REGION
Budowa obwodnicy Opatowa. Efekty robią wrażenie
Do 70 procent zbliża się zaawansowanie robót na obwodnicy Opatowa i jej łączniku północnym. Widać już utwardzoną jezdnię i wiadukty.
Wykonawca ułożył już pierwszą warstwę bitumiczną czyli podbudowę asfaltową na odcinkach trasy głównej obwodnicy, stanowiących około połowę jej długości.
– Podbudowa bitumiczna ułożona została także na połowie odcinka łącznika północnego. Zaawansowanie obu inwestycji jest porównywalne. To szczególnie istotne, ponieważ oddanie do użytkowania obu odcinków planowane jest w podobnym czasie, w drugim kwartale przyszłego roku – tłumaczy Małgorzata Pawelec-Buras z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W sierpniu na trasie głównej obwodnicy Opatowa ułożone zostały pierwsze odcinki nawierzchni o łącznej długości około dwóch kilometrów. Dobiegły końca montaż i betonowanie czternastu wiaduktów, w tym najdłuższej trzystumetrowej estakady.
– Po wykonaniu izolacji na mostach, wiaduktach i estakadach rozpoczną się m.in. prace z związane z wykonaniem kap chodnikowych, a następnie z układaniem przedostatniej warstwy asfaltu – dodaje Małgorzata Pawelec-Buras.
Obwodnica Opatowa i łącznik północny realizowane są w systemie „projektuj i buduj”. Roboty budowalne na obu inwestycjach ruszyły wiosną 2023 roku. Ich łączny koszt to około 460 milionów złotych. Długość obu odcinków tworzących część tzw. „opatowskiego ringu" to ok. 15 kilometrów.
Na blisko dwunastokilometrowym odcinku obwodnicy Opatowa czyli drogi krajowej nr 9 i drogi ekspresowej S74 zaprojektowanych zostało 20 obiektów inżynierskich, w tym 14 mostów, wiaduktów, estakad z funkcją przejść dla zwierząt oraz kładki dla pieszych. Powstanie także sześć dużych przepustów ekologicznych.
Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta.
https://emkielce.pl/region/budowa-obwodnicy-opatowa-efekty-robia-wrazenie#sigProGalleria726a92ebc3