MIASTO
Szybkie pociągi Kielce-Warszawa opóźnione
Jeden tor zmodernizowanej linii kolejowej nr 8 do Warszawy miał być przejezdny już w grudniu. Tymczasem oddanie go do użytku przedłuży się do połowy przyszłego roku. Pociągi z Kielc do stolicy będą musiały dalej jeździć objazdami przez Idzikowice, Włoszczowę, Dęblin lub Tomaszów Mazowiecki.
Opóźnia się też budowa łącznicy w Czarncy, która miała być częścią alternatywnej drogi dla pociągów z Warszawy do Kielc, m. in. na czas remontu "ósemki" - ma być gotowa również w połowie przyszłego roku.
Mieszkańcy Skarżyska nadal nie będą mieli bezpośrednich pociągów regionalnych do Warszawy - na odcinku Radom-Warka będą wożeni autobusami komunikacji zastępczej.
Nie rozpoczęła się jeszcze budowa dwóch mostów oraz dwóch wiaduktów na linii kolejowej nr 8 - sprawdzili dziennikarze radomskiej "Wyborczej". Rzecznik prasowy Urzędu Gminy Włoszczowa natomiast informuje, że z powodu dodatkowych prac projektowych i przedłużających się decyzji administracyjnych, łącznica w Czarncy czynna będzie dopiero od czerwca 2021 roku.
- Jeśli sieć trakcyjna nie będzie gotowa, to na początku pociągi po linii prowadzić będą elektrospalinowozy. PLK natomiast twierdzi, że zdąży - powiedział na antenie Radia Radom Marek Suski, poseł z ziemi radomskiej. PKP Intercity nie posiada jednak zbyt wielu pojazdów spalinowych, w obecnej sytuacji wystarcza "na styk". Koleje Mazowieckie natomiast kilka swoich spalinowych szynobusów wykorzystują głównie na liniach do Tłuszcza i Płońska.
Obecnie na trasie Kielce-Warszawa kursuje sześć par pociągów - trzy przez Radom i Idzikowice, z dwukrotną zmianą kierunku jazdy, jeden przez Włoszczowę, ze zmianą kierunku w Żelisławicach, jeden przez Pilawę, Dęblin i Pionki i jeden przez Radom, Tomaszów Mazowiecki i Koluszki.