MIASTO
Facebook zainteresowany pomysłem z Kielc
W zamyśle miała to być dobra zabawa połączona z pozyskiwaniem nowych doświadczeń, ale zrobiło się poważnie. Mamy pierwsze efekty przeprowadzonego niedawno w Kielcach Startup Weekendu. Jeden ze zwycięskich w wydarzeniu pomysłów na usługę internetową jest w trakcie realizacji. Akredytację na testy ciekawego rozwiązania udzielił Facebook.
Przypomnijmy, Startup Weekend Kielce to wydarzenie podczas którego kilka zespołów ludzi opracowywało pomysły na biznes. Podrzucali je sami uczestnicy spotkania. Efektem kilkudziesięciu godzin pracy w Kieleckim Parku Technologicznym były gotowe projekty startupów, które można realizować. Przez cały marcowy weekend nad wszystkim czuwali mentorzy, znawcy materii. Na koniec, jury wybrało najlepsze pomysły na startup. W pierwszej kieleckiej edycji wydarzenia organizowanego na całym świecie wśród zwycięzców znalazł się interesujący projekt pod nazwą Mr. Helpful.
Na początku kwietnia twórcy Mr. Helpful zdecydowali się zainteresować przedstawicieli Facebooka tym pomysłem. Wykorzystali do tego udostępnione niedawno przez władze serwisu społecznościowego specjalne narzędzie do tworzenia botów, czyli programów wykonujących pewne czynności za człowieka. Wkrótce potem rozpoczęły się testy proponowanej przez Polaków usługi pod kątem obecności niewłaściwych treści czy szybkości działania. Po trzech tygodniach Mr. Helpful przeszedł weryfikację pomyślnie. Na całym świecie, boty dla Facebooka tworzy 10 tysięcy programistów. - Jesteśmy w pierwszej fali, która dostała zielone światło na działanie. Niedługo będzie można porozmawiać z naszym botem – zapowiada Karol Rybak z Warszawy, który jest pomysłodawcą projektu następnie przekształconego w Mr. Helpfula.
Do czego ma służyć Mr. Helpful? Gdy zbliżają się czyjeś urodziny, rocznica czy inna ważna okazja, często zastanawiamy się co kupić w prezencie. Mr. Helpful ma podrzucać pomysły na podarunki w awaryjnych sytuacjach. To forma usługi internetowej, która niedługo będzie dostępna między innymi w komunikatorze na Facebooku. - Podczas zwykłej rozmowy na czacie ze zautomatyzowanym narzędziem, internauta poszukujący dla kogoś prezentu będzie mógł podać kilka szczegółów na ten temat, czyli na przykład wiek, płeć czy kwotę jaka może być przeznaczona na zakup. Zadaniem systemu będzie dobranie najodpowiedniejszego produktu dla danej osoby – wyjaśnia Karol Rybak. Mr. Helpful ma podawać odnośniki do konkretnych ofert. To nie jest sztuczna inteligencja, która może wymknąć się spod kontroli przyswajając niewłaściwe treści z komunikatów wprowadzanych przez internautów. Jak mówią twórcy rozwiązania, całość opiera się o tzw. uczenie maszynowe, gdzie określony zespół ludzi pilnuje tego w jaki sposób system reaguje na zapytania i jak na nie odpowiada.
Dopracowywane narzędzie nie wymaga instalowania dodatkowych aplikacji na smartfonie, komputerze czy wtyczek do przeglądarki internetowej. Mr. Helpful jest zintegrowany z Facebookiem. To trend, który dopiero wkracza na rynek, a nasi rodacy stają się jednymi z jego prekursorów.
Pomysł prawdopodobnie nie odniósłby sukcesu, gdyby nie uczestnictwo w kieleckim Startup Weekendzie. - Z pewnością. W Kieleckim Parku Technologicznym poznałem kielczan Pawła Stycznia i Karola Walaska, czyli chłopaków, którzy tworzą ze mną ten startup – mówi Karol Rybak. Następnie do zespołu dołączył Tomek Siuda, również pochodzący z naszego miasta.
Stronę usługi Mr. Helpful już można znaleźć na Facebooku. Możliwość zasięgnięcia rady robota będzie udostępniona w ciągu następnych kilku dni. Link do strony. Tam też znajdziemy ankietę dotyczącą projektu. Wypełniając ją pomożemy w rozwoju usługi.