Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

CIEKAWOSTKI

Oznaki uszkodzenia turbosprężarki

poniedziałek, 26 maja 2025 10:24 / Autor: Radio eM
Oznaki uszkodzenia turbosprężarki
Oznaki uszkodzenia turbosprężarki
Radio eM
Radio eM

Turbosprężarka – to urządzenie wykorzystywane do zwiększenia mocy i momentu obrotowego silnika poprzez wtłaczanie dodatkowego powietrza do komory spalania. Pozwala to na efektywniejsze spalanie paliwa, co zwiększa moc i zmniejsza zużycie paliwa. Dzięki turbodoładowaniu samochody mogą mieć lepszą dynamikę i wydajność, zachowując jednocześnie ekonomiczność. Obecnie większość nowoczesnych samochodów z silnikiem Diesla i znaczna część benzynowych jest wyposażona w turbosprężarki.

Obraz1

Budowa turbosprężarki

Turbosprężarka składa się z dwóch głównych części – koła turbinowego i koła sprężarki, które są połączone wałem. Gazy wydechowe obracają koło turbinowe ("gorące"), które z kolei napędza koło sprężarki ("zimne"). Tworzy to ciśnienie w układzie dolotowym, dostarczając silnikowi dodatkowe powietrze do spalania.

Objawy uszkodzenia turbosprężarki

Turbosprężarka odgrywa ważną rolę w pracy silnika, zapewniając mu dodatkową moc i wydajność. Jednak z czasem ten element może ulec awarii. Główne oznaki uszkodzenia turbosprężarki obejmują:

  • Utrata mocy silnika
  • Zwiększone zużycie paliwa
  • Intensywny dym z układu wydechowego
  • Zwiększone zużycie oleju silnikowego
  • Przegrzewanie się silnika
  • Błędy na desce rozdzielczej (Check Engine lub komunikaty serwisowe) związane z turbodoładowaniem

Wystąpienie tych lub podobnych objawów powinno być co najmniej powodem do przeglądu pojazdu, a najlepiej do wizyty w profesjonalnym warsztacie serwisującym turbosprężarki w Warszawie.

Objawy uszkodzenia turbosprężarki w silniku Diesla

Silniki Diesla są szczególnie wrażliwe na uszkodzenia turbosprężarki. Jeśli turbosprężarka ulegnie awarii, może to powodować następujące objawy:

  • Niebieski lub czarny dym z rury wydechowej
  • Odczuwalna utrata mocy na niskich obrotach
  • Gwałtowne zmiany w pracy silnika pod obciążeniem
  • Opóźniona reakcja na wciśnięcie pedału gazu
  • Obce dźwięki spod maski

Dźwięki uszkodzonej turbosprężarki

Obce odgłosy z komory silnika są zwykle jednymi z pierwszych sygnałów wskazujących na uszkodzenie turbosprężarki. Są to na przykład:

  • Świst lub szum przy zwiększaniu obrotów
  • Dźwięczne metaliczne dźwięki, świadczące o kontakcie elementów
  • Głośny huk lub wycie podczas pracy silnika

Świst w tych przypadkach wskazuje na wyciek powietrza z układu doładowania, syczenie – na pęknięcia w przewodach lub nieszczelność uszczelnień, a metaliczne dźwięki świadczą o uszkodzeniach kół turbosprężarki.

Obraz2

Przyczyny uszkodzenia turbosprężarki

Większość awarii turbosprężarek jest spowodowana trudnymi warunkami ich eksploatacji. Głównym czynnikiem jest gwałtowna różnica temperatur między korpusem "gorącym" a "zimnym": na pierwsze koło trafiają rozgrzane gazy wydechowe z komory spalania, a na drugie – powietrze atmosferyczne, które często jest dodatkowo chłodzone w inter chłodnicy dla poprawy jakości spalania paliwa.

Turbosprężarka może ulec awarii z różnych przyczyn, w tym:

  • Zużycie łożysk i wirnika
  • Stosowanie niskiej jakości lub zanieczyszczonego oleju silnikowego
  • Niewystarczające doprowadzenie oleju do turbosprężarki
  • Dostanie się ciał obcych do koła sprężarki lub koła turbiny
  • Przegrzanie turbosprężarki z powodu niewłaściwej eksploatacji
  • Nakoksowane kanały smarujące

Czasami przyczynami awarii turbosprężarek mogą być konsekwencje niskiej jakości naprawy lub tuningu silnika: błędy podczas montażu turbosprężarki lub ustawień ECU.

Czy turbosprężarka może uszkodzić silnik

Tak, uszkodzona turbosprężarka może spowodować poważne uszkodzenia silnika. Na przykład, jeśli z powodu awarii turbosprężarki olej dostaje się do cylindrów, może to spowodować niekontrolowany wzrost obrotów, a nawet rozbieg silnika – niekontrolowaną pracę silnika Diesla, której nie można zatrzymać do całkowitego zniszczenia silnika. Również zanieczyszczone powietrze przez przebitą chłodnicę powietrza lub uszkodzony wirnik może prowadzić do przedwczesnego zużycia grupy tłokowej. Nie mówiąc już o tym, że metalowe fragmenty tych elementów, jeśli dostaną się do wnętrza głowicy cylindrów lub komory spalania, prawie na pewno doprowadzą do kosztownej naprawy silnika.

Jak sprawdzić turbosprężarkę

Kontrola turbosprężarki obejmuje kilka etapów:

  1. Kontrola wizualna – ocena stanu obudowy, przewodów i inter chłodnicy.
  2. Sprawdzenie luzu wału – jeśli jest znaczny luz lub tarcie, turbosprężarka wymaga naprawy.
  3. Ocena stanu spalin – obecność dymu o nietypowym kolorze może wskazywać na usterkę.
  4. Nasłuchiwanie dźwięków turbosprężarki – świst lub huk mogą świadczyć o potencjalnych problemach.
  5. Diagnostyka za pomocą skanera OBD – pozwala sprawdzić błędy związane z doładowaniem.

Należy zauważyć, że zarówno naprawę, jak i diagnostykę tak ważnego i odpowiedzialnego elementu jak turbosprężarka, należy powierzać tylko sprawdzonym i doświadczonym specjalistom – aby nie pogorszyć sytuacji jeszcze bardziej.

Gdzie naprawić turbosprężarkę

Obraz3

W Warszawie jednym z najlepszych serwisów jest warsztat STS, którego specjaliści mają wieloletnie doświadczenie w naprawie i regeneracji zaawansowanych technologicznie podzespołów samochodowych. Oferują nie tylko wysokiej jakości naprawę turbosprężarek, ale także posiadają duży fundusz wymiany regenerowanych zespołów, co pozwala na szybką wymianę uszkodzonego elementu na zregenerowany.

Jest to możliwość uzyskania turbosprężarki podobnej do nowego zespołu zarówno pod względem działania, jak i pozostałego resursu. STS daje 6-miesięczną gwarancję na wszystkie swoje prace i części. Zwracając się do STS w Warszawie, otrzymasz profesjonalne podejście, wysokiej jakości obsługę i niezawodność swojego samochodu na długie lata.

Artykuł sponsorowany

 

Wesprzyj nas!
Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO