CIEKAWOSTKI
Sprzedaż mieszkania z kredytem – jak to zrobić?
Czasami po kupnie mieszkania na kredyt hipoteczny przychodzą okoliczności zmuszające właścicieli do przeprowadzki. Co zrobić wówczas z mieszkaniem z kredytem? Można jest chociażby sprzedać!
Sprzedaż mieszkania z kredytem jest możliwa
Kredyty hipoteczne często są przedstawiane jako przykład najważniejszych decyzji życiowych, a przynajmniej finansowych. Nie zawsze jednak kredyt mieszkaniowy będzie „na całe życie”. Istnieje możliwość sprzedaży mieszkania z hipoteką, ale należy pamiętać o kilku ważnych elementach. Aby łatwiej zrozumieć całą procedurę, warto wpierw zapoznać się z kompendium pokazującym, jak działa kredyt hipoteczny.
Jak sprzedać mieszkanie, na którym jest kredyt? Pierwsze kroki
Obecnie kredyty hipoteczne udzielane są na okres maksymalnie 30 lat. To i tak bardzo dużo, w związku czym nie dziwi kwestia potrzeby zmienienia lokalizacji w trakcie spłacania kredytu. Co wówczas dzieje się ze zobowiązaniem? Najprościej rzecz ujmując – musi ono zostać spłacone albo przez sprzedającego nieruchomość wcześniej, albo przez nabywcę mieszkania. Istnieją także rozwiązanie kompromisowe. Tak czy inaczej, w procesie sprzedaży mieszkania z hipoteką konieczne jest doprowadzenie do https://pozyczkaportal.pl/wykreslenie-hipoteki-ksiegi-wieczystej/. Następnie może zostać wprowadzona nowa hipoteka nowego właściciela, który podpisał umowę kredytu hipotecznego na takie mieszkanie ze swoim bankiem.
Na samym początku należy wykonać dwa kroki. Po pierwsze, konieczna jest wizyta w banku, który jest kredytodawcą i na którego jest założona hipoteka mieszkania (znaleźć ją można w rozdziale IV każdej księgi wieczystej). Od kredytodawcy należy otrzymać zaświadczenie dotyczące aktualnego zadłużenia z tytułu kredytu mieszkaniowego. Dokument musi uwzględniać odsetki, zawierać informacje dotyczące końca okresu kredytowania, pozostałej sumy spłaty i części zobowiązania, które już została uregulowane.
Drugim krokiem jest publikacja ogłoszenia na portalach internetowych. Można skorzystać z usług agencji nieruchomości. Decyzję trzeba jednak podjąć samemu i zależy ona od wielu czynników, w tym między innymi wielkości miejscowości, w której znajduje się nieruchomość. Czasem lepiej zorganizować sprzedaż samemu, innym razem warto skorzystać z pomocy biura, które profesjonalnie zajmie się transakcją od strony formalnej i finansowej. Bez względu na rodzaj obranego działania wszelkie ogłoszenia sprzedaży mieszkania muszą zawierać informację o hipotece!
Jakie dokumenty należy przygotować do sprzedaży mieszkania z kredytem?
Procedura sprzedaży mieszkania z kredytem wymaga przygotowania szeregu dokumentów. Jak powiedzieliśmy wcześniej, konieczne jest uzyskanie oświadczenia o banku – wpierw dotyczącego warunków, na jakich odbywa się spłata zobowiązania. To formalności niezbędne dla drugiej strony, nabywcy, które musi mieć jasną informację, dotyczącą stanu prawnego i finansowego nieruchomości. Dokumenty powinny zawierać następujące dane:
- łączna całkowita wysokość kwoty kredytu hipotecznego (część kapitałowa, odsetkowa, a także ew. prowizje i opłaty),
- termin spłaty i zgoda wierzyciela na jednorazowe uregulowanie należności,
- oświadczenie wyrażenia zgody na usunięcie hipoteki przez bank kredytujący,
- pozostałe dane kredytobiorcy i ew. dodatkowe informacje o nieruchomości.
Sprzedaż mieszkania z kredytem – umowa przedwstępna i wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej
Po znalezieniu nabywcy mieszkania należy podpisać przedwstępną umowę sprzedaży nieruchomości. Zaleca się, aby umowa miała poświadczenie notarialne. Takiej umowy będzie zresztą wymagał bank osoby, która kupuje mieszkanie, jeżeli posiłkuje się ona kredytem hipotecznym.
Najważniejszym etapem sprzedaży nieruchomości kredytowanej jest podział kwoty uzyskanej ze sprzedaży na dwie transze. Jedna z nich musi trafić na rachunek kredytodawcy celem spłaty zobowiązania. Wysokość drugiej transzy będzie natomiast stanowiła różnicę pomiędzy kwotą konieczną do spłaty kredytu a wartością sprzedaży nieruchomości nowemu nabywcy. Warto pamiętać o tym, że podatek od czynności cywilnoprawnych zgodnie z prawem musi odprowadzić kupujący nieruchomość, a nie sprzedawca. Wszelkie pozostałe koszty notarialne powinny być podzielone na dwie części tak, aby każdy opłacił sprawiedliwą kwotę.
Kolejnym etapem jest proces usunięcia zapisu o kredycie hipotecznym z IV rozdziału księgi wieczystej. Rozpoczyna się poprzez złożenie wniosku przez wierzyciela, dotychczasowego właściciela lub nowego. Procedury tej nie można zrealizować bez wcześniejszej spłaty zobowiązania. Do wniosku należy bowiem dołączyć oświadczenie z banku o uregulowaniu kredytu hipotecznego. Sam wniosek należy przygotować na formularzu https://www.gov.pl/attachment/01b6eb4c-8d85-4ec3-bee8-1aed6fc36af2 oraz liczyć się z uiszczeniem kilkudziesięciozłotowej, jednorazowej opłaty sądowej.