MIASTO
Zbadali słuch i pomogli niedosłyszącym dzieciom
Kilkadziesiąt kielczan skorzystało z darmowych badań słuchu. Specjalny słuchobus – mobilne laboratorium badania słuchu, przez kilka godzin stacjonował w Kielcach. Ci, którzy wzięli udział w akcji wsparli również niedosłyszące dzieci.
Kielce to kolejny przystanek w trasie Narodowego Testu Słuchu 2016, największej w Polsce kampanii profilaktyki chorób słuchu. W ramach akcji kielczanie za darmo mogli skorzystać z badań słuchu. – Podczas takiego badania najpierw każdy pacjent przechodzi krótki przesiewowy test ecola, w trakcie którego "otrzymuje" przez słuchawki dźwięki o natężeniu 30dB w czterech częstotliwościach na przemian do prawego i lewego ucha. Ci pacjenci, którzy nie usłyszą wszystkich sygnałów, kierowani są od razu na dokładniejsze badanie audiometryczne, wykonywane oczywiście na miejscu, w Słuchobusie. Każdy uzyskuje dokładną informację o stanie swojego słuchu a także ma do dyspozycji pomoc specjalistów – informuje Paweł Wnuczek, przedstawiciel firmy Audio Service.
Jak zaznaczają organizatorzy kampanii – producenci aparatów słuchowych Signia – Siemens i Audio Service, akcja ma przede wszystkim zachęcić społeczeństwo do systematycznych badań słuchu. – Polacy żyją w hałasie, nie dbają o słuch. Według prognoz GUS liczba osób z niedosłuchem z roku na rok jest coraz większa: obecnie taki problem ma około 13 mln Polaków. Podczas naszej akcji staramy się uświadamiać i przekonywać ludzi, że słuch należy badań raz w roku, zwłaszcza po 40. roku życia. Tylko wczesna reakcja może nas uratować przed całkowitą utratą słuchu – zaznacza Paweł Wnuczek.
Narodowy Test Słuchu ma w tym roku także cel charytatywny. Każdy, kto bezpłatnie sprawdzi słuch, pomoże niesłyszącym dzieciom. Organizatorzy za każde wykonanie badanie przeznaczą złotówkę dla Dzieci Niesłyszących w Poznaniu. Im więcej osób przebadanych, tym więcej pieniędzy trafi na konto ośrodka.
Testy są bezbolesne i krótkie. Nie trzeba będzie mieć żadnych skierowań ani zaświadczeń. Wystarczy odwiedzić słuchobus. Każdy pacjent otrzyma konkretne, zindywidualizowane informacje, dowie się, w jakim stanie jest jego słuch i co należy robić, aby o niego dbać.