnienie ruchu to także mniejsza emisja spalin.

Projekt drogi opracowany został zgodnie z wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska decyzją środowiskową, która jest prawomocna i ostateczna.  Złożenie wniosku o decyzję poprzedziły konsultacje społeczne przeprowadzone po opracowaniu pierwszych wariantów trasy oraz liczne konsultacje z miastem Kielce i instytucjami miejskimi.

Wyniki tych uzgodnień zostały uwzględnione we wniosku o decyzję środowiskową. Zostały one przedstawione na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, z której to protokół został zatwierdzony również przez miasto Kielce. To procedura obowiązująca w przypadku każdej, dużej inwestycji drogowej.

Wynikiem konsultacji społecznych, w odpowiedzi na oczekiwania mieszkańców, była m.in. rezygnacja z proponowanej w jednym z wariantów estakady wzdłuż ulicy Jesionowej na rzecz przeprowadzenia drogi ekspresowej w wykopie. Ten odcinek stanowi ok. 10 proc. trasy i sąsiaduje z zabudową osiedlową, dlatego GDDKiA w odpowiedzi na potrzeby miasta dodatkowo ograniczyła zajętość terenu pod inwestycję i zaprojektowała prawie półkilometrowy tunel na tym fragmencie.

Zmiany w projekcie wprowadzone zostały także w 2024 r., w odpowiedzi na nowe uwagi miasta i mieszkańców odnośnie komunikacji lokalnej. Dotyczyły one m.in. doprojektowania trzech odcinków ścieżek rowerowych wzdłuż ul. Jesionowej, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Klonową, zjazdu na ul. Jesionową od strony wieżowców Plaza, nowej lokalizacji przejścia dla pieszych przez Aleję Solidarności (DK73) oraz poszerzenia fragmentu drogi dojazdowej wzdłuż ul. Łódzkiej.

W listopadzie 2024 r. spotkaliśmy się z przedstawicielami zarządów wspólnot mieszkaniowych, aby omówić usytuowanie ekranów akustycznych między ulicami Klonową a Warszawską. Umiejscowienie i obowiązek ustawienia ekranów wynika z zapisów decyzji środowiskowej oraz przyjętego uchwałą przez Radę Miasta Kielce „Programu ochrony środowiska przed hałasem”. Uchwała zobowiązuje miasto do zmniejszenia uciążliwości związanych z hałasem na ulicach Łódzkiej i Jesionowej (budowa ekranów, zwiększenie płynności ruchu) z zaznaczeniem, że poprawę klimatu akustycznego zapewni inwestycja GDDKiA. Zapisy uwzględnione zostały także w uchwale Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego dotyczącej „Programu ochrony środowiska przed hałasem dla obszaru województwa świętokrzyskiego”.

Istotny zastrzyk finansowy

Zgodnie prawem, w miastach takich jak Kielce – czyli „prezydenckich”, na prawach powiatu – GDDKiA ze środków budżetu państwa może wybudować tylko drogę ekspresową. Całkowity koszt tej inwestycji, realizowanej w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, to ok. 1 mld zł. Taka kwota, z możliwością unijnego dofinasowania, przeznaczona została na kompleksowe zapewnienie komunikacji wschód - zachód w obrębie stolicy województwa świętokrzyskiego. Koszty wybudowania drogi niższej klasy ponosiłby zgodnie z obowiązującymi przepisami samorząd.

Z myślą o przyszłości

Budowa S74 przez Kielce nie wyklucza innych rozwiązań komunikacyjnych. W przypadku uzyskania możliwości realizacji np. wschodniej obwodnicy, miastu pozostanie wygodne, szybkie i bezpieczne połączenie między wschodnimi a zachodnimi dzielnicami. Generalny Pomiar Ruchu 2020/2021 wykazał, że drogą krajową nr 74 przejeżdża przez Kielce dziennie 34 tysiące pojazdów – to rekordowe natężenie ruchu w skali województwa świętokrzyskiego. Analizy pokazują, że ok. 80 proc. użytkowników chce wjechać do Kielc, czyli nie skorzysta z innego rozwiązania. Do budowy S74 przez Kielce dostosowany jest już węzeł Kielce Zachód wybudowany w ramach S7, jak i dalszy odcinek S74 Kielce - Cedzyna. Przejście przez Kielce stanowić będzie ich naturalne połącznie i zastąpi obecne zakorkowane, wąskie gardło (jednojezdniową, zniszczoną ulicę Łódzką, na którą tymczasowo wjeżdżamy z łącznic węzła Kielce Zachód i obecnej DK74 od Mniowa). Przejście przez Kielce wejdzie w skład realizowanego obecnie ponad stukilometrowego ciągu S74 od granicy z województwem łódzkim do Opatowa, a w przyszłości będzie częścią trasy prowadzącej przez Tarnobrzeg do drogi ekspresowej S19 łączącej Lublin i Rzeszów.

W grudniu 2024 r. rozpoczęła się budowa S74 Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód. Obecnie realizujemy sześć odcinków S74, od granicy z woj. łódzkim do Opatowa, o łącznej długości ok. 105 km.

Obecny etap inwestycji

Umowę na realizację odcinka drogi ekspresowej S74 węzeł Kielce Zachód - Kielce podpisaliśmy w 2023 r. Inwestycja powstaje w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca inwestycji opracował projekt budowlany i w 2024 r. złożył do Wojewody Świętokrzyskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wydanie decyzji pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych, a także na rozpoczęcie procedury związanej z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę. W styczniu br. Wojewoda Świętokrzyski poinformował o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID, a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach rozpoczął obligatoryjną ponowną ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko.

Znaczenie inwestycji i korzyści z niej płynące

- nawet 10-krotnie skrócony zostanie czas przejazdu między wschodnimi a zachodnimi dzielnicami miasta,

- mieszkańcy Kielc zyskają ulice, chodniki i ścieżki rowerowe z nową nawierzchnią,

- polepszy się klimat akustyczny poprzez zapewnienie płynności ruchu i budowę ekranów,

- płynność ruchu wpłynie na zmniejszenie emisji spalin,

- znikną korki i wąskie gardła na ulicach Jesionowej i Łódzkiej,

- zapewniony zostanie łatwy i szybki dostęp do takich jednostek jak rozbudowujące się Targi Kielce, tereny inwestycyjne przy ulicy Olszewskiego, a także obiekty handlowo-usługowe przy Al. Solidarności, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich połączeń z obszarami zabudowy mieszkaniowej,

- zabezpieczony zostanie ruch pieszy i rowerowy na całej długości odcinka, również tam, gdzie obecnie nie ma żadnych chodników,

- dzięki bezkolizyjnym rozwiązaniom poprawi się bezpieczeństwo ruchu,

- w obszarze inwestycji powstaną nowe sieci gazowe, elektryczne, teletechniczne i ciepłownicze,

- uporządkowana zostanie zieleń poprzez nasadzenie nowej roślinności, a część linii brzegowej zalewu zostanie zrewitalizowana.

 

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO