CIEKAWOSTKI
Strony internetowe - przydatne pojęcia. Materiał partnera
Strona internetowa - większość osób zna to pojęcie i wie mniej więcej, czym ona jest. Do momentu, kiedy jesteśmy jedynie odwiedzającymi je użytkownikami, z pewnością nie interesujemy się, z czego się składają i jakie zagadnienia się z nią wiążą.
Sytuacja zmienia się wówczas, gdy sami chcemy, lub musimy założyć własną stronę internetową, nie ważne, czy będzie to strona naszej firmy, czy sklep internetowy, a nawet blog. Zakładając witrynę, z pewnością spotkamy się z wieloma pojęciami, które będą dla nas zupełnie obce i często niezrozumiałe, poniższy słownik pojęć pozwoli na zapoznanie się i oswojenie z kilkoma ważnymi zagadnieniami.
Nie takie strony internetowe skomplikowane, jak nam się wydaje - słownik pojęć
Przedstawione pojęcia są ściśle związane z budową, tworzeniem stron internetowych, dzięki ich wyjaśnieniu, znacznie łatwiej będzie zagłębić się w temat, określić potrzeby i oczekiwania przy zleceniu jej wykonania agencji interaktywnej, czy w końcu spróbować swoich sił i samodzielnie stworzyć stronę www.
Adres URL - to oryginalny adres dokumentu w internecie, złożony jest z protokołu, domeny, rozszerzenia, oraz ścieżki na serwerze. Adres URL powinien być prosty, oraz może być także zoptymalizowany pod kątem SEO, nie powinien być zbyt długi, ale za to czytelny i łatwy do zapamiętania.
CTA - Call To Action, tego rodzaju przyciski zamieszczane są na stronie internetowej, aby wywołać konkretną reakcję użytkowników, np. kup teraz, zadzwoń, kliknij tutaj. Wezwanie do działania powinno być czytelne i zachęcające, a użytkownik powinien dokładnie wiedzieć, gdzie zostanie przekierowany, tylko wtedy ma to sens i pozwala np. na zwiększenie sprzedaży.
CMS - Content Management System, system zarządzania treścią na stronie internetowej, umożliwiający właścicielowi witryny modyfikację, czy dodawanie nowych treści na własnej stronie www, dzięki czemu nie ma potrzeby zwracania się w tych kwestiach o pomoc do profesjonalistów. Wybrany CMS powinien być prosty w obsłudze, bezpieczny, oraz posiadać wiele możliwości rozszerzeń i motywów.
Domena - stanowi część adresu internetowego, składa się z unikalnej nazwy, oraz rozszerzenia, np. pl., com., biz.
Hosting - to usługa, w większości płatna (zdarzają się darmowe hostingi, jednak nie są tak polecane) polega na dzierżawie miejsca na serwerze, potrzebnego do utworzenia strony internetowej.
Responsywna strona internetowa - to taka, która otworzy się zarówno na komputerze stacjonarnym, jak i urządzeniach mobilnych, bez zmienionych i zniekształconych treści. Responsywna strona www jest jedną witryną, która dopasuje się idealnie do wielu urządzeń.
SEO - optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek, szereg działań podejmowanych przez właścicieli stron internetowych, aby uzyskiwać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Konwersja - to, to czego oczekujemy, jako właściciel witryny wobec czynności wykonywanych przez użytkownika, w reakcji na prowadzone przez nas kampanie reklamowe oraz działania SEO, może to być np. zapisanie się do newslettera, zakup towaru, czy wypełnienie formularza.
Użyteczna strona internetowa - to taka, która jest funkcjonalna, oraz wygodna i prosta w obsłudze, na której odwiedzający ją użytkownicy nie gubią się i z łatwością odnajdują, to czego poszukują, lub czego oczekują. Użyteczność jest bardzo ważna i ma duży wpływ na odczucia odwiedzających.
Wskaźnik konwersji - dzięki wskaźnikowi jesteśmy w stanie sprawdzić efektywność naszej strony www, oblicza się go następująco: ilość podjętych przez użytkowników czynności, których oczekiwał właściciel strony, podzielonych przez liczbę wszystkich użytkowników, razy 100 procent.
WordPress - najpopularniejszy i najchętniej wybierany system zarządzania treścią na stronie internetowej. Cechuje się prostą obsługą, bardzo dużą liczbą rozszerzeń i motywów, oraz jest darmowy. Strony internetowe na WordPress, stają się znacznie łatwiejsze w obsłudze.