Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

KOŚCIÓŁ

Rada Duszpasterska Diecezji Kieleckiej

wtorek, 31 stycznia 2017 09:02 / Autor: Katarzyna Bernat
Rada Duszpasterska Diecezji Kieleckiej
Rada Duszpasterska Diecezji Kieleckiej
Katarzyna Bernat
Katarzyna Bernat

Pod przewodnictwem Biskupa Kieleckiego Jana Piotrowskiego obradowała Rada Duszpasterska Diecezji Kieleckiej. Tematem przewodnim była refleksja nad formami ewangelizowania w roku duszpasterskim 2016/2017 do czego skłania hasło: „Idźcie i głoście”.

Spotkanie rozpoczęła modlitwa Koronką do Miłosierdzia Bożego i powitanie uczestników przez ks. biskupa Jana Piotrowskiego.

            Konferencję na temat: „Idzie i głoście, ale razem: duchowni, osoby życia konsekrowanego i wierni świeccy” w imieniu ks. doktora Szymona Stułkowskiego,  rektora Arcybiskupiego Seminarium Duchownego w Poznaniu wygłosił ks. Przemysław Tyblewski, prefekt ASD. Do rozważania zaproponował obraz biblijny z Ewangelii św. Marka 2, 1-12 – interpretacja sceny z Ewangelii przy pomocy obrazu.

            Prelegent odpowiadając na pytanie:  - co zrobić, by realizować scenariusz zawarty w tej scenie z Ewangelii? – przedstawił następujące wnioski:

- modlić się o powołania do takiej służby w Kościele,

- pomagać ludziom odkrywać te powołania,

- kształtować (formować) powołanych,

- czekać cierpliwie, aż dojrzeją,

- dzielić się zadaniami i odpowiedzialnością,

- (duszpasterz) powinien być „dyrygentem”, a nie „orkiestrą”.

Jeśli chcemy promować duszpasterstwo według tego scenariusza to należy:

- nie bać się poszukiwać nowych sposobów działalności duszpasterskiej ( z zachowaniem strych),

- nie bać się ryzyka (ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi)

- nie bać się zmieniać struktur (tych, które możemy zmienić),

- działać bezinteresownie,

- pracować w zespole

Dlaczego winniśmy wszyscy – duchowni, osoby życia konsekrowanego i wierni świeccy – razem podjąć zadanie: idźcie i głoście?

Odpowiedź na to pytanie znajduje się w dokumentach Kościoła. Takich jak: Konstytucja dogmatyczna o Kościele: „Lumen gentium” (KK 32); Kodeks Prawa Kanonicznego, kanon 208; Kodeks Prawa Kanonicznego, kanon 228; Sobór Watykański II Dekret o apostolstwie świeckich (DA 10); Sobór Watykański II: Dekret o działalności misyjnej Kościoła „Ad gentes divinitus” (DM 21) i (KK 33); Adhortacja apostolska „Christifideles laici” (CHL 22), (CHL15).

            Do dyskusji prelegent zaproponował następujące pytania odnoszące się do wspomnianego fragmentu Ewangelii św. Marka:

- kim się zajmujemy w duszpasterstwie?

- czy nie zajmujemy się tylko tymi, którzy sami przychodzą (zasłuchani)?

- czy znamy parafian „paralityków” – chcą przyjść ale nie docierają (sympatycy)?

- czy wychodzimy do „paralityków”?

- czy mamy „tragarzy” (4:1)?

- czy czujemy potrzebę posiadania takich zespołów pastoralnych („tragarzy”)?

            Uczestnicy podzieli się na dwie grupy dyskusyjne i w odpowiedzi na zaproponowane pytania wypracowali następujące wnioski:

 

Wnioski z pracy grupy 1:

·        Duszpasterstwo w parafiach ukierunkowane jest na sprawowanie sakramentów i przede wszystkim dotyczy ludzi wierzących i praktykujących;

·        Podczas na przykład wizyty duszpasterskiej księża powinni spróbować także odwiedzać tych, którzy dotychczas nie przyjmowali księdza po kolędzie. Dotyczy to przede wszystkim parafii miejskich, gdzie występuje rotacja mieszkańców.

·        Trudno jest się bezpośrednio umówić z osobami, które nie chodzą regularnie do kościoła, ale ksiądz może wykorzystać do spotkania inne neutralne okazje, które będą sprzyjały rozmowie i budowaniu relacji;

·        W Diecezji Kieleckiej pojawiły się inicjatywy ewangelizacyjne, które wychodzą poza świątynię. Przykładem są Drogi Krzyżowe ulicami miast oraz koncerty uwielbienia, które odbywają się na Rynku w Kielcach i w innych parafiach. Misja ewangelizacyjna spoczywa także na mediach katolickich.

·        Potrzeba formacji duchowej i intelektualnej świeckich, aby pomagali kapłanom w dziele ewangelizacji. Pozytywnym przykładem jest rozwój grup i wspólnot parafialnych.

·        Formacja świeckich: katechetów, liderów grup i wspólnot, którzy mogą być „pomocnikami” proboszcza.

 

 Wnioski z pracy grupy 2:

·        Istnieje wciąż potrzeba tworzenia i stymulowania małych grup i wspólnot  parafiach, bowiem to właśnie one są „nośnikami” Ewangelii w swoje środowiska i docierają z Dobrą Nowiną do stających dalej („paralityków);

·        Wielka jest waga prostych, serdecznych, ludzkich gestów, jak podanie dłoni, uśmiech, przywitanie się – zwłaszcza wykonywanych przez kapłana w stosunku do osób nie będących gorliwymi katolikami;

·        Warto organizować spotkania przy parafii innej natury niż modlitewne, na które mogliby przyjść ludzie nie związani mocno z Kościołem: „herbatka” dla mieszkańców danego bloku, grupa teatralna, zajęcia sportowe; 

·        Potrzeba założenia – może obowiązkowego – we wszystkich parafiach Rad Duszpasterskich, żeby duchowni i świeccy uczyli się słuchać siebie nawzajem, wciąż bowiem duszpasterstwo organizowane jest przez samych księży bez jakiejkolwiek konsultacji z wiernymi;

·        Potrzeba mądrych i otwartych duszpasterzy – zwłaszcza namysłu wymagają nominacje na proboszczów, nie każdy bowiem ksiądz umie i chce rozmawiać z laikatem, niektórzy wciąż chcą być jedyną „orkiestrą” i jedynym „muzykiem” na parafii;

·        Należy zmienić sposób głoszenia słowa Bożego z ambony, tak aby uwzględnić duchowość i charakter powołania osób świeckich, których zadania różnią się od zadań osób duchownych czy konsekrowanych w Kościele – należy dostosować język, podawane przykłady i odniesienia do życia laikatu.

 

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO