REGION
Dziś obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta
"Konsumenci to my wszyscy", powiedział John F. Kennedy podczas swojego przemówienia na Kongresie Stanów Zjednoczonych w 1962 roku. Sformułował on wówczas kilka podstawowych praw konsumentów: prawo do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. Światowy Dzień Konsumenta, który obchodzimy 15 marca, ma przypominać o możliwościach i prawach towarzyszących nam przy konsumenckich wyborach.
Czy dobrze znamy swoje prawa?
– Polacy są świadomi swoich możliwości w zakresie wyborów konsumenckich. Świadczy o tym liczba spraw trafiających do mojego biura. Konsumenci wiedzą, gdzie mogą się zwrócić o pomoc. Warto jednak stale przypominać o tych prawach, szczególnie w dobie pandemii – mówi Dariusz Pyk, miejski Rzecznik Praw Konsumenta.
– Oczywiście, nadal zdarzają się sytuacje, w których zachowania konsumentów budzą zdziwienie. Mowa tu chociażby o braniu udziału w różnego rodzaju spotkaniach i pokazach sprzedażowych, organizowanych w wynajmowanych salach konferencyjnych. Handlowcy oferują różne rzeczy, na przykład sprzęt AGD czy produkty lecznicze w rzekomo promocyjnych cenach – mówi Pyk.
– W tych spotkaniach najczęściej biorą udział ludzie starsi. Później pozostają z tym towarem i z ogromnym b kredytem do zapłaty. Stanowczo przestrzegam przed braniem udziału w takich pokazach – dodaje.
Każdemu konsumentowi przysługują podstawowe prawa do obrony swoich interesów.
– Takim zasadniczym uprawnieniem jest możliwość odstąpienia od umowy kupna w terminie 14 dni od jej zawarcia. To prawo chroni konsumenta w sposób całkowity przy dokonywanych transakcjach i przysługuje mu zawsze – tłumaczy Dariusz Pyk.
Ważne jest również to, by zawsze domagać się kopii zawieranych umów oraz czytać je uważnie. Jako konsumenci mamy też prawo do reklamacji towaru, do odstąpienia od zawartej umowy bez podawania przyczyny, prawo do naprawy lub wymiany towaru.
– Dobrze o tym pamiętać szczególnie teraz, gdy większość transakcji zawiera się przez Internet. W większości sytuacji te podstawowe uprawnienia powinny wystarczyć – mówi Dariusz Pyk.
Konsumenci mogą zwracać się o pomoc do biur miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, które znajdują się na terenie całego województwa, do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej, a w przypadku rozbudowanych procederów można składać wnioski bezpośrednio do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.