REGION
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu od NFZ w kilku językach, również migowym
Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina o możliwości skorzystania z teleporady medycznej poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Bezpłatna infolinia 800 137 200 obsługuje połączenia nie tylko w języku polskim, ale też angielskim, rosyjskim i ukraińskim. Ze zdalnej konsultacji mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, teleplatforma oferuje udzielanie porad przez wideoczat.
– Teleplatforma Pierwszego Kontaktu to dodatkowa forma, która wspomaga nocną i świąteczną pomoc medyczną. W momencie kiedy przychodnie POZ są zamknięte, czyli w dni powszednie po godzinie 18. oraz w weekendy i święta, można zadzwonić pod numer 800 137 200 i tam otrzymamy niezbędną pomoc medyczną – mówi Beata Szczepanek, rzecznik świętokrzyskiego oddziału NFZ.
– Pomoc będzie kilkuetapowa, telefon odbierze pielęgniarka lub położna, która przeprowadzi wstępny wywiad i w tym momencie już może nam zostać udzielona porada, bądź zostaniemy przełączeni do lekarza. Lekarz pogłębi wywiad, udzieli porady telefonicznej, przepisze e-recptę, e-skieorwanie bądź e-zwolnienie, natomiast jeżeli uzna, że pacjent powinien mieć wizytę bezpośrednią, to pokieruje go tam, gdzie znajduje się w pobliżu punkt nocnej i świątecznej opieki medycznej – dodaje rzecznik.
Platforma obsługuje połączenia w języku polskim oraz w: angielskim, rosyjskim i ukraińskim. Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, teleplatforma oferuje udzielanie porad przez specjalny wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego. W tym celu należy wejść na stronę NFZ, gdzie na pierwszej stronie znajdziemy odnośnik do Teleplatformy Pierwszego Kontaktu, a tam znajduje się link do teleplatformy, gdzie osoby niesłyszące mogą skorzystać z pomocy tłumacza języka migowego.