Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

REGION

Uwaga: Black Friday…

środa, 26 listopada 2025 13:34 / Autor: Aleksandra Rękas
Uwaga: Black Friday…
Uwaga: Black Friday…
Aleksandra Rękas
Aleksandra Rękas

Już w najbliższy piątek 28 listopada czeka nas Black Friday, czyli wielkie święto wyprzedaży. Mega promocje, super okazje, czyszczenie magazynów… takimi komunikatami kuszą nas sklepy. Na co zwrócić uwagę podczas zakupów?

Pierwsza kwestia, którą trzeba sprawdzić:czy promocja na Black Friday nie została objęta osobnym regulaminem w sklepie internetowym – radzi mecenas Agnieszka Lasota-Kita.

– Może okazać się, że „zwykłe” promocje to jedna rzecz, a te związane z Black Friday - druga. Pomocne jest to, co stało się obowiązkiem dla przedsiębiorców w 2023 roku, a wiec podanie najniższej ceny na 30 dni przed obniżką. Wytyczne wydał prezes UOKiK, a kwota musi być widoczna tak, by nie budziła żadnych wątpliwości – wyjaśnia.

Wszystko po to, by uniknąć sytuacji, gdy przedsiębiorca krótko przed Black Friday podwyższa cenę, by później szumnie ją obniżać. Ale niestety bywa, że kwoty szybują w górę… na 31 dni przed zakupowym szaleństwem.

- Jeśli chodzi o zwroty nietrafionych zakupów, ustawowo przy zakupach w sieci mamy na to14 dni. Sprzedawca może nam ten okres oczywiście wydłużyć, natomiast nie może skrócić. Ale warto wiedzieć, że inne zasady mogą obowiązywać na przykład przy kupnie produktów cyfrowych: e-kursów, czy e-booków. Może wtedy pojawić się zapis, że zrzekamy się prawa do odstąpienia od umowy – mówi mecenas.

Są też produkty, których zwracać nie wolno. To na przykład rzeczy na indywidualne zamówienie, czy personalizowane.

– Posłużę się tu przykładem. Jeśli zgłaszamy się do artystki i zamawiamy obraz z konkretnym pejzażem, to taka praca jest wykonana na indywidualne zamówienie. Jeśli natomiast zamówimy obraz, a ta sama artystka wykonała na przykład takich prac sto, to wtedy ten przepis nie obowiązuje – opowiada Lasota-Kita.

O zachowanie rozsądku podczas zakupów apeluje też Dariusz Pyk, Miejski Rzecznik Konsumentów.

– Pamiętajmy, że zdecydowana większość „okazji” to zwykłe chwyty marketingowe. Nie wykluczam, że można dokonać satysfakcjonującego zakupu, ale zawsze poprzedźmy go porządną analizą i porównaniu cen także u konkurencji. To my mamy łowić okazje, a nie one nas – radzi Pyk.

Warto pamiętać, że możliwość zwrócenia towaru, gdy kupiliśmy go w sklepie stacjonarnym, zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy.

Wesprzyj nas!
Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO