MIASTO
Chaos reklamowy zostanie uporządkowany? Radni podejmą decyzję na kwietniowej sesji
O konieczności podjęcia uchwały krajobrazowej w Kielcach mówi się co najmniej od sześciu lat. Teraz wydaje się, że wszystko jest na dobrej drodze, by w końcu ją przeforsować. W kwietniu (21.04) projekt zostanie poddany pod głosowanie.
Przypomnijmy, że projekt zakłada podzielenie miasta na cztery strefy i obejmuje m.in. typy nośników reklamowych oraz ich dopuszczalne rozmiary. Reguluje również, jaki procent powierzchni na elewacji mogą zająć szyldy, gdzie będzie można je montować i w jaki sposób powinny być rozmieszczone. Największe ograniczenia mają obowiązywać w pierwszej strefie.
- Pierwsza strefa „A” obejmuje przede wszystkim śródmieście Kielc oraz główne obszary ochrony dziedzictwa kulturowego. Druga to tereny zurbanizowane, przede wszystkim kieleckie osiedla. Trzecia dotyczy terenów o dominujących funkcjach gospodarczych przede wszystkim terenów przemysłowych, z kolei czwarta - terenów zielonych, cennych pod względem przyrodniczym i krajobrazowym – informował w jednej z rozmów z Radiem eM Artur Hajdorowicz, dyrektor wydziału urbanistyki i architektury.
Celem dokumentu jest wyeliminowanie tzw. wizualnych patologii. - W porównaniu z rozwiązaniami w innych miastach, nasz projekt nazwałbym bardzo zrównoważonym. Nie chcemy z przestrzeni miejskiej wyeliminować w sposób radykalny dużej ilości nośników reklamowych. Zależy nam, aby w miejskim krajobrazie były one sytuowane w sposób uporządkowany i spójny – wyjaśnia.
Zakres dokumentu jest jednak znacznie szerszy. Obejmuje on także obiekty małej architektury oraz ogrodzenia.
- W Kielcach będzie obowiązywał zakaz ogradzania budynków wielorodzinnych, w których jest więcej niż pięć mieszkań. W takim przypadku dopuszczalne będzie ogrodzenie w formie zwartego żywopłotu. Sprecyzowane zostały także maksymalne wysokości ogrodzeń wokół domów jednorodzinnych, placów zabaw, ogrodów jordanowskich, parków czy obiektów sportowych – wylicza dyrektor.
Co ważne, już istniejące obiekty nie będą wymagały dostosowania do zakazów, zasad i warunków określonych w uchwale. - Mówimy wyłącznie o nowych inwestycjach. Jednak w przypadku tablic i urządzeń reklamowych kielczanie będą mieli trzydzieści sześć miesięcy od dnia wejścia w życie dokumentu na dostosowanie swoich reklam do nowych zasad – dodaje.
Decyzja w tej sprawie zostanie podjęta 21 kwietnia.