MIASTO
Ponadpartyjny apel w sprawie CPK dla Kielc
Kielce i województwo świętokrzyskie potrzebują CPK i dostępu do szybkiej kolei. Przekonywali o tym podczas wtorkowego (13 sierpnia) spotkania z dziennikarzami, przed dworcem PKP w Kielcach, posłowie zaangażowani w inicjatywę „Tak dla Rozwoju” Paulina Matysiak z Lewicy, Marcin Horała z PiS oraz kielecki radny Maciej Bursztein, przewodniczący klubu Perspektywy.
– Spotykamy się tutaj po to, aby zaakcentować swoje stanowisko wobec rządowego programu „Polska w sto minut”. Gospodarka jest kołem zamachowym każdego regionu, nie będziemy w stanie przestawić jej na właściwe tory, jeżeli zostaniemy wykluczeni komunikacyjnie. Cieszę się, że taką inicjatywę ponad podziałami politycznymi wspierają posłowie Paulina Matysiak i Marcin Horała. Możemy się różnić co do kwestii ideologicznych, ale są kwestie infrastrukturalne, które w tych niespokojnych czasach muszą być realizowane – mówił radny Maciej Bursztein.
Poseł Paulina Matysiak zwróciła uwagę, że sposób, w który obecny rząd zamierza realizować projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, budzi wiele wątpliwości.
– To między innymi kwestia harmonogramu realizacji inwestycji, również znikających połączeń i szprych, które do tej pory były planowane. To, co wydarzyło się tutaj i decyzja kieleckich radnych podjęta ponad podziałami politycznymi, w sprawie rozwoju kolei, pokazuje, że w ważnych dla nich sprawach potrafią się porozumieć. To niezwykle budujące dla naszej inicjatywy – dodaje.
Z kolei poseł Marcin Horała zaznaczył, że obecny rządowy projekt „Polska w sto minut” nie gwarantuje wybudowania szprych kolejowych przebiegających przez województwo świętokrzyskie, w tym Kielce.
– Pierwotny projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, jego pełny wymiar, gwarantował również inwestycje kolejowe w województwie świętokrzyskim. Obecne deklaracje rządowe gwarantują jedynie inwestycje tzw. linii Y, czyli połączenie Poznania, Wrocławia przez Łódź do Warszawy. Tymczasem odcinki tzw. szprychy, jakie miały być realizowane w województwie świętokrzyskim, nie są potwierdzone. Są w stanie rozważania, rząd nie wyklucza, ale również nie potwierdza ich realizacji – podkreśla.
Po spotkaniu z dziennikarzami parlamentarzyści wraz z kieleckim radnym zbierali przed dworcem PKP w Kielcach podpisy pod obywatelskim projektem ustawy "Tak dla CPK", zakładającym budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego,wraz z tzw. szprychami kolejowymi, zgodnie z pierwotnymi założeniami.