Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

REGION

Jak sklepy informują o cenach? Blisko połowa robi to źle

czwartek, 13 maja 2021 09:29 / Autor: Magdalena Nowak
Jak sklepy informują o cenach? Blisko połowa robi to źle
Jak sklepy informują o cenach? Blisko połowa robi to źle
Magdalena Nowak
Magdalena Nowak

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Kielcach sprawdził jak sklepy informują o cenach. Kontrola wykazała, że  ponad 40 procent wziętych pod lupę przedsiębiorców robi to źle.

Rzetelna informacja o cenie produktu jest podstawowym prawem konsumenta.

– Ten przed dokonaniem zakupu musi wiedzieć, ile kosztuje dany produkt czy usługa, znać jego cenę jednostkową, a także mieć możliwość porównania cen produktów podobnych. W miejscu sprzedaży detalicznej oraz w miejscu  świadczenia usług ceny powinny być uwidocznione w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości – mówi Urszula Łutczyk, Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej.

– Inspektorzy sprawdzili zgodność cen przy towarach z tym co jest zakodowane w kasie, czytniku  oraz z  informacjami podanymi w materiałach handlowych. Tego typu kontrole zostały przeprowadzone w 95 placówkach w województwie świętokrzyskim, a nieprawidłowości stwierdzono w 40 podmiotach – co stanowi 42 procent nieprawidłowości – informuje Urszula Łutczak.

Pod lupę wzięto sklepy należące do sieci handlowych, sklepy z branży spożywczej i przemysłowej, restauracje, warsztaty samochodowe, zakłady fryzjerskie, stacje benzynowe, zakłady pogrzebowe, przychodnie stomatologiczne, myjnie samochodowe i hotele.

– Nieprawidłowości polegały na braku jakichkolwiek informacji o cenie produktu lub cenie jednostkowej.  W przypadku lokali gastronomicznych stwierdzono brak cenników. Na stacjach benzynowych oprócz braku cen, dochodził jeszcze jeden problem: ceny paliw były niewidoczne dla kierowców zbliżających się do stacji. Te ustalenia dały podstawę do wszczęcia postępowań administracyjnych w sprawie wymierzenia kary. W naszym województwie wydano 34 decyzje, wystawiono 40 żądań porządkowo-organizacyjnych dotyczących uzupełnienia bądź poprawy cen na wywieszkach bądź cennikach – mówi   Urszula Łutczyk.

W przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny, konsument ma prawo żądać sprzedaży bądź usługi po cenie najkorzystniejszej, o czym mówi art. 5 Ustawy o Informowaniu o Cenach Towarów i Usług.  Swoje wątpliwości można również zgłaszać do Inspekcji Handlowej.

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO