Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

MIASTO

Prawie 74% połączeń fałszywych

czwartek, 11 lutego 2016 16:23 / Autor: Dariusz Skrzyniarz
Prawie 74% połączeń fałszywych
fot. Dariusz Skrzyniarz
Prawie 74% połączeń fałszywych
fot. Dariusz Skrzyniarz
Dariusz Skrzyniarz
Dariusz Skrzyniarz

11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru 112. To okazja do podsumowań. Patrząc na statystyki z roku ubiegłego niektóre dane martwią inne cieszą. Ile wykonano połączeń z numerem alarmowym w naszym województwie?

- Średni czas oczekiwania na odebranie połączenia z numerem 112 to około 11 sekund – informują pracownicy Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach. W tym czasie ujęta jest także 5-sekundowa zapowiedź. W zeszłym roku z CPR kontaktowano się niemal 350 tysięcy razy. Operatorzy najczęściej zgłoszenia przekazywali ratownikom medycznym – to 48 procent uzasadnionych połączeń z numerem alarmowym (257 tys. połączeń). Wciąż problemem jest liczba zgłoszeń tzw. fałszywych. W 2015 roku odebrano prawie 74% takich telefonów.

- To problem, z którym staramy się walczyć już od kilku lat. W początkowym okresie funkcjonowania CPR mieliśmy 82 procent zgłoszeń fałszywych. Widać spadek i wydaje się, że praca uświadamiająca społeczeństwo przynosi skutek. Bardzo możliwe, że za dobrymi efektami stoją też spotkania z najmłodszymi - mówi Jarosław Wojtylak, kierownik CPR w Kielcach.

- Cieszy duża rozpoznawalność numeru 112 wśród Polaków – mówi Andrzej Martos, dyrektor Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach. Ponad 50 procent mieszkańców naszego kraju zna numer 112 i wie do czego on służy. – W Polsce współczynnik rozpoznawalności mamy jeden z najwyższych w Europie mimo, że numer 112 został wdrożony niedawno. W krajach „starych” unijnych ten współczynnik wynosi 10, 15, 20 procent – mówi dyrektor Andrzej Martos i przyznaje, że ważna jest edukacja na ten temat wśród dzieci. – One szybko zapamiętują i często przypominają dorosłym pod jaki numer dzwonić – mówi powołując się na dotychczasowe doświadczenie kieleckiego CPR.

Pracownicy CPR powtarzają w kółko: pod numerem 112 nie zamówimy pizzy czy taksówki, nie uzyskamy porady lekarskiej, nie ustalimy danych kontaktowych firm. Numer 112 to też nie pomoc techniczna. Niektórzy wciąż dzwonią pod 112 w sytuacjach nieuzasadnionych bądź dla żartu.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach połączenia z numerem 112 odbiera całodobowo z obszaru województwa świętokrzyskiego oraz w sytuacjach wyjątkowych z opolskiego. Średnio na jednej dwunastogodzinnej zmianie dyżuruje 6-7 operatorów. CPR apeluje o to, by nie łączyć się z numerem 112 bez wyraźnego powodu. Takie połączenie dla żartu może blokować linię osobie, która potrzebuje natychmiastowej pomocy.

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO