REGION
Jak sklepy informują o cenach? Blisko połowa robi to źle
![Jak sklepy informują o cenach? Blisko połowa robi to źle](/media/k2/items/cache/aecf1839997b508939c07d40e3173a08_XL.jpg)
![Jak sklepy informują o cenach? Blisko połowa robi to źle](/media/k2/items/cache/aecf1839997b508939c07d40e3173a08_L.jpg)
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Kielcach sprawdził jak sklepy informują o cenach. Kontrola wykazała, że ponad 40 procent wziętych pod lupę przedsiębiorców robi to źle.
Rzetelna informacja o cenie produktu jest podstawowym prawem konsumenta.
– Ten przed dokonaniem zakupu musi wiedzieć, ile kosztuje dany produkt czy usługa, znać jego cenę jednostkową, a także mieć możliwość porównania cen produktów podobnych. W miejscu sprzedaży detalicznej oraz w miejscu świadczenia usług ceny powinny być uwidocznione w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości – mówi Urszula Łutczyk, Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej.
– Inspektorzy sprawdzili zgodność cen przy towarach z tym co jest zakodowane w kasie, czytniku oraz z informacjami podanymi w materiałach handlowych. Tego typu kontrole zostały przeprowadzone w 95 placówkach w województwie świętokrzyskim, a nieprawidłowości stwierdzono w 40 podmiotach – co stanowi 42 procent nieprawidłowości – informuje Urszula Łutczak.
Pod lupę wzięto sklepy należące do sieci handlowych, sklepy z branży spożywczej i przemysłowej, restauracje, warsztaty samochodowe, zakłady fryzjerskie, stacje benzynowe, zakłady pogrzebowe, przychodnie stomatologiczne, myjnie samochodowe i hotele.
– Nieprawidłowości polegały na braku jakichkolwiek informacji o cenie produktu lub cenie jednostkowej. W przypadku lokali gastronomicznych stwierdzono brak cenników. Na stacjach benzynowych oprócz braku cen, dochodził jeszcze jeden problem: ceny paliw były niewidoczne dla kierowców zbliżających się do stacji. Te ustalenia dały podstawę do wszczęcia postępowań administracyjnych w sprawie wymierzenia kary. W naszym województwie wydano 34 decyzje, wystawiono 40 żądań porządkowo-organizacyjnych dotyczących uzupełnienia bądź poprawy cen na wywieszkach bądź cennikach – mówi Urszula Łutczyk.
W przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny, konsument ma prawo żądać sprzedaży bądź usługi po cenie najkorzystniejszej, o czym mówi art. 5 Ustawy o Informowaniu o Cenach Towarów i Usług. Swoje wątpliwości można również zgłaszać do Inspekcji Handlowej.
![Już jutro festyn w Rakowie](/media/k2/items/cache/f8f4a94ff458f56c442926c1d58d1f9d_L.jpg)
![Krztusiec niebezpieczny dla nowordków](/media/k2/items/cache/a201ab79e7f5f1d18608d7f23ce210aa_L.jpg)
![Kolejne internetowe oszustwa. Kobiety straciły ponad 10 tysięcy złotych](/media/k2/items/cache/2c75f119729c473d8989fa9bda23842a_L.jpg)
![W weekend odbędą się Dni Zagnańska. Będzie też Radio eM](/media/k2/items/cache/c1dde90fee529c3647c93f10c1f9b4a4_L.jpg)
![Dwie ciężarówki zderzyły się w Mikułowicach](/media/k2/items/cache/1942ff47b45efd95f29d23979313a423_L.jpg)
![Niepełnosprawni ze Świętokrzyskiego wypoczywają nad Morzem Bałtyckim. Zaprosił ich senator Krzysztof Słoń](/media/k2/items/cache/f21ee6c80963a761748dfa49db326223_L.jpg)
![Zderzenie podczas wyprzedzania. Trzy osoby w szpitalu](/media/k2/items/cache/7debd926c0f06e367448e9882bd5f988_L.jpg)
![Dogoterapia dla niepełnosprawnych dzieci](/media/k2/items/cache/237ff49fab03672fee884a0dd7e8be83_L.jpg)
![Program „Aktywny rodzic” już od października](/media/k2/items/cache/ada5ca7c9a9b32c8f422b1fa8f14ee9e_L.jpg)