REGION
„Rodzina jak, to, jest?” – projekt dobiegł końca
Dwadzieścia godzin nagrań i niezliczona liczba godzin montażowych. Dziesięć dni sesji zdjęciowych, długotrwała posprodukcja i wiele nieprzespanych nocy. Niezliczona ilość radości, uśmiechów i rodzinnego ciepła. Wszystko po to, by przygotować dwa filmowe spoty i zaserwować mieszkańcom regionu dziesięć definicji rodziny. Tak wyglądały ostatnie miesiące w Stowarzyszeniu Sztuka Łączenia.
Projekt „Rodzina jak, to, jest?”, realizowany przez Stowarzyszenie Sztuka Łączenia, dobiega końca.
– Staraliśmy się pokazać, że rodzina to nie tylko wzniosłe, piękne chwile ślubu, ale ciężka, wyczerpująca praca, by się dogadać, porozumieć i stale kochać. To trudy wychowania dzieci, drobne kryzysy i większe trzęsienia ziemi, które można przezwyciężyć i dalej iść razem. Bo warto – opowiada Aleksandra Niemczyk, wiceszefowa Stowarzyszenia „Sztuka Łączenia”, która realizowała nagrania.
Po co komu rodzina? Bez rodziny nie jesteśmy w stanie, ani się rozwinąć, ani przetrwać – twierdzili eksperci z internetowych podcastów, przygotowanych podczas kampanii: psychoterapeutka traumy Patrycja Osman i prof. Krzysztof Gąsior, szef Świętokrzyskiego Centrum Profilaktyki i Edukacji.
– Tych podcastów przygotowaliśmy dziesięć. Rozmawialiśmy o seksie, zauroczeniu, zdradzie i trudach wychowania dzieci. Szukaliśmy idealnych mężczyzn i kobiet i podstaw, na których da się zbudować trwały związek – dodaje Ola Niemczyk.
Kampanię uzupełniły zabawne, czasami kontrowersyjne, portrety prawdziwych rodzin, które zgłosiły się do Stowarzyszenia w castingu.
– Oddaliśmy im głos – wyjaśnia Niemczyk. – Chcieliśmy poznać ich definicje rodziny, patenty, jak radzić sobie z związku i przekazać je naszym odbiorcom. Dowiedzieliśmy się między innymi, że „Rodzina to orkiestra”, „Rodzina to drużyna”, „Rodzina to niecodzienna codzienność”, „Zastępcza to też rodzina” i nie tylko. To było niezwykle inspirujące i piękne doświadczenie, że mogliśmy poznać tak różne i ciekawe rodziny – komentuje. Autorem zdjęć jest fotograf Mateusz Wolski.
Kolejnym etapem projektu były spoty filmowe. Pierwszy z nich, nakręcony w pomieszczeniach i z udziałem studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, pokazywał, że wielozadaniowość z jaką mierzymy się obecnie w życiu, łączenie aktywności zawodowej, czy studiowania z rodzicielstwem, są bardzo trudne, ale że da się to zrobić.
– Adresowaliśmy go nie tylko do młodych, rozważających założenie rodziny, ale i do profesorów, wykładowców, których wsparcie, nie tylko w wymiarze instytucjonalnym, ale i emocjonalnym jest bardzo ważne – tłumaczyła, przy okazji premiery, Aleksandra Niemczyk.
Drugi ze spotów, którego premiera odbyła się tuż przed świętami, pokazywał w sposób piękny i wzruszający, jaka jest istotna Bożego Narodzenia. To obecność i bliskość osób, które kochamy. Nakręcony w uroczej scenerii, z udziałem aktorów Teatru imienia Stefana Żeromskiego, wywołał falę pozytywnych reakcji i komentarzy.
Efekty projektu „Rodzina jak/to/jest?” są dostępne m.in. na stronie internetowej i w social mediach Stowarzyszenia Sztuka Łączenia.
Kampania została dofinansowana przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej w konkursie „Po pierwsze rodzina” na rok 2022.
https://emkielce.pl/region/rodzina-jak-to-jest-projekt-dobiegl-konca#sigProGalleria801bf410bb