MIASTO
Rozwój komunikacji publicznej w Kielcach? Oni mają na to plan
Platforma Obywatelska i Młodzi Demokraci zaprezentowali dzisiaj (2 grudnia) dziesięć postulatów dotyczących rozwoju komunikacji publicznej w Kielcach. Rozwój siatki linii nocnych, więcej przystanków na żądanie i wspólny bilet ZTM oraz POLREGIO – to tylko niektóre z nich.
– W tej kadencji udało się na poważnie zająć komunikacją zbiorową. Otwarto Dworzec Autobusowy, przeprowadzono trzy etapy remarszrutyzacji, zapewniono osobom niepełnosprawnym m.in. większą czcionkę na rozkładach jazdy, zamieszczono mapy komunikacyjne na przystankach, a także wprowadzono dwie strefy: miejską i aglomeracyjną. Ale oczywiście komunikacja zbiorowa to żywy organizm. Jeśli nie wprowadzamy w niej systematycznych zmian to następuje regres – mówi Michał Piasecki, wiceprzewodniczący kieleckiej Platformy Obywatelskiej.
W związku z powyższym przedstawiciele PO i Młodych Demokratów zaprezentowali dziesięć postulatów dotyczących zmian w komunikacji. Część chcą zrealizować jeszcze w tej kadencji, pozostałe – w przyszłości.
Po pierwsze chodzi o ujednolicenie nazewnictwa przystanków. Co prawda, podczas wczorajszej (1 grudnia) sesji rady miasta gremium wyraziło zgodę na skrócenie niektórych nazw, ale do poprawy wciąż jest wiele.
– Sądzę, że w Kielcach wciąż są nazwy, które wymagają zmiany. Tutaj szczególny nacisk trzeba kłaść na końcowe i początkowe przystanki, żeby tworzyć nazwy od dzielnic, od rejonów miasta, czy ważnych obiektów infrastruktury publicznej. To ułatwi poruszanie się po mieście zarówno mieszkańcom, jak i turystom – zaznacza Antoni Chudzicki, przewodniczący kieleckich Młodych Demokratów.
Kolejnym postulatem jest zagęszczenie sieci przystanków. – Uważamy, że te mogłyby powstać między innymi na skrzyżowaniu alei IX Wieków Kielc z Radiową, Jana Pawła II z Ogrodową, Paderewskiego z Rondem Giedroycia, a także na ulicy Wrzosowej, Wojska Polskiego z Daleszycką, Poleskiej, Sandomierskiej, Jagiellońskiej, Warszawskiej z Jaworskiego, Piłsudskiego oraz Szajnowicza-Iwanowa – wylicza Chudzicki.
Wśród propozycji pojawiło się również więcej przystanków na żądanie i wprowadzenie większej liczby autobusów do śródmieścia, a także rozwój siatki linii nocnych.
– Uważamy, że warto rozważyć pojawienie się dwóch kolejnych linii nocnych Bukówka – Sieje, Herby – Żniwna. Warto, żeby one przejeżdżały przez centrum, bo to tam jest najwięcej potencjalnych pasażerów. Ważne też, żeby te kursy były raz na 45-60 minut, a nie tak jak teraz – raz na blisko dwie godziny – podkreśla Antoni.
Cele długoterminowe wymienił z kolei wiceprzewodniczący kieleckiej Platformy Obywatelskiej. – Chcemy, żeby miasto szło w transport niskoemisyjny, czyli w autobusy nie tylko elektryczne, ale na przykład wodorowe. Ważna jest też rozbudowa sieci buspasów – potrzebujemy ich między innymi na ulicy Tarnowskiej, Popiełuszki, Warszawskiej czy Solidarności. Ósmy punkt to wspólny bilet ZTM i POLREGIO – wiele miast podpisuje takie umowy ze spółkami. Chcielibyśmy utworzenia nowych przystanków kolejowych na terenie Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego i ostatni punkt to rozwój kieleckiego roweru miejskiego. Chodzi o powiększenie sieci stacji o te osiedla, na których jeszcze ich nie ma – mówi.
Pomysłodawcy informują, że są w stałym kontakcie z ZTM i specjalistami od transportu, a wszystkie postulaty zostały opracowywane we współpracy ze środowiskami miejskimi i organizacjami pozarządowymi, także wiceprezydent Agatą Wojdą.