MIASTO
Zmiany na 76 skrzyżowaniach. Będzie rewolucja drogowa w Kielcach!
Miejski Zarząd Dróg planuje wprowadzenie Inteligentnego Systemu Transportowego. Potężna inwestycja obejmie 76 skrzyżowań. Część z nich zostanie zmodernizowana i rozbudowana. Wszystko po to, żeby usprawnić ruch w mieście.
Inteligentny System Transportowy zbiera dane dotyczące ruchu pojazdów, sytuacji na drogach oraz warunków na podstawie kamer czy detektorów. Z tych danych automatycznie poprawia funkcjonowanie sygnalizacji świetlnych. Jest on przede wszystkim dedykowany komunikacji zbiorowej. System ITS może zawierać bardzo dużo podsystemów. W Kielcach drogowcy myślą nad zainstalowaniem podsystemów zajmujących się sterowaniem ruchem, uprzywilejowaniem komunikacji zbiorowej, informacji dla kierowców, monitoringiem wizyjnym i śledzeniem tablic informacyjnych.
MZD w czwartek ogłosiło postępowanie przetargowe na opracowanie koncepcji ITS-u, która określi wymogi i wytyczne dla wykonawcy. W ramach inwestycji planowane są kompleksowe przebudowy sygnalizacji świetlnych i niektórych skrzyżowań.
Zmiany do najważniejszych skrzyżowaniach
Systemem ITS obejmie 76 skrzyżowań posiadających już sygnalizację świetlną oraz takie, na których ona powstanie. Mowa tutaj o:
- skrzyżowaniu ul. Tarnowskiej i ul. Prostej
- skrzyżowaniu ul. Krakowskiej i ul. Pakosz
- skrzyżowaniu dwupoziomowym na węźle Żelazna, czyli skrzyżowaniu ulic: 1 Maja, Zagnańskiej i Gosiewskiego
- dwa skrzyżowania w ciągu ul. Ściegiennego na przecięciu z ul. Weterynaryjną i drogą do browaru
- skrzyżowaniu ulicy Łódzkiej i Hubalczyków
Być może sygnalizacja pojawi się też na przecięciu ulic Jaworskiego i Piłsudskiego. Szykuje się również rozbudowa niektórych ważnych skrzyżowań. Chodzi tu o dobudowy pasów ruchu czy zmiany geometrii usprawniające płynność ruchu i bezpieczeństwo – mówi Jarosław Skrzydło, rzecznik drogowców. Planowane zmiany obejmą
- Krakowską Rogatke
- skrzyżowanie ulic Grunwaldzkiej i Jagiellońskiej
- skrzyżowanie ulic Tarnowskiej i Bohaterów Warszawy (powstanie lewoskręt w ul. Bohaterów Warszawy, co będzie wiązało się z korektą wyspy centralnej oraz zawrotki na ul. Tarnowskiej)
- skrzyżowanie ulic Źródłowej i Zagórskiej (powstanie lewoskręt w ul. Zagórską)
- skrzyżowanie ulic Jagiellońskiej i Kołłątaja (powstanie prawoskręt oraz modyfikacja wlotu ul. Kołłątaja)
Drogowcy zakładają także modernizacje skrzyżowań w ciągu drogi krajowej nr 74, ale najpierw muszą się w tej sprawie porozumieć z Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad. Gdyby GDDiA nie miała nic przeciwko, to prawdopodobnie powstałby prawoskręt na skrzyżowaniu Łódzkiej i Hubalczyków oraz dodatkowy pas na ulicy Jesionowej, który umożliwiałby łatwiejszy skręt w ul. Marszałkowską i Warszawską. Do systemu ITS zostaną także włączone sygnalizacje świetlne na rozpoczętych lub planowanych inwestycjach. Chodzi tu o ulice Pileckiego, Witosa, Wezęł Skrzetle, skrzyżowanie alei Solidarności z Tysiąclecia PP oraz Ściegiennego z Wapiennikową.
Nie unikniemy korków?
MZD zakłada, że przetarg na realizację i zaprojektowanie zostanie ogłoszony na przełomie roku 2017/2018, natomiast start inwestycji planowany jest na koniec roku 2018, choć główny ciężar robót przypadnie na rok 2019. Roboty drogowe będą prowadzone w jednym czasie w różnych miejscach, dlatego trzeba przygotować się na spore utrudnienia w ruchu. – To rzeczywiście potężna inwestycja, ale utrudnienia będą zależały od tego jaki ostateczny kształt przybierze ITS i jakie zmiany zostaną zaproponowane. W momencie kiedy dokument powstanie będzie znany dokładny zakres ingerencji w poszczególne skrzyżowania – wyjaśnia Jarosław Skrzydło.
Kamery na każdym skrzyżowaniu
System ITS będzie także wyposażony w narzędzia pomocne służbom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo drogowe. Jego Integralnym elementem będzie Centrum Monitoringu, które zostanie zlokalizowane w budynku przy ul. Strycharskiej. Będą tam wpływały dane i obrazy praktycznie ze wszystkich skrzyżowań, wyposażonych w kamery online i obrotowe. Wszystko po to, żeby śledzić sytuacje na danym skrzyżowaniu.
System ITS będzie także wyposażony w podsystem zdarzeń drogowych umożliwiający błyskawiczną reakcje służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w przypadku wystąpienia zdarzenia drogowego. System automatycznie wykryje np. wypadek i zawiadomi centrale. Później automatycznie dopasuje sygnały sygnalizacji świetlnych tak, aby pokierować samochody w inną stronę, żeby nie tworzyły się korki. Powstanie też specjalny portal internetowy z aplikacją mobilną, gdzie sprawdzimy aktualną sytuację drogową w mieście. Żeby jednak korzystać ze wszystkich przywilejów ITS-u będziemy musieli chwilę poczekać, bo system musi najpierw zebrać wszystkie potrzebne dane, a później je przeanalizować. - Doświadczenia z innych miast pokazują, że to jest trudny okres, kiedy system uczy się wszystkich danych. Może to zająć do kilku miesięcy – tłumaczy rzecznik drogowców.