REGION
Poznaliśmy oferty na budowę obwodnicy Opatowa
Siedmiu wykonawców jest zainteresowanych zaprojektowaniem i wybudowaniem obwodnicy Opatowa. Ma ona powstać o trzy miesiące szybciej, niż zakładano.
Przez Opatów przebiegają dwie ważne trasy – droga krajowa nr 74 i nr 9. Na odcinku w starym centrum miasta drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową, co sprawia, że w godzinach szczytu Opatów jest zakorkowany. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, w jednej trzeciej ciężkich.
– Obwodnica Opatowa uwolni miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin, poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci czas podróżowania drogami numer dziewięć i 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek planowanej drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie – tłumaczy Małgorzata Pawelec-Buras z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej drogi krajowej nr 74 z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda, wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, oświetlenia i odwodnienia, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy wzięło udział siedmiu oferentów.
Oferty opiewają na kwoty od około 403,7 do 487,7 miliona złotych. GDDKiA przeznaczyła na realizację inwestycji ok. 601 milionów złotych. Wszyscy wykonawcy zaoferowali skrócenie czasu realizacji inwestycji o trzy miesiące. Komisja przetargowa przystępuje do analizy ofert w celu wyłonienia najkorzystniejszej.