REGION
Jak wygląda sytuacja w świętokrzyskich przychodniach? NFZ kontroluje
Pacjenci dzwoniący do świętokrzyskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia skarżą się na trzy rzeczy: utrudniony kontakt telefoniczny z przychodniami, brak możliwości umówienia się na wizytę bezpośrednią i niesatysfakcjonujące e-porady. NFZ reaguje i sprawdza placówki Podstawowej Opieki Zdrowotnej.
Kontrole zaczęły się drugiej połowy sierpnia.
- Sprawdzamy, jak funkcjonują poradnie – jest to kontrola, która nie ma daty zakończenia i nie ma też określonej liczby sprawdzanych przychodni. Zaczynaliśmy od 12 placówek, na które było najwięcej skarg. Obecnie skontrolowaliśmy już 312 przychodni POZ-u – mówi Beata Szczepanek, rzecznik świętokrzyskiego oddziału NFZ-u.
Kontrole wykazały, że w przypadku 16 przychodni problematyczne było samo dodzwonienie się do poradni. W ośmiu pomocy nie można było uzyskać ani telefonicznie, ani na miejscu.
- Wobec tych placówek wszczęliśmy już właściwe postępowanie kontrole oraz nałożyliśmy kary w wysokości prawie 29 tysięcy złotych. Nasze działania wziąż trwają, a oprócz tego telefonujemy do innych przychodni i sprawdzamy, czy pacjenci mogą się do nich swobodnie dodzwonić. Do tej pory wykonaliśmy 680 telefonów do 306 placówek. 33 przychodnie dostały upomnienia, a w przygotowaniu jest kolejnych 20 pism – podkreśla rzecznik świętokrzyskiego oddziału NFZ-u.
Najczęstszą przyczyną utrudnionego kontaktu z przychodniami jest brak odpowiedniej liczby pracowników – część personelu jest chora lub przebywa na kwarantannie. Gdy pacjent nie może dodzwonić się do placówki, pozostaje interwencja w NFZ.
- Mamy sekcję skarg i wniosków, która zajmuje się takimi sprawami. Dzwonić można pod numer: 41 36 46 288. Kontaktować się można także mailowo: biuro@nfz-kielce.pl. Każdy sygnał jest sprawdzany – zapewnia Beata Szczepanek.
Utrudniony dostęp dotyczy też lekarzy specjalistów. Wizyty kontrolne najczęściej odbywają się w formie teleporady.
Obecnie z powodu braków personelu zamkniętych jest 79 placówek.