CIEKAWOSTKI
Przyczyny uszkodzeń łożysk - artykuł sponsorowany
Forma skonstruowania łożysk jest tak złożona, iż ciężko jest dojrzeć system ich pracy. Diagnoza funkcjonowania oparta jest na dźwiękach, które łożyska mogą wydawać, gdy doszło do usterki i na poziomie smaru.
Najczęstszymi przyczynami pogorszenia się ich pracy są:
- blokady,
- złuszczenia,
- korozja,
- wytarcie,
- rdza.
Są to zjawiska pojawiające się bardzo często i które mają znaczący wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy, dlatego Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna opatentowała metodologię kategoryzowania i rozpoznawania problemów łożyskowych, która jest ona podzielona na 6 grup podstawowych, zawierające 16 podgrup.
Usterki, które zostaną wymienione i wytłumaczone, są efektem czynnego ich użytkowania. Łożyska świeżo wyprodukowane są wydawane w nieskazitelnym stanie. Podstawowe uchybienia widoczne są na bieżniach i częściach tocznych. Jednak nie wolno zapominać, iż łożyska mogą zostać poddane uszkodzeniu w każdym, innym, funkcjonalnym miejscu. Powyższe problemy można łatwo odnaleźć przy prawidłowym programie utrzymania ruchu. Im szybciej zostaną one zauważone, tym szybciej, łatwiej i mniejszym kosztem można problem rozwiązać i zachować prewencję przed przyszłymi komplikacjami, które mogą mieć kolosalny wpływ na części okołołożyskowe.
Wysokiej jakości łożyska kulkowe dostępne są w sklepie EBMiA.pl pod adresem: https://www.ebmia.pl/lozyska-rolki-tuleje-slizgowe-kulkowe-c-196_140_1328.html
Główne kategorie powstawania uszkodzeń łożysk bazują na ich stanie przed i w trakcie eksploatacji. Te z fazy wstępnej powstają na przykład przy montażu, a te kolejne wynikają z niepoprawnego użytkowania i zawsze, pierwsze ślady pojawiają się bezpośrednio na łożyskach.
Zestawiając, usterki eksploatacyjne ujawniają się poprzez:
- prąd płynący przez łożysko,
- zmęczenie materiału,
- niewspółosiowość podczas użytkowania,
- drgania,
- niepoprawne smarowanie,
- błędne uszczelnienie.
Natomiast szkody pojawiające się przed rozpoczęciem użytkowania są spowodowane:
- złym pasowaniem na oprawie i wale,
- uszkodzeniami gniazda łożyska,
- zbyt dużym napięciem łożyska
- niewłaściwym transportem, przechowywaniem, montażem,
- niewspółosiowością statyczną.
Klasyfikacja uszkodzenia i diagnostyka naprawy również ma swoje zależne, które są oparte o:
- natężenie i trwanie czasu prądu,
- obciążenie i luzie łożyska,
- rodzaj łożyska,
- prędkość łożyska,
- smar.
Wyjaśniając, gdy problem związany jest z elektryką poleca się łożyska hybrydowa, charakteryzujące się świetną izolacją i sposobnością do pracy na wyższych obrotach i większym procencie trwałości składników budulcowych, po porównaniu do łożysk podstawowych.
Aby najlepiej zadbać o kondycje łożysk należy dostosować się do następujących rad:
- profesjonalny dobór łożyska do jego przeznaczenia,
- adekwatny montaż,
- dbałość o smar wraz z zapotrzebowaniem.
Artykuł powstał przy współpracy ze sklepem EBMiA.pl oferujący ogromny wybór łożysk w tym łożysk ślizgowych - https://www.ebmia.pl/lozyska-rolki-tuleje-slizgowe-c-196_140_1330.html