MIASTO
Infolinia Sanepidu oblężona. "Odbieramy setki telefonów dziennie"
W Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kielcach prowadzone są całodobowe dyżury telefoniczne, w ramach których można uzyskać informacje ws. koronawirusa. Do konsultacji skierowanych zostało ponad dwudziestu pracowników Sanepidu.
– Każdy z nich odbiera kilkadziesiąt telefonów dziennie. W samej wojewódzkiej stacji jest ponad 20 osób, które prowadzą konsultacje z mieszkańcami w związku z koronawirusem. Telefon jest czynny 24 godziny na dobę. Po godzinie 20 przy telefonach dyżurują dwie osoby – informuje świętokrzyski wojewódzki inspektor sanitarny Jarosław Ciura.
Zaznacza jednocześnie, że centrale telefoniczne stacji epidemiologicznych nie były przystosowane na takie obciążenie połączeniami, dlatego bywa, że dzwoniący mają problem z uzyskaniem kontaktu z pracownikami Sanepidu. – Przepustowość połączeń bywa problemem. Nigdy nie myśleliśmy o tym, aby przystosowywać linie do takiej sytuacji, jaka jest teraz. Obecnie w wojewódzkiej stacji działają dwa numery telefonów, a następnie połączenia są przekierowywane do kolejnych pracowników – dodał.
Jarosław Ciura informuje, że większość pytań dotyczy konsultacji na temat stanu zdrowia dzwoniących, a wielokrotnie trzeba poświęcić dużo czasu każdej osobie. Wojewódzka stacja przejmuje także większość telefonów i pytań kierowanych do stacji powiatowych. - Musimy odciążać powiaty, ponieważ tam duży nacisk jest położony na kontaktowanie się z osobami przebywającymi w kwarantannie – dodaje Ciura.
Wszystkie numery telefonów kontaktowych podane są stronie internatowej wojewódzkiego inspektora sanitarnego i na stronach stacji powiatowych. Poza telefonami alarmowymi Sanepidu, czynna jest także rządowa Telefoniczna Informacja Pacjenta. Dzwoniąc pod numer 800 190 590 można uzyskać wszystkie niezbędne informacje o postępowaniu w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem.