REGION
Stalowa konstrukcja mostu w Sandomierzu już zamontowana
Za nami kolejny etap budowy mostu przez Wisłę w Sandomierzu. Zamontowane i zespolone zostały ostatnie elementy stalowej konstrukcji. W tym miesiącu wykonawca rozpoczął kolejny etap rozbudowy obiektu.
Zamontowana konstrukcja stalowa waży około 1300 ton i składa się z 82 elementów, które zespalane były częściowo w wytwórni wykonawcy, częściowo na placu budowy oraz już po zamontowaniu na podporach pomocniczych.
– Łączna powierzchnia zmontowanych elementów to około 17 tysięcy metrów kwadratowych. Aktualnie prowadzimy prace poprzedzające betonowanie płyty pomostu czyli deskowania i roboty zbrojarskie – dodaje Małgorzata Pawelec-Buras z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, że montaż nowej konstrukcji stalowej mostu przez Wisłę w Sandomierzu ruszył w listopadzie ubiegłego roku. Zaprojektowane elementy produkowane były od połowy 2023 roku w wytwórni wykonawcy. Część z nich montowana była na podporach zalewowych z użyciem dźwigu, pozostałe zostały nasunięte na podporę nurtową znajdującą się w rzece. W maju zakończył się etap nasuwania najcięższego, 300-tonowego elementu stalowej konstrukcji na podporę rzeczną.
– Skomplikowana i dokładnie monitorowana operacja, którą poprzedziły kilkutygodniowe przygotowania, trwała kilka dni. Kolos o długości 100 metrów przemieszczał się dzięki czterem siłownikom, sześciu stalowym linom, specjalnym szynom przesuwnym i ślizgom na podporach pomocniczych. Po umieszczeniu w docelowej lokalizacji został zespolony dzięki zwornikowi z konstrukcją już istniejącą, zamontowaną wcześniej na podporach w terenie zalewowym z użyciem 250-tonowego dźwigu – informuje Małgorzata Pawelec-Buras.
Kolejne etapy prac to wykonanie płyty, izolacji, kap chodnikowych, nawierzchni, oświetlenia, instalacji, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i innych elementów obiektu. Most będzie budowany do końca roku. W przyszłym roku wykonany zostanie natomiast węzeł w prawobrzeżnej części Sandomierza stanowiący włączenie mostu do układu komunikacyjnego miasta, czyli istniejącej drogi krajowej numer 77 poprzez rondo i do projektowanej drogi wojewódzkiej poprzez wiadukt.