REGION
Coraz więcej upadłości konsumenckich
Sąd Rejonowy w Kielcach notuje coraz więcej wniosków o upadłość konsumencką. W 2015 roku wpłynęło ich 105, a już rok później napływ wyniósł 188 wniosków. Dzieje się tak dzięki znacznemu uproszczeniu od 2015 roku przepisów związanych z wnoszeniem do sądu tego typu spraw. Czym jest upadłość konsumencka i jak się o nią starać?
Upadłość konsumencka jest instytucją znaną polskiemu prawu od 2008 roku. Niestety, początkowo formalności i wymogi, które należało spełnić, by móc starać się o nią sprawiały, że do końca 2014 roku toczyły się pojedyncze sprawy tego typu. Znaczące zmiany przyniósł rok 2015, kiedy to prawodawcy ułatwili wszczynanie tego typu spraw. Zrezygnowano między innymi z obowiązku wnoszenia wysokiej opłaty, na którą większości dłużników zwyczajnie nie było stać. - Zwiększona liczba wniosków o upadłość nie wynika z tego, ze zadłużamy się coraz bardziej. To skutek coraz większej świadomości społeczeństwa na temat możliwych rozwiązań problemów z długami - mówi sędzia Iwona Róziewicz z Sekcji ds. Upadłościowych i Restrukturyzacyjnych V Wydziału Gospodarczego Sądu Rejonowego w Kielcach. W ocenie sędzi upadłość konsumencka jest szansą na oddłużenie dla rzetelnych osób, które jednak z różnych względów nie radzą sobie ze spłatą zaciągniętych zobowiązań. - Ustawodawca nie przewidział tu żadnych ograniczeń. Rozpatrujemy na przykład sprawy związane z kredytami zaciągniętymi na początku lat 90., których odsetki wynoszą 60 procent w skali roku. Nikt nie byłby już w stanie ich spłacić. Mamy jednak też i wnioski od osób, które przychodzą do sądu na przykład w czerwcu, a jeszcze w maju płacili raty zobowiązań. Każdy powinien swoją sytuację rozważyć indywidualnie i jeśli dojdzie do wniosku, że upadłość jest jedyną szansą na wyjście z długów, to skieruje swoje kroki do sądu - dodaje sędzia Róziewicz.
Postępowanie upadłościowe prowadzi zwykle likwidacji całego majątku dłużnika. Z uzyskanych w ten sposób pieniędzy w pierwszej kolejności pokrywa się w jak największym stopniu roszczenia wierzycieli. Następnie ustalany jest plan spłaty dostosowany do możliwości finansowych dłużnika. Może on trwać maksymalnie 3 lata. Po tym czasie pozostały do spłacenia dług zostaje umorzony. Czasem zdarza się, że następuje to od razu, bez ustalania planu spłat. Wszystko zależy tak naprawdę od indywidualnej oceny każdego przypadku. Szczegółowe informacje na temat upadłości konsumenckiej można uzyskać na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.